אקסל פרסון-ברמסטורפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקסל פרסון-ברמסטורפ
Axel Pehrsson-Bramstorp
אקסל פרסון-ברמסטורפ
אקסל פרסון-ברמסטורפ
לידה 19 באוגוסט 1883
אויה, סקונה, שוודיה
פטירה 19 בפברואר 1954 (בגיל 70)
לילה איסי, טרלבורג, שוודיה
שם מלא אקסל אלריק פרסון-ברמסטורפ
מדינה שוודיהשוודיה שוודיה
מקום קבורה Lilla Isie Church עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה מפלגת החוואים
ראש ממשלת שוודיה ה־24
19 ביוני 193628 בספטמבר 1936
(14 שבועות ו־4 ימים)
מונרך בתקופה גוסטב החמישי
פרסים והוקרה
המסדר המלכותי של השרפים (4 ביוני 1949) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקסל אלריק פרסון-ברמסטורפשוודית: Axel Alarik Pehrsson-Bramstorp, נולד: Axel Alarik Pehrsson;‏ 19 באוגוסט 188319 בפברואר 1954) היה פוליטיקאי שוודי שכיהן כראש ממשלת שוודיה כמה חודשים בשנת 1936. כחבר הריקסדאג (הפרלמנט השוודי) הוא היה ידוע בשם "אקסל פרסון מברמסטורפ", על שם חוותו, או בקיצור "ברמסטורפ". בשנת 1937 הוא הוסיף באופן רשמי את שם חוותו לשם משפחתו.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקסל פרסון היה בן למשפחת חוואים מהכפר אויה (Öja, כיום בתחומי העיר יסטד שבנפת יסטד) שבמחוז סקונה. מותו בטרם עת של אביו גרם לו לנשור מלימודיו בבית הספר ולאחר שמלאו לו 14 שנים הוא השלים את השכלתו במסגרת חינוך מבוגרים בבית חינוך עממי. החווה של משפחתו הייתה גדולה יחסית. עם נישואיו הוא רכש את חוות ברמסטורפ הסמוכה ומאוחר יותר הוא קיבל את הבעלות המלאה על החווה המשפחתית ורכש כמה חוות נוספות.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסון היה פעיל בפוליטיקה המקומית והאזורית וב-1918 הוא נבחר להיות חבר הבית התחתון של הריקסדאג מטעם המפלגה הליברלית, אך ב-1921 הוא לא נבחר מחדש. הוא עבר אל מפלגת "ליגת החוואים" (Bondeförbundet) וב-1929 הוא נבחר שוב לבית התחתון מטעמה. מאז הוא כיהן כחבר הפרלמנט ברציפות עד 1949, כשהחל משנת 1934 הוא שימש כיושב ראש המפלגה.

לאחר שממשלת הסוציאל-דמוקרטים בראשותו של פר אלבין הנסון הופלה על ידי רוב בפרלמנט באביב 1936 קיבל פרסון מנדט מהמלך גוסטב החמישי להקים ממשלת קואליציה לא-סוציאליסטית. משימה זו התגלתה כבלתי אפשרית ולזמן קצר כיהן פרסון כראש ממשלה של מפלגה אחת מיוני ועד ספטמבר 1936. מאחר שממשלה זו כיהנה רק במהלך הקיץ, היא זכתה לכינוי "ממשלת החופשה" (semesterregeringen). פרסון לקח על עצמו את תפקיד שר החקלאות. לאחר הבחירות לבית התחתון שנערכו בספטמבר הוא התפטר מתפקידו כראש הממשלה והמשיך לשמש כשר החקלאות בממשלה החדשה בראשותו של הנסון, שהתבססה על קואליציה של הסוציאל-דמוקרטים עם מפלגת החוואים. באותו תפקיד הוא שימש גם בממשלת הקואליציה הלאומית שהוקמה ב-1939 בראשותו של הנסון עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וכיהנה עד לתום המלחמה ב-1945.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התפטרותו מממשלת הקואליציה הלאומית שימש פרסון-ברמסטורפ במספר תפקידים בארגונים חקלאיים שונים והמשיך לכהן כיושב ראש מפלגתו וכחבר הריקסדאג, עד שב-1949 הוא נאלץ לפרוש מסיבות בריאות. באותה שנה הוענק לו תואר אבירות מטעם "המסדר המלכותי של הסרפים" והוא חי את שארית חייו בחוותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]