באז לורמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
באז לורמן
Baz Luhrmann
לידה 17 בספטמבר 1962 (בן 61)
סידני, ניו סאות' ויילס, אוסטרליה
שם לידה Mark Anthony Luhrmann עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
תקופת הפעילות מ-1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים המכון הלאומי לאמנות דרמטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קתרין מרטין (26 בינואר 1997–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.bazmark.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באזמארק "באז" לורמןאנגלית: Bazmark "Baz" Luhrmann; נולד ב-17 בספטמבר 1962) הוא במאי קולנוע, תסריטאי ומפיק אוסטרלי, ידוע בעיקר בזכות בימוי הסרטים "רומיאו וג'ולייט", "מולין רוז'", "אוסטרליה" ו"גטסבי הגדול". סרטו "מולין רוז'" היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר וזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורמן נולד בשם מארק אנתוני לורמן בסידני שבאוסטרליה. הוא התחנך במסגרות קתוליות. אמו, ברברה כרמל (לבית ברנאן), הייתה מורה לריקודים סלוניים ובעלת חנות בגדים, ואביו, לאונרד לורמן, היה חקלאי. הוא גדל בהרון קריק(אנ'), כפר זעיר שבצפון ניו סאות' ויילס, שם אביו ניהל תחנת דלק ואולם קולנוע. הוא למד בבית ספר סנט ג'וזף הייסטינגס האזורי, Port Macquarie (1975-1978) ובמכללת סנט פול.

לורמן ניגש לראשונה לבחינות הקבלה למכון הלאומי לאמנות דרמה (NIDA) בשנת 1980, אך לא התקבל. הוא ניגש לבחינות הקבלה שוב ב 1982, עבר אותן בהצלחה ולמד במשך שלוש שנים. הוא סיים את לימודיו ב־NIDA בשנת 1985, לצד סוניה טוד, קתרין מקלמנטס וג'סטין מונג'ו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטו של לורמן, מולין רוז' (2001), נבחר לאחד מעשרת הסרטים הגדולים של מכון הסרטים האמריקאי לשנת 2001 ונבחר כסרט החשוב ביותר של שנות ה-2000 בסקר של 150,000 נשאלים בממלכה המאוחדת. הסרט גם הוליד אלבום פסקול מוצלח, ומכר יותר משבעה מיליון עותקים. לפניו, הסרט רומיאו ויוליה שהציג סרט פרשנות מודרנית למחזה המפורסם, בכיכובו של לאונרדו דיקפריו וקלייר דיינס, ניצח את טיטאניק ב־BAFTA בפרסי בימוי, מוזיקה ותסריט הטוב ביותר. הסרט השתתף גם בפסטיבל הסרטים בברלין שבו זכה בפרס דוב הזהב על בימוי ועל ביצועיו של דיקפריו. לורמן גם הפיק את אלבומי הפסקול המוצלחים לסרט אשר נמכרו ביותר משמונה מיליון עותקים ברחבי העולם. ב-2008 הסרט הרומנטי אוסטרליה בו כיכבו ניקול קידמן ויו ג'קמן, הצליח מאוד באירופה. הסרט הפך לסרט האוסטרלי השני הכי מצליח בכל הזמנים, לצד קרוקודיל דנדי ותזיזו ת'רגליים.

שלושת הסרטים הראשונים של לורמן ידועים כטרילוגית הווילון האדום. הפרויקט האחרון שלו הוא עיבוד לספרו של סקוט פיצג'רלד, גטסבי הגדול, בתלת מימד, בכיכובו של לאונרדו דיקפריו כג'יי גטסבי, אמיטאב באצ'אן כמאייר, קארי מאליגן כדייזי ביוקנן וטובי מגווייר כניק קרוואי, יואל אדג'רטון.

עבודות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1981 לורמן היה ממלא מקום בסרט חורף החלומות שלנו, בבימויו של ג'ון דיוג'אן. ב-1992 לורמן ביים סרטון וידאו לשירו של ג'ון פול יאנג "אהבה באוויר". ב-1993 לורמן ביים את גרסתו של בנג'מין בריטן לאופרה האוסטרלית "חלום ליל קיץ". לאחר עונות מוצלחות בסידני ובמלבורן, האופרה זכתה בפרס המבקרים בפסטיבל אדינבורו. ב-1993 לורמן סייע במערכת הבחירות של ראש הממשלת אוסטרליה לשעבר פול קיטינג. ב-1997: התקליטור של "משהו בשביל כולם" שוחרר, הכולל מוזיקה מסרטיו של לורמן ואופרות, כולל הגרסה של "חלום ליל קיץ של בריטן".

1999: כמפיק מוזיקלי, הוא הפיק את הסינגל Wear Sunscreen. בשנת 2003: לורמן הביא את הפקתו ל"לה בוהם" של פוצ'יני לברודוויי בניו יורק. הופק במקור בסידני בשנת 1990. בניו יורק קיבל שבע מועמדויות לפרס טוני, כולל ניהול מוזיקלי הטוב ביותר, עיצוב תלבושות הטוב ביותר (קתרין מרטין), תפאורה הטובה ביותר (קתרין מרטין), עיצוב תאורה הטוב ביותר (לווינגס נייג'ל), ואת הפרס טוני למצוינות בתיאטרון לאנסמבל השחקנים הראשיים. בשנת 2004 לורמן ביים פרסומת מפוארת של מיליון דולרים לשאנל N ° 5 בכיכובם של ניקול קידמן ורודריגו סנטורו. בתוכנית ראיון של צ'רלי רוז לורמן אמר שהפרסומת בהשראת הסרט "חופשה ברומא" משנת 1953. בשנת 2005 לורמן התמנה לשגריר האוסטרלי התיאטרון לאנשים צעירים. ב-2008 לורמן התבקש על ידי ראש ממשלת אוסטרליה, קווין ראד, לעשות פרסומות חדשות כדי לקדם את אוסטרליה כיעד תיירותי.ב-2009, בטקס פרסי האקדמיה ה-81 בפברואר, לורמן הרכיב שיר המוקדש למחזות זמר שכלל את יו ג'קמן, ביונסה נואלס, זאק אפרון,וונסה הדג'נס, דומיניק קופר ואמנדה סייפריד. בחודש ספטמבר באותה השנה, לורמן הופיע כשופט אורח בתוכנית רוקדים עם כוכבים.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורמן טען שהאופרה האיטלקית היא ההשפעה גדולה על עבודתו וסגנונן. כך גם סגנונות תיאטרליים אחרים, כגון סרטי בוליווד. לורמן היה רקדן נשפים כילד ואמו לימדה ריקודים סלוניים שהיוו השראה לסרטו "אולם נשפים קפדני". הסרטים האהובים על לורמן הם "80 כוכבים", "8 וחצי" ו"המלחמה ושלום".

פרסים וכיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור עבודתו על הסרט מולין רוז' לורמן קיבל את גילדת הבמאים של אמריקה ומועמדות גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר. לורמן לא קיבל מועמדות לאוסקר על בימוי הסרט, אף על פי שהסרט עצמו היה מועמד לאוסקר עבור הסרט הטוב ביותר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב -26 בינואר 1997, הוא נישא לקתרין מרטין, מעצבת הפקה, ולזוג שני ילדים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקידו מועמדויות ופרסים
1992 אולם נשפים בקפדנות במאי, תסריטאי זוכה פרס הסרט הזר הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע בקאן

מועמד לפרס באפט"א לסרט הטוב ביותר מועמד לפרס באפט"א לתסריט המעובד הטוב ביותר מועמד לפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי

1996 רומיאו וג'ולייט במאי, תסריטאי, מפיק זוכה פרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר

זוכה פרס באפט"א לתסריט המעובד הטוב ביותר מועמד לפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין לסרט הטוב ביותר

2001 מולין רוז' במאי, תסריטאי, מפיק זוכה פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי

מועמד פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר מועמד פרס גלובוס הזהב לבימוי הטוב ביותר מועמד לפרס באפט"א לסרט הטוב ביותר מועמד לפרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר מועמד לפרס באפט"א לתסריט המקורי הטוב ביותר

2008 אוסטרליה במאי, תסריטאי, מפיק מועמד פרס סטלייט לתסריט המקורי הטוב ביותר
2013 גטסבי הגדול במאי, תסריטאי, מפיק מועמד לפרס גראמי לפסקול הטוב ביותר למדיה חזותית
2022 אלביס במאי, תסריטאי, מפיק זוכה פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי לבימוי הטוב ביותר

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקידו הערות
2017-2016 גט-דאון יוצר, מפיק בפועל

במאי ותסריטאי פרק הבכורה

סדרה מקורית של נטפליקס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באז לורמן בוויקישיתוף


הקודם:
1991: ג'וסלין מורהאוס (עדות עיוורת)
2012: וויין בלייר (האבנים הכחולות)
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – הבימוי הטוב ביותר
1992: באז לורמן (רק לרקוד)
2013: באז לורמן (גטסבי הגדול)
הבא:
1993: ג'יין קמפיון (הפסנתר)
2014: ג'ניפר קנט (באבאדוק)
הקודם:
2022: דני וילנבחולית
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הבימוי הטוב ביותר
2023: באז לורמן – אלביס
הבא: