ברוקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ברוקראז')

בְּרוֹקֶרעברית: עֲמִיל בּוּרְסָה, או עמיל ניירות ערך) הוא אדם המורשה לסחור בניירות ערך בבורסה בעבור לקוחותיו. המילה עָמִיל מקורה בערבית, ומשמעה סוכן, או מתווך.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה "ברוקר" מקורה מהמילה Brocour באנגלו-נורמנית שמשמעותה "סוחר קטן", או לחלופין מהמילה brocheor בצרפתית עתיקה שמשמעותה היא "מוכר יינות".

באנגלית ברוקר (Broker) פרשו מתווך או סוכן, ובהקשר של סחר בבורסה נקרא Stockbroker, עמיל מכס נקרא Customs broker, מתווך נדל"ן נקרא Real estate broker וכדומה.

תפקיד הברוקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הברוקר הוא גוף שמארגן עסקאות בין קונה ומוכר, ומקבל עמלה כאשר העסקה יוצאת לפועל. ברוקר שפועל בנוסף גם כקונה או כמוכר נהפך לצד עיקרי לעסקה. ככלל, ברוקר הוא תיאור לסוכן עצמאי המשומש בעיקר בתעשיות מסוימות. אחריותו העיקרית של הברוקר היא להפגיש בין קונים ומוכרים. על כן, ברוקר הוא צד ג' המסייע לעסקה בין הקונה והמוכר. דוגמה אפשרית היא מתווך נדל"ן המסייע למכירתו של נכס. ברוקרים יכולים לספק גם מידע משמעותי לגבי מחירים, מוצרים ותנאי השוק. ברוקרים יכולים לייצג את המוכר (כפי שנעשה במרבית מהזמן), או את הקונה, אך לא את שניהם בו זמנית שכן אז קיים מצב של ניגוד עניינים. דוגמה לכך היא ברוקר מניות, אשר מבצע את מכירת או רכישת ניירות הערך בשם הלקוח שלו. ברוקרים משחקים תפקיד מפתח במכירת מניות, איגרות חוב, בשוק הביטוח (בו הברוקר מוצא עבור הלקוח חברות ביטוח אשר יבטחו חלקים מתיק הביטוח שלו) ושירותים פיננסיים אחרים[1].

ישנם יתרונות לשימוש בברוקרים: ראשית, בשל הידע הרב שלהם על השוק והקשרים שפיתחו בו. לברוקרים הכלים והמשאבים כדי להגיע לבסיס הקונים הרחב ביותר. לאחר מכן, הם מסננים מקהל של קונים פוטנציאליים עבור תשואה שתתמוך ברכישה הפוטנציאלית. זאת לעומת מוכרים עצמאיים, במיוחד כאלה החדשים בשוק, אשר סביר להניח כי לא יהיו בעלי אותה גישה לקהל לקוחות כמו הברוקרים. יתרון נוסף בשימוש בברוקר הוא מבחינת העלות הכספית - הם עשויים להיות זולים יותר בשווקים קטנים, עם חשבונות קטנים יותר, או עם מגוון מוצרים מוגבל.

ברוקראז'[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירמת ברוקראז', או פשוט ברוקראז' או ברוקר בהקשרים שונים, היא מוסד פיננסי המסייע לקנייה ומכירה של נגזרים פיננסיים בין קונה ומוכר. פירמות ברוקראז' משרתות קליינטורה של משקיעים אשר סוחרים במניות ציבוריות וניירות ערך אחרים[2].

בישראל קיים בלבול בין המונחים: "ברוקר", "ברוקרים", "ברוקראז'" ויש החושבים כי מדובר באותו הדבר רק תחת שם שונה. במדינת ישראל אין הגדרה מדויקת ל: "ברוקר" והכי קרוב למשמעות שלו בארץ, הוא מנהל תיקי השקעות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]