ג'וזף מלבי דנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ג'וזף מלבי דנט
J. M. Dent
לידה 30 באוגוסט 1849
דרלינגטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 במאי 1926 (בגיל 76)
קרוידון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף מלבי דנטאנגלית: Joseph Malaby Dent; ‏ 30 באוגוסט 1849 - 9 במאי 1926) היה מוציא לאור בריטי, אוטודידקט, שפרסם את הסדרה "Everyman's Library" ("הספרייה של כולם").

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרלינגטון, כנסייה מתודיסטית לשעבר

דנט נולד בדרלינגטון למשפחה ממעמד הפועלים, כילד העשירי[1] בין תריסר ילדים. אביו, ג'ורג' דנט, היה צבע ומעצב במקצועו, חובב מוזיקה כנסייתית ולימים מורה למוזיקה. אמו היתה איזבל לבית ריילטון[2]. ג'וזף דנט התחנך בבית ספר יסודי ששם דגש על כישורי הקריאה והחיבור. החינוך שלו הושפע תחילה מהרוח הדתית של המתודיזם מיסודו של ג'ון וזלי. בגיל שלוש עשרה עזב דנט את בית הספר ונסע ללונדון עם חצי כתר בכיסו[3]. אחרי פרק זמן שבו עבד כחניך בבית דפוס גילה כישרון בכריכת ספרים, ובגיל 19 נעשה, בעזרת אחד מאחיו, חניך במלאכה זו אצל כורך הספרים היפקינס בבאקלסברי בלונדון. בשנת 1872 פתח בלונדון כריכיית ספרים משל עצמו והצטיין באיכות עבודתו.

בניגוד לרצון הוריו נהג דנט מנעוריו לפקוד את התיאטרון המקומי "בארן" שבו קנה כרטיסים בשלושה פני עבור מושב בגלריה והסעה. כפעיל ב"חברה לשיפור הדדי" בעיירה, הכין דנט בגיל 15 הרצאה על הספר של ג'יימס בוזוול אודות חיי ד"ר ג'ונסון, ספר שעתיד היה להיות הראשון בסדרת "Everyman's Library" שדנט יזם. בהשפעת מחזות שראה וספרים שקרא רותק דנט על ידי עולם הספרים (במיוחד על ידי הפרוזה של וולטר סקוט) והגיע למסקנה שהספרות והספרים עשויים להביא אור בחיי בני האדם ולשפר את טיבם. כפי התבטא:

ספרים, לעומת זאת, היו לי לנחמה גדולה ועזרה במשך חיי, והיה לי האושר העליון להיות קשור לספרות כל ימי חיי, אפילו בתור שומר השער של המקדש

ההוצאה לאור - 1888[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1888, יש אומרים, אחרי ששנה קודם לכן כריכיית הספרים המשגשגת שלו, עלתה באש[4], הקים את בית ההוצאה לאור J.M.Dent ושות'. דנט דאג מאוד לבחירת הספרים ולעיצובם. בשנים 1889–1894 פרסם את יצירתו של צ'ארלס לם "המסות של אליה" (עם איורים של הרברט ריילטון), שהיה הספר הראשון שהוציא לאור (1888), אחר כך השירים והמחזות של אוליבר גולדסמית' (1889), אחר כך ספרים מאת ג'יין אוסטן, האחיות ברונטה, ג'פרי צ'וסר, אלפרד טניסון, מריה אדג'וורת, דניאל דפו, הנרי פילדינג, סמואל ג'ונסון, ויליאם בטלר ייטס ואחרים. מהדורות קטנות אלה הודפסו על נייר עבודת יד, והביאו הכנסות צנועות[5].

1894 Temple Shakespeare.Temple Classics[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1894 יזם דנט את סדרת הספרים "Temple Shakespeare" ב-40 כרכים בפורמט כיס בעריכת ישראל גולנץ, שזכתה להצלחה גדולה. בסביבות 1896 החל דנט להוציא לאור מהדורות מצומצמות ואיכותיות מן הספרות הקלאסית תחת המותג "Temple Classics".

הוא נעזר תחילה בשירותי בית הדפוס ציסוויק, באיוריו של הרברט ריילטון ובעריכתו של אוגוסטין בירל. שם הסדרה Temple בא מהבניין בלונדון שבו שכנה ההוצאה לאור. סדרה זו המשיכה להתפרסם עד שנת 1955. בשנים 1901–1903 הוציא לאור 30 כרכי "Temple Bible" גם בפורמט כיס. אחר כך הופיעו 48 כרכי יצירות וולטר סקוט (Temple Scott),‏ 32 כרכי דיקנס (Temple Dickens),‏ 10 כרכי ג'יין אוסטן (Temple Jane Austen) ו-12 כרכי האחיות ברונטה (Temple Brontë). מאוחר יותר פרסם גם סדרת מחזאים (Temple Dramatists). בשנת 1909 שינה את שם ההוצאה לאור ל-J.M.Dent & Sons (ג'.מ. דנט ובניו). בהמשך דנט הרחיב את פעילותו לפרסום ספרי לימוד אקדמיים ולילדים, לספרות ילדים, ספרי עזרה עצמית ומדריכי תיירות. הוא שיווק את ספריו בהצלחה באוסטרליה, בקנדה, בצרפת, בניו זילנד, בדרום אפריקה ובארצות הברית.

1906 - Everyman's Classic Library[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1904 החל דנט לתכנן את "Everyman's Classic Library" (הספרייה הקלאסית של כולם), סדרת אלף ספרים בפורמט אטרקטיבי ובמחיר של שילינג אחד. הסדרה הביאה שרות בעל ערך רב לקהל דובר אנגלית, כשהיא חשפה אותו למיטב הספרות העולמית, המקורית ובתרגום, כולל שירה, פרוזה והגות של המחברים הקלאסיים היוונים והרומאים.

על מנת לעמוד בביקוש בנה דנט את בית הדפוס Temple Press בלצ'וורת'. העורך הראשון ולמעשה זה ששכנע את דנט להקים את הסדרה היה הסופר ארנסט פרסיבל ריס. פרסום הסדרה התחיל ב-15 בפברואר 1906 ועד לסוף השנה הראשונה לקיומו פורסמו 152 כותרות. הסדרה נתקלה עם זאת במשברים כשחוק זכויות היוצרים משנת 1911 הרחיב את ההגנה על הזכויות לתקופה של חמישים שנה אחרי מות המחברים והפחיתה את זמינות הספרים הוויקטוריאנים וכשמלחמת העולם הראשונה גרמה לאינפלציה ולצמצום האספקה. עד שנת 1914 הפסיקו להופיע 700 כותרות. אף על פי שלא היה זה רעיון חדש, הסדרה "Library Everyman's" הצטיינה בהיקף המרשים שלה - אלף כרכים. בעזרת הרווחים ממנה בנה דנט בית דפוס ומשרדים חדשים בקובנט גארדן. עם זאת מנע דנט פרסומם של יצירות קלאסיות שנראו לו "לא מספיק מוסריות" כגון ספרו של דניאל דפו, "מול פלנדרס". החל משנת 1913 הפך דנט ומוציא לאור העיקרי של מספרי ג'וזף קונרד. אצלו הופיעו Within the Tides, The Shadow-Line, The Rescue, Notes on Life and Letters, Suspense, and Last Essays, ב-1917 - המהדורות השניות של Youth ו-Lord Jim וב-1918 המהדורה השנייה של Nostromo. ב-1923–1928 פרסם דנט קובץ זול של כתבי קונרד (Uniform Edition) שהוצא שוב לאור בשנים 1955-1946[6]. ג'ורג' ברנרד שו לא הרשה לעצמו לקבל את הצעתו של דנט לפרסם אחד ממחזותיו במסגרת קובץ כתבי מחזאים במחיר זול. מחזות של שו יכלו להופיע בהוצאת דנט רק ב-1960[7].

באוקטובר 1912 השיק דנט את השבועון "Everyman", מגזין ספרים שנמכר בפני אחד ונועד "לעצב את הטעם לקריאת ספרים בקרב הפועלים". הוא הפסיק להופיע מסיבות פיננסיות ב-1920. במקומו הקים דנט את "The Bookmark". בינואר תחת הנהלת בניו התחיל להופיע שבועון ההוצאה במחיר של שני פני בשם "Bookmark and Everyman" עד שנת 1938[8].

ההוצאה לאור אחרי מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב האטת העבודה בנסיבות מלחמת העולם הראשונה לא הספיק דנט לראות בחייו את הדפסת הספר ה-1000 בסדרה - "המטפיזיקה" של אריסטו, שהופיע רק בשנת 1956, ב-25 במרץ. אחד הכרכים המרשימים ביותר שהופיע בסדרה היה The Pilgrim's Regress, אוטוביוגרפיה רוחנית של ק.ס. לואיס שפורסמה בשנת 1933.

דנט, בניו, יו ריילטון דנט (1938-1874) וג'ק ובנו של ג'ק, פ. ג'. מרטין דנט, היו חברי מועצת המנהלים של ההוצאה לאור בשנות ה-20 של המאה ה-20. יו דנט הצטרף לעסק בשנת 1909 וכיהן כעורך הסדרה "Everyman's Library". ג'ק הצטרף בשנת 1915 והיה אחראי על Temple Press. פ. ד'. מרטין דנט נכנס בשנת 1924 וניהל את מחלקת הפקה. אחרי מותו של ג'וזף דנט, בשנים 1926–1938 ניהל את ההוצאה לאור וו. ג'. טיילור, שכיהן כמזכיר החברה החל משנת 1916. פ. ג'. מרטין דנט החליף את טיילור כמנכ"ל החל משנת 1955 ובשנת 1963 גם כיושב ראש החברה. בינואר 1988 ההוצאה לאור ויידנפלד וניקולסון רכשה את ההוצאה לאור דנט והבנים. היא בימינו מותג של קבוצת "אוריון".

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנט התאלמן מנישואיו הראשונים. בנו ג'ורג' היה לכומר והתיישב באוסטרליה. מנישואיו השניים של ג'וזף דנט (החתונה התקיימה בלונדון ב-13 באפריל 1889) עם אלכסנדרה לבית קמפבל מיין, ילידת סקוטלנד[9], נולדו לו שמונה ילדים. שני הבנים הבכורים, פקסטון מלבי דנט ואוסטן מלבי דנט נפלו בקרב במלחמת העולם הראשונה בשנת 1915. פקסטון (1915-1890) נהרג ב-28 באפריל בקרבות איפר בבלגיה, בעוד שאחיו אוסטן (1915-1892) נהרג ב-20 ביולי בעת שרותו כחובש בקרב גליפולי בטורקיה[10][11]. פרט לבנים שנהרגו במלחמה, היו לדנט ארבע בנות - מוריאל ברנט, אוליב איזבל, אלכסנדרה לואיז ואורסולה מרי, וכן שני הבנים שהמשיכו את עסק אביהם: יו ריילטון וג'ק דנט.

ג'וזף מלבי דנט הלך לעולמו ב-1926 בבית בדרך קרוידון בלונדון.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1926 - אחרי מותו הוצא ספר מאויר לזכרו על ההיסטוריה של ההוצאה לאור - Aldine House

[12]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hugh Dent The House of Dent, 1888-1938 London, 1928
  • J.M. Dent's The Memoirs of J.M. Dent London, 1928

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

John Sutherland, Stephen Fender Love, Sex, Death and Words:Surprising Tales from as Year in Literature Icon Books 2011

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וזף מלבי דנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]