בן-עמי בן-ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן-עמי בן-ישראל
Ben Ammi Ben-Israel
בן-עמי בן-ישראל המופיע על כרזה לכבוד חגיגות הפסח 2013 של העבריים מדימונה
בן-עמי בן-ישראל המופיע על כרזה לכבוד חגיגות הפסח 2013 של העבריים מדימונה
לידה 12 באוקטובר 1939
ארצות הבריתארצות הברית שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בדצמבר 2014 (בגיל 75)
באר שבע, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד מנהיג רוחני
השקפה דתית העבריים השחורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן עמי בן-ישראלאנגלית: Ben Ammi Ben-Israel; 12 באוקטובר 193927 בדצמבר 2014) היה אמריקאי שהיגר לישראל והיה למנהיגה ומייסדה של קהילת העבריים מדימונה.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם בן קרטר (Ben Carter) בשיקגו, אילינוי, למשפחה אפרו-אמריקאית נוצרית-בפטיסטית. לאחר שיצא מבית הספר התיכון, קרטר שירת שלוש שנים בצבא האמריקאי ולאחר ששוחרר עסק בחקר מתכות. ב-1961 עמיתו לעבודה הציג בפניו את הרעיון שהשחורים בארצות הברית הם צאצאים של העבריים התנכיים. קרטר החל ללכת למפגשים של האפריקאים העבריים, שם קיבל את שמו העברי בן עמי בן ישראל.

לפי קהילת האפריקאים העבריים, ב-1966 התגלה בפני בן עמי המלאך גבריאל ואמר לו להוביל אפרו-אמריקאים לארץ ישראל. בחיזיון הוא טען שנאמר לו שעליו להוביל את בני ישראל האפרו-אמריקאים לארץ-האלוהים המובטחת.[2]

בקיץ 1967, מספר משפחות של תנועת העבריים, ביניהן בן עמי, התיישבו בליבריה וניהלו אורח חיים ספרטני על אדמה בבעלות אפרו-אמריקאים, תושבי ליבריה. בן עמי החל את דרכו למנהיגות באותה קהילה, במהלך ליל הסדר של 1968.[3] כנצר לעבריים, רצו אנשי הקהילה להקריב קורבן פסח. במהלך ההכנה לטקס נמצא שהעז שנועדה לקורבן נחנקה למוות ולא תוכל לשמש לקורבן. בן עמי נשא נאום לפני כל אנשי הקהילה, בו אמר שהאמונה ושמירת המצוות של האפריקאים-עבריים הן רצון האל והן תחליף לקורבן.

הקהילה לא התקבלה בחברת תושבי המקום ולא נתמכה על ידי ממשל ליבריה.[4] התנאים הכלכליים לא היו טובים והרבה מאנשי הקהילה מתו ממחלות.[5] לאור זאת. בשנת 1969 נסע בן עמי לישראל, כדי לבדוק אפשרות של מעבר לשם. תוך ניצול העמדות העמומות של הרשויות הישראליות ביחס להגירה, הצליחה הקהילה לעלות לארץ ישראל. לדברי בן-עמי, הכסף לרכישת הכרטיסים למסע הגיע ממכירות של שתי חנויות גלידה של הקהילה במונרוביה ו"אינטליגנציה אלוהית".[6]

בשנת 1970, היגרו לישראל 48 משפחות הקהילה בטענה לזכותן על פי חוק השבות. בן עמי וכמה משפחות נוספות הגיעו בחודשים הבאים, והתיישבו בעיר דימונה. אחרים מהקבוצה התיישבו בערד ובמצפה רמון. ב-1990 ניתנה לקהילה תושבות קבע. בן עמי שימש כמנהיג הרוחני והפוליטי של הקהילה בתקופה זו, וכתב מספר ספרים. בן-עמי הלך לעולמו בבית חולים בבאר שבע ב-27 בדצמבר 2014. בעת מותו, היו לבן עמי ארבע נשים - תקווה, יונינה, בת ציון ובת עמי, וכן 25 ילדים, 45 נכדים, ו-15 נינים.

מערכת היחסים עם היהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-עמי האמין[7], שהאפריקאים העבריים מליבריה אינם יהודים אלא הצאצאים האמתיים של בני ישראל הקדומים[8]. הוא אמר שאברהם ומשה היו שחורים במקור, וכי העבריים האפריקאים הם היורשים האמיתיים של עם ישראל.

בעודו מבטל את הצורות המודרניות של היהדות והנצרות, הוא המשיך לשאוב השראה מהתנ"ך ואף ראה בישו חלק משורה של משיחים שנשלחו לבני ישראל כדי לעזור להם לשמור על דרכי הצדק. הליבה של אורח חייהם של האפריקאים-עבריים היא התנ"ך. על פי אמונתם התנ"ך הוא האור והמקור לחזרה של האדם לאלוהיו ומציאת דרכו בחיים. למרות זאת, הקבוצה דוחה את הרבנות היהודית והתלמוד כהמשך אותנטי של העם העברי.

דעתו של בן-עמי היא שהאפריקאים היו תחת שלטון אכזרי וסבלו במשך ההיסטוריה, מפני שלא צייתו לאלוהים, ושכדי להתגבר על ההיסטוריה של העבדות באמריקה הם חייבים לבחון ולהגדיר דברים מחדש. צריך לשאול ולפקפק בכל היבט של קיום היהדות תחת השליטה האירופאית הלא-יהודית. את היכולת לכנות ולסווג מילים ומושגים חברתיים בן-עמי מכנה "הכוח של ההגדרה", שתחת הידיים הלא נכונות יכול לשמש כ"אחד מכלי הנשק הטובים ביותר שאפשר להשתמש כדי לשלוט בגברים ובעמים" אבל הוא גם המפתח לגאולה מהדיכוי.

בן עמי לקח את הבעיות הרוחניות שהוא ראה באפריקאים ותרגם אותם למערכת עמדות חברתיות-פוליטיות, כלכליות, חקלאיות ובריאותיות[7]. הוא הדגיש את הצורך של מנהיגים אפריקאים ללמוד מההיסטוריה וממערכת הערכים של התרבות האפריקנית[8].

במהלך ראיון של ה-Redding News Review בשנת 2002, הביע בן-עמי ביטחון ביכולת של קהילת האפריקאים להחזיק מעמד ולהמשיך לפעול גם אם הוא יעזוב. כאשר נשאל באופן ספציפי מה הם התנאים הנדרשים בקהילה כדי להמשיך לטפל בה אם קורה לו משהו, השיב שהמילים שהוא אומר, האמת שהוא אומר, טבועות עמוק בנשמותיהם. הוא בשר, דם ורוח, אבל רוחו היא הרוח של הנביאים העתיקים, אשר יש לה חשיבות רבה בגאולת העם.

מקומו בקהילת העבריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-עמי בן-ישראל נחשב לדמות משיחית בקהילה, ותמונתו מקשטת לפחות קיר אחד בכל דירה. בראיון תיאר בן עמי את מעמדו כנביא וכמנהיג רוחני[דרוש מקור]: "המשיחות שלי באה רק אחרי שהגענו לארץ, האל שלח נביא כדי למשוח אותי ולהודיע לי על המשך או חלק גדול של המשימה שלי ... בזמן שהוא משח אותי ... קיבלתי את השם: "נשיא השלום" ... בהמשך אותו נביא חזר ואמר לי על פי דבר ה', כי במועד מאוחר יותר ישלח מישהו למשוח אותי לשבת על כס דוד, כדי להגשים את הנבואה של זה שישב על כס דוד. דברי נביא אמיתי, הם בהחלט התרחשו בדיוק כפי שהוא אמר. לאחר מכן, שמי שונה מנשיא השלום לרבי ואדוני רבי".

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2010[8] קיבל בן-עמי פרס מפעל חיים מממשלת גאנה. בדבריו בטקס אמר מנהל מועצת הפרס, שבן-עמי "סייע לגשר על הפער בין רוחניות להתפתחות, יותר טוב מכל מנהיג אחר בהיסטוריה העולמית, תוך יצירת אפשרויות חדשות ומתקדמות להצלחה בבניית קהילות ופרויקטים על בסיס צדיקים, עקרונות ותרבות אפריקאים".

בשנת 2000, מגזין ה-BBC "פוקוס על אפריקה" כינה את בן-עמי בתור "אחד מהאפריקאים המשפיעים ביותר של המילניום"[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ben Ammi Ben-Israel Dies at 75: Led Black Americans in Migration to Israel, mobile.nytimes.com (באנגלית)
  2. ^ African Hebrew Israelites of Jerusalem – "Spirituality in Practice", africanhebrewisraelitesofjerusalem.com (באנגלית)
  3. ^ Yvonne Patricia Chireau, Nathaniel Deutsch, Black Zion: African American Religious Encounters with Judaism, Oxford University Press, 2000. (באנגלית)
  4. ^ Eugene V. Gallagher, Introduction to New and Alternative Religions in America [Five Volumes], Greenwood Publishing Group, 2006. (באנגלית)
  5. ^ Stephen C. Finley, Torin Alexander, African American Religious Cultures, ABC-CLIO, 2009. (באנגלית)
  6. ^ SABC (2011-05-19), 3 days in Dimona: African Hebrew Israelites (Part 1), נבדק ב-2017-11-19
  7. ^ 1 2 Paul Adom-Otchere (2013-03-26), GOOD EVENING GHANA-EXCLUSIVE WITH H.E. BEN AMMI BEN ISRAEL, נבדק ב-2017-11-19
  8. ^ 1 2 3 4 Ghana, The Country Awards Council,. "Country Awards Council Ghana has Honoured H. E. Dr Ben Ammi ---With Lifetime Achievements Award in Accra". Modern Ghana (באנגלית בריטית). נבדק ב-2017-11-19.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)