בריאן דנהי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריאן דנהי
Brian Dennehy
בריאן דנהי ב-2009
בריאן דנהי ב-2009
לידה 9 ביולי 1938
ברידג'פורט, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באפריל 2020 (בגיל 81)
ניו הייבן, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Brian Manion Dennehy עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19772020 (כ־43 שנים)
מקום לימודים
צאצאים Kathleen Dennehy, Elizabeth Dennehy עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (1999)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2003)
  • פרס אוליבייה
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת הופסטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריאן מניון דנהיאנגלית: Brian Mannion Dennehy;‏ 9 ביולי 193815 באפריל 2020) היה שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאי. היה מועמד לשישה פרסי אמי וזכה בשני פרסי טוני ובפרס גלובוס הזהב. דנהי התפרסם בסרטים "משחק הדמים", "קוקון", "סילברדו", "בחזקת חף מפשע" "רומיאו וג'ולייט" ו"מחלק 13".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנהי נולד בברידג'פורט, קונטיקט, בנם של האנה ואדוארד דנהי. משפחתו הייתה ממוצא אירי והוא זכה לחינוך קתולי. גדל לצד שני אחיו: מייקל ואדוארד. לאחר שמשפחתו עברה לגור בניו יורק למד דנהי ב"תיכון צ'מינייד". לאחר שסיים את לימודיו התגייס דנהי לחיל הנחתים האמריקני שם שירת במשך ארבע שנים. על אף שהתבטא במספר ראיונות על כך שלקח חלק במלחמת וייטנאם, הטענות הופרכו ודנהי הודה בכלי התקשורת ששיקר לגבי שירותו הצבאי. לאחר שהשתחרר מהשירות למד באוניברסיטת קולומביה משם קיבל תואר בתיאטרון ולאחר מכן המשיך את לימודי הדרמה באוניברסיטת ייל.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנהי זכה בשני פרסי טוני, הראשון ב-1999 על הופעתו בחידוש למחזה "מותו של סוכן" בתור סוכן המכירות וילי לומן, לזכייה הוסיף גם את פרס לורנס אוליביה היוקרתי ביותר בתיאטרון הבריטי על הופעה שהריץ בלונדון. את זכייתו השנייה רשם דנהי ב-2003 על תפקידו בחזהו של יוג'ין או'ניל "מסע ארוך אל תוך הלילה" בתור הדמות הראשית ג'יימס טיירון.

ב-2007 שיחק בתפקיד הראשי של מת'יו האריסון בריידי בחידוש למחזה המצליח "משפט הקופים" לצידו של כריסטופר פלאמר.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הופעות הבכורה שלו בקולנוע האמריקאי עשה דנהי ב-1977 בקומדיית הספורט "חצי קשוח" ובדרמה "מחפשת את מר גודבר". בתחילת דרכו התפרסם דנהי בשני תפקידים לצידו של השחקן –קומיקאי המוכשר דאדלי מור בתור בלש משטרת סן פרנסיסקו פרגוסון בקומדיית המתח "תרגיל לבלשית מתחילה" ובתור הברמן דונלד בסרטו של בלייק אדוארדס "10". ב-1979 שיחק במערבון של ריצ'רד לסטר "קיד וקסידי - הימים הראשונים" המהווה פריקוול למערבון הקלאסי "קיד וקסידי". ב-1980 שיחק בסרט פיקדון קטן לצידם של וולטר מתאו וטוני קרטיס.

דנהי פרץ לתודעה ב-1982 בתפקיד הראשי בדרמת הפעולה "משחק הדמים" בתור וויל טיסייל השריף של העיירה הקטנה הופ המחליט להתעמת עם אורח בלתי רצוי, גיבור מלחמת וייטנאם, ג'ון רמבו (סילבסטר סטאלון) . לאחר התפקיד הגדול שקיבל בסרט שובר הקופות שיחק דנהי בדרמות הספרותיות "זאב לבן" בתור הטייס רוזי ו"גורקי פארק" בדמות בלש משטרת ניו יורק ויליאם קירוויל. ב-1985 הופיע דנהי במערבון "סילברדו" בתור השריף קוב ובדרמה הקומית של רון הווארד "קוקון" בתור וולטר האחראי על הבריכה בבית האבות ההופכת קשישים לצעירים, שיחק גם בסרט ההמשך שיצא כשלוש שנים לאחר מכן. ב-1986 התפרס בשני תפקידים כבלש במותחן "תעלול קטלני" ובקומדיה המצליחה "משפט הנשרים".

ב-1990 שיחק דנהי בשובר הקופות הגדול בקריירה שלו "בחזקת חף מפשע" בדמותו של התובע הראשי של מדינת קינדל ריימונד הוגאן. בהמשך העשור התפרסם בעיקר בזכות שני תפקידים, בקומדיה "טומי בוי בתפקיד טום הגדול, אביו הגאה של טומי קלאהאן (כריס פארלי) ובעיבוד הקולנועי לטרגדיה השייקספירית "רומיאו וג'ולייט" בתור טד ממשפחתו של רומיאו (לאונרדו דיקפריו). בשנת 2001 קטף דנהי את פרס גלובוס הזהב ואת פרס גילדת שחקני המסך על תפקידו בעיבוד הטלוויזיוני למחזה בו השתתף "מותו של סוכן". ב-2005 שיחק דנהי בחידוש לסרט הפעולה "מחלק 13" את סמל המשטרה הוותיק ג'ספר מיחידתו של הסמל ג'ק רוניק (אית'ן הוק) הכלואה בתחנת משטרה בערב השנה החדשה. ב-2007 דיבב דנהי בסרט האנימציה שובר הקופות "רטטוי" את ג'נגו אביהם של העכברושים רמי ואמיל. ב-2008 שיחק לצידם של אל פצ'ינו ורוברט דה נירו בהפקת הפשע של אבי לרנר ובועז דוידזון "רצח מוצדק" וב-2010 השתתף בדרמת הפשע של פול האגיס "שלושת הימים הבאים". בשנה האחרונה לחייו שיחק בסדרה הרשימה השחורה ופרק סיום עונה 7 לסדרה הוקדש לזכרו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנהי היה נשוי פעמיים, במשך 15 שנים לג'ודית שף, לזוג נולדו שלושה ילדים. התחתן עם ג'ניפר ארנוט ב-1988, לזוג ילד אחד ממערכת הנישואים. דנהי היה אביהן של השחקניות אליזבת' וקת'לין דנהי.

נפטר בניו הייבן ב-15 באפריל 2020 מדום לב שנגרם כתוצאה מאלח דם[1].

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריאן דנהי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chris Jones, Brian Dennehy, a giant of Chicago and America’s stages, is dead at 81, chicagotribune.com, ‏16 באפריל 2020