אנרי ברטולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנרי ברטולי
Henri Bartoli
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 באפריל 1918
הרובע השישי של ליון, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוקטובר 2008 (בגיל 90)
הרובע הארבעה-עשר של פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Henri Pierre René Bartoli עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת פנתאון-סורבון עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Maria João Rodrigues, Diane-Gabrielle Tremblay, Marcel Gourmelen, Louis Lévy-Garboua, Dominique Redor עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (11 בנובמבר 1998) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנרי ברטוליצרפתית: Henri Bartoli;‏ 1918, ליון2008) היה כלכלן צרפתי שהתמחה בהיסטוריה של המחשבה הכלכלית וכן חסיד אומות העולם.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מלחמת העולם השנייה וכן בתקופת השלטון הגרמני בצרפת היה ברטולי סטודנט למשפטים בליון ופעיל בארגון הנוער הנוצרי העובד (אנ').

פעילותו בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטולי הזדהה עם מאבקו של הכומר פייר שאייה למען היהודים והתיידד עם סטודנטים יהודיים באוניברסיטה בה למד. בשנת 1943 נעצרה רנה מורל, אחת מידידותיו של ברטולי, על ידי הגסטפו ונשלחה למחנה הריכוז דראנסי עם אמה. ברטולי הגיע לפריז עם ארוסה של מורל וטען בפני אנשי הגסטפו שהידידה היא נוצרייה מזה דורות. כדי להשיג את שחרורה של מורל יצר ברטולי קשר עם הקומיסריאט הכללי לענייני יהודים, מפקדת הצבא הגרמני בצרפת ובכירים בכנסייה הקתולית בצרפת שהגנו על יהודים. הכומר אנרי מנרדה (Henri Ménardais) הציג תעודות טבילה מזויפות לפיהן הייתה מורל נוצרייה וכך גם הוריה. ברטולי הגיע עם התעודות למחנה דראנסי והציגן בפני פקידי הקומיסריאט הכללי לענייני יהודים במקום. אלה השתכנעו והורו על שחרורן של מורל ואמה.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטולי היה פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פנתאון-סורבון (צר') בפריז. בכתביו הרבים ביטא מחשבה הומניסטית וסוציאליסטית, עסק בשאלת הרעב העולמי ובפערים הכלכליים, שטען שפוגעים בחברה, וניסה לעגן מחשבה חברתית ביסודות כלכליים. הוא הושפע בין היתר מהאנציקליקה "Rerum novarum" (אנ') של האפיפיור לאו השלושה-עשר, מסוף המאה ה-19, בה הושמעה קריאה לצדק חברתי.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 הוכר ברטולי על ידי יד ושם בתור חסיד אומות העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא השואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.