ארמיית הפוטומק (הקונפדרציה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמיית הפוטומק
Army of Potomac
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
פרטים
מדינה הקונפדרציה
שיוך צבא הקונפדרציה
סוג ארמייה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות אפריל 1861מרץ 1862 (כ־47 שבועות ו־6 ימים)
מקים היחידה פיליפ קוק
מלחמות מלחמת האזרחים האמריקנית
פיקוד
מפקדים מפקדים

ארמיית הפוטומק של הקונפדרציהאנגלית: Army of Potomac) הייתה ארמייה של צבא הקונפדרציה, אשר לחמה במלחמת האזרחים האמריקנית. אין לבלבל בינה לבין ארמיית הפוטומק של צבא האיחוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארמייה גויסה באזור צפון-מזרח וירג'יניה עם פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית באפריל 1861. כמפקדה מונה פיליפ קוק, ושמה מגיע מקו נהר הפוטומק שעליו הגנה. ב-21 במאי קוק הוחלף בפיקוד בידי מילדג' לוק בונהם, אשר הוחלף כעבור עשרה ימים בידי פ.ג.ט. בורגארד. בורגארד חילק את הארמייה לשש בריגדות,[1] ומאוחר יותר קיבל גדודים נוספים ועל בסיסם הרכיב בריגדה נוספת. בריגדה נוספת הועברה אליו במלואה בהמשך. בורגארד שלח הצעות לג'פרסון דייוויס ליציאה למתקפה כנגד כוחות האיחוד בצפון וירג'יניה. דייוויס ורוברט לי דחו את התוכניות כלא-מעשיות. ב-18 ביולי תקפו כוחות הצפון תחת פיקודו של אירווין מקדואל את הגזרה שתחת פיקוד ארמיית הפוטומק. משרד המלחמה הורה לג'וזף ג'ונסטון מפקד ארמיית שננדואה לבוא במהירות האפשרית ולחזק את ארמיית הפוטומק. ג'ונסטון הגיע ברכבת במהירות וקיבל את הפיקוד על החזית במשותף עם בורגארד.

ב-21 ביולי פתחו כוחות הצפון בקרב בול ראן הראשון. בריגדה מארמיית הפוטומק בפיקודו של נייתן אוונס בלמה לבדה בהצלחה את המתקפה הצפונית במשך זמן רב, כשהיא נתמכת בשתי בריגדות מארמיית השננדואה. מרבית הכוחות של ארמיית הפוטומק הוצבו בכנפה הימנית, בעוד הכוחות של ארמיית השננדואה הוצבו בכנפה השמאלית. הקרב הסתיים בניצחון מוחץ של כוחות הקונפדרציה. ארמיית הפוטומק ספגה פחות אבדות מארמיית שננדואה, ולאחר הקרב אוחדו שתי הארמיות תחת השם ארמיית הפוטומק. ג'ונסטון מונה כמפקד החדש של הארמייה, ובורגארד מונה כסגנו לפני שהועבר לחזית המערבית. באביב 1862 הועברה הארמייה לאזור ריצ'מונד, ובמרץ של אותה שנה במהלך מערכת חצי האי שונה שמה לארמיית צפון וירג'יניה, אם כי ג'ונסטון המשיך להשתמש בשם ארמיית הפוטומק עד החלפתו בתפקיד בגלל פציעה.

מפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בריגדה דרומית היא שוות ערך לדיוויזיה צפונית