ג'ו רוזנטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ו רוזנטל
לידה 9 באוקטובר 1911
וושינגטון די. סי.
פטירה 20 באוגוסט 2006 (בגיל 94)
נובאטו, קליפורניה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
עיסוק צלם
מעסיק Associated Press עריכת הנתון בוויקינתונים
תחקירים בולטים צילום הנפת הדגל באיוו ג'ימה
סוג כתב צלם
פרסים והוקרה
  • פרס פוליצר לצילום (1945)
  • מפקד מסדר האמנויות והספרות (11 בספטמבר 1993) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וסף ג'ון רוזנטלאנגלית: Joseph John Rosenthal;‏ 9 באוקטובר 191120 באוגוסט 2006) היה צלם יהודי-אמריקאי. תצלומו הידוע ביותר הוא הנפת הדגל באיוו ג'ימה, בו נראים חמישה חיילים אמריקאים המניפים את דגל ארצות הברית על פסגת הר סוריבאצ'י במהלך קרב איוו ג'ימה. התצלום הפך לאחד מסמלי המלחמה וזיכה אותו בפרס פוליצר לשנת 1945.

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ו רוזנטל נולד בוושינגטון די. סי.. הוריו היו מהגרים יהודים מרוסיה, אולם הוא המיר את דתו לקתוליות בגיל צעיר.[1] התעניינותו בצילום החלה כתחביב במהלך השפל הגדול, אז גר יחד עם אחיו בסן פרנסיסקו וחיפש עבודה. הוא התקבל לעבודתו הראשונה בתחום ב-1932 כצלם בעיתון מקומי בעיר. לאחר שניסה להתקבל לעבודה כצלם בצבא ארצות הברית ונכשל, מפאת ראייתו הלקויה, הצטרף רוזנטל לסוכנות הידיעות Associated Press. כשפרצה מלחמת העולם השנייה החל לעקוב אחר חיל הנחתים של ארצות הברית במשימותיו באוקיינוס השקט.

תמונת הנפת הדגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנפת הדגל באיוו ג'ימה
התמונה המפורסמת של הנפת הדגל באיוו ג'ימה. צילום: ג'ו רוזנטל, Associated Press

ביום שישי, 23 בפברואר 1945, ארבעה ימים לאחר תחילת הקרב, שהה רוזנטל באי איוו ג'ימה וצילם את החיילים האמריקאים הנלחמים באלו היפנים. באותו הבוקר הוא שמע שהר סורבאצ'י (הר געש כבוי בגובה 166 מטרים) נכבש, ושמתכוונים להניף עליו דגל אמריקני. הוא החל לעשות את דרכו במעלה ההר עד ששמע שהדגל כבר הונף. למרות זאת, החליט רוזנטל להמשיך בטיפוס על המדרון התלול וכשהגיע לפסגה הוא גילה להפתעתו שקבוצה של חיילים מתכוונת להניף שם דגל שני. הוא מהר להתקין את מצלמתו, וצילם את התצלום שהפך עד מהרה לתצלום המייצג של מלחמת העולם השנייה בקרב הציבור האמריקני.

...שאלתי, 'מה אתם עושים בחורים?', ואחד מהם השיב: 'אנחנו מתכוננים להנפה של הדגל הגדול הזה. הקולונל מלמטה רוצה שהדגל הזה יונף במקום הדגל הקודם הקטן יותר. הוא גם רוצה להבטיח שהוא יקבל את הדגל הראשון חזרה'.

חשבתי לנסות ולצלם את שני הדגלים, הראשון שמורד והשני שמונף במקומו... לבסוף הבנתי שהסיכוי שאצליח לקלוט את שני האירועים בו זמנית הוא נמוך, ולכן החלטתי לצלם רק את ההנפה של הדגל החדש...

באותו הרגע הגיח ג'נאוסט עם מצלמתו ומיקם את עצמו כ-3 פיט לימיני. 'אני לא מסתיר לך, נכון ג'ו?", הוא שאל. 'לא', עניתי לו.

לפתע ראיתי מזווית עיני שהחיילים מתחילים להניף את הדגל. הפניתי את המצלמה, קרבתי אותה לפרצופי, והחזקתי אותה מספר רגעים תוך כדי הסתכלות על המתרחש. וברגע שחשתי שזהו הרגע המתאים, צילמתי את התמונה. והדבר היחידי שיכולתי לעשות לאחר מכן היה לקוות, שהתמונה תצא בדיוק כפי שראיתי אותה דרך עדשת המצלמה שלי.

ג'ו רוזנטל[2]

על אף ההצלחה המסחררת של התמונה, והדפסתה על מיליוני פוסטרים וכרזות במהלך מסע מלווה המלחמה השביעי, האשימו כתבי עת רבים את רוזנטל בבִיּוּם התמונה, אך הוא נלחם בביקורות אלו וטען שוב ושוב שההנפה הייתה ספונטנית. אחת מההוכחות בהן השתמש רוזנטל כדי להוכיח שהתמונה לא בוימה, הייתה סרטון הווידאו המתעד את ההנפה, שצולם על ידי ויליאם ג'נאוסט. בסרטון ניתן לראות את החיילים מגיעים לאותה תנוחה שבה הם צולמו על ידי רוזנטל.

מלבד זאת, כדי להבטיח שהטיפוס המפרך לפסגת הר סוריבאצ'י לא היה לשווא, צילם רוזנטל עוד מספר תמונות שם. המפורסמת מכולן היא התמונה הקבוצתית של חיילי הנחתים שמאחוריהם מתנוסס דגל ארצות הברית שהם הניפו.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוזנטל עזב את Associated Press ב-1945, והפך לצלם ראשי ולמנהל של 'Times Wide World Photos'. לאחר מכן עבד רוזנטל כצלם של העיתון סן פרנסיסקו כרוניקל. קריירת הצילום של רוזנטל נמשכה 35 שנה, עד לפרישתו ב-1981, בגיל 70. ב-13 באפריל 1996, זכה רוזנטל בתואר של כבוד מטעם מפקד חיל הנחתים דאז צ'ארלס קרולאק.

רוזנטל נפטר בגיל 94, ב-20 באוגוסט 2006 בנובאטו, פרוור של סן פרנסיסקו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ו רוזנטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך כתבה בוושינגטון פוסט
  2. ^ הציטוט הוא ציטוט יחיד, הלקוח משני מקורות, שכל אחד מהם קוטע אותו באמצע. החלק הראשון לקוח מפה (הקישור אינו פעיל, 14.6.2020) (פרק 5). 2 השורות האחרונות לקוחות מתוך ריאיון מצולם שנערך עמו (הקישור אינו פעיל, 14.6.2020)