ג'ון מקדונלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון מקדונלד
Johnn MacDonald
לידה 24 ביולי 1916
שרון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בדצמבר 1986 (בגיל 70)
מילווקי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר לעסקים של הרווארד, אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת סירקיוז, בית הספר וורטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות בלשית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1940 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • הפרס הגדול לספרות בלשית (1964)
  • The Grand Master (1972)
  • היכל התהילה של אמני פלורידה
  • פרס הספר הלאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ד. מקדונלד (בשם מלא באנגלית: John Dann MacDonald;‏ 24 ביולי 191628 בדצמבר 1986) היה סופר אמריקאי, שכתב 78 ספרים, בנוסף לכ-500 סיפורים קצרים. מרבית יצירתו משתייכת לתחום הספרות הבלשית ובעיקר ידועה בהקשר זה סדרה בת 21 ספרים שכתב, אשר גיבורם הוא טראוויס מק-גי[1], הבלש הפרטי הקשוח[2]. כתב גם ספרי מתח ומדע בדיוני. סרט הקולנוע המצליח פסגת הפחד, שזכה לשתי גרסאות שונות (1962 ו-1991) נעשה על פי ספר פרי עטו וגם רבים אחרים מספריו עובדו במרוצת השנים והיו לסרטי קולנוע, טלוויזיה וסדרות טלוויזיוניות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדונלד נולד בעיר שרון, שליד פיטסבורג, פנסילבניה. בהיותו בן עשר עברה המשפחה לעיר אטיקה שבמדינת ניו יורק, שם גדל. הוא למד בפקולטה לכלכלה בוורטון, אוניברסיטת פנסילבניה, אך לא הצליח יותר מדי ונאלץ לעזוב ולסיים את לימודי התואר הראשון במינהל עסקים באוניברסיטת סירקיוז, שבמדינת ניו יורק. כאן הוא פגש את דורותי (לבית פרנטיס) ונישא לה ב-1937. נולד להם בן אחד. ב-1939 הוא סיים תואר שני (MBA) באוניברסיטת הרווארד.

במהלך מלחמת העולם השנייה שירת מקדונלד ב-OSS האמריקאי (קודמו של ה-CIA), בחזית המזרח הרחוק והגיע עד לדרגת לויטננט קולונל (סגן-אלוף). כשהשתחרר בסיום המלחמה עבר עם משפחתו ל"מושבת האמנים" בסיאסטה קי (Siesta Key), סרסוטה, פלורידה ושם חי 40 שנה, עד פטירתו ב-1986[3]. פלורידה הייתה לרקע למרבית ספרי הבלשים והמתח שלו. הוא מת בגיל 70, במילווקי, ויסקונסין, כתוצאה מסיבוכים לאחר ניתוח מעקפים בלב.

סיפורים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדונלד כתב את סיפורו הקצר הראשון בשנת 1945, בהיותו עדיין בצבא. הוא שלח אותו בדואר לאשתו, כדי לשעשע אותה, והיא מצידה שלחה את הסיפור למגזין אסקווייר, שדחה אותו ואחר כך ל-Story, שם הוא התקבל ומקדונלד אף קיבל שכר סופרים זעום תמורתו. הפרסום והמכירה של סיפורו הראשון עודדו אותו מאוד ומיד עם שחרורו מהצבא בספטמבר 1945 הוא ישב והחל לכתוב בלי הפסקה עשרות סיפורים קצרים, ספורי מתח, בלשים, פנטסיה ומדע בדיוני, ולשלוח אותם למגזינים ספרותיים שונים, בעיקר ספרות זולה (סוגה). דא עקא, בשלב ראשון כל סיפוריו נידחו.

בראשית 1946 נמכר ופורסם סיפורו השני של מקדונלד, באחד מאותם מגזינים זולים - Dime Detective (בלש בפרוטה), ומכאן ואילך צלחה דרכו. בסופו של דבר מוערך מספר הסיפורים הקצרים שהוא כתב עבור המגזינים הזולים, בכ-500 בערך. חלק מסיפוריו הקצרים הללו התפרסמו תחת שם עט, משום שהיו לעיתים מגזינים שכל הסיפורים שהופיעו בהם היו שלו והבעלים לא רצו להסגיר לקוראיהם את העדר הגיוון בכותבים אצלם. בין שאר הפסבדונים הללו: John Wade Farrel, Robert Henry, John Lane, Scott O'Hara, Peter Reed, Henry Reiser ועוד.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו הראשון של מקדונלד יצא לאור ב-1950, בהוצאת Fawcett Publications. הוא נקרא The Brass Cupcake. אחריו יצאו לאור מדי שנה מספר ספרים פרי עטו בתחומים שונים, אף כי בעיקר ספרי בלשים ומתח. בסך הכל הוא כתב 78 ספרים, רובם תורגמו לשפות שונות לרבות עברית וחלקם נמכרו במיליוני עותקים ברחבי העולם.

גיבורה של סדרת ספרי טראוויס מק-גי של מקדונלד הוא חייל לשעבר, אשר שירת בצבא ארצות הברית, לחם במלחמת קוריאה[4] ואף עוטר בכוכב הכסף ובלב הארגמן, החי לו בחוף בהיה-מר, שבלודרדייל, פלורידה, ומתגורר בספינה בשם "העביט". מק-גי פועל כחוקר פרטי קשוח העובד למען השבת רכוש שנגזל, לבעליו החוקיים, תוך שהוא מקבל כשכר את מחצית הרכוש המושב[5]. הוא מתואר אמנם כאיש ציני וקשוח; אך מעבר לחיצוניות זאת מסתתר אדם טוב לב ונדיב, המעוניין להילחם ברע, ולהחזיר לעולם את הטוב והצודק שבו. לאורך סדרת הספרים הוא מתגלה כאיש פעולה ובשעת הצורך אף איש אגרוף, וצלף הבקיא היטב בשימוש באקדח ורובה[6]. מקדונלד החל לכתוב סידרה זו ב-1964, כשהופיע הספר "תעלומה בכחול". בסך הכל כתב 21 ספרים שגיבורם הוא מק-גי, האחרון שבהם ב-1985, שנה לפני מותו, היה "גשם הבדידות הכסוף"[7]. את הרעיון "לצבוע" את ספרי הסדרה, כל אחד בצבע שונה, נתן למקדונלד אחד מחבריו ל"מושבת האמנים", הצייר היהודי אמריקאי סיד סולומון (אנ'). מקדונלד גמל לחברו על הרעיון, בכך שהציב בבית הסירה של טראוויס מק'גי את אחד מציוריו של סולומון, The Busted Flush, כאשר באותו ספר אחרון שלו שהוזכר לעיל, The Lonely Silver Rain, הציור מתמלא בנתזי דם.

לא כל ספרי מקדונלד דמיוניים. בין הספרים הדוקומנטריים שלו ניתן למצוא את No Deadly Drug ,(1965) The House Guests‏ (1968), ועוד. כמו כן, ב-1986, סמוך מאוד לפני מותו יצא לאור ספר חילופי מכתבים שלו - A Friendship: The Letters of Dan Rowan and John D. MacDonald 1967-1974.

סרטי קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור הראשון של מקדונלד שהפך לסרט קולנוע היה Taint of the Tiger, אשר על בסיסו הופק הסרט Man-Trap‏ (1961). אחריו הוסרט הספר The Executioners, תחת השם פסגת הפחד. סרט זה זכה לשתי גרסאות והצליח מאוד בכל רחבי העולם. הגרסה הראשונה מ-1962 הופקה בכיכובם של גרגורי פק ורוברט מיצ'ם ואילו הבמאי של הגרסה השנייה מ-1991 היה מרטין סקורסזה, והכוכבים היו ניק נולטי, ג'סיקה לאנג, ג'ולייט לואיס ורוברט דה נירו (שני האחרונים אף היו מועמדים לפרס האוסקר ופרס גלובוס הזהב בגין תפקידם בסרט), כאשר גם הכוכבים מהגרסה הראשונה הופיעו כאן, גם אם הפעם בתפקידים קטנים. ב-1968 הפיקה חברת "האחים וורנר" את הסרט Kona Coast, המבוסס על סיפורו Bimini Gal. ב-1984 הופק הסרט A Flash Of Green, על בסיסו של הספר של מקדונלד בשם זה. והרשימה מתארכת עוד.

בנוסף לספרים וסיפורים אלה, ספרים וסיפורים קצרים אחרים שלו הוסרטו לטלוויזיה, או עובדו לפרקים בסדרות טלוויזיה. במסגרת סדרות הטלוויזיה המבוססות על סיפוריו וספריו ניתן למנות את Kraft Suspense Theatre, סדרת טלוויזיה שהופקה בשנים 19631965, Stage 67, שהוקרנה ברשת ABC בשנים 19661967, ו-Run For Your Life, בכיכובו של בן גזארה, שהוקרנה בשנים 19651968.

בין סרטי הטלוויזיה המבוססים על ספריו וסיפוריו של מקדונלד, נמצאים למשל הסרט The Deep End, שהופק ב-1964 על בסיס ספרו The Drowner, הסרט (בשני חלקים) Cry Hard, Cry Fast‏ (1967), הסרט Linda‏ (ABC - 1973) (זכה לגרסה נוספת ב-1993, בכיכובה של וירג'יניה מדסן), הסרט Condominum‏ (1980), ועוד. הכוכב של הסרט The Trap of Solid Gold‏ (1967), המבוסס על סיפור קצר שלו, היה קליף רוברטסון, אולם דסטין הופמן הופיע כאן גם הוא באחד מתפקידיו הקטנים והמוקדמים יותר, במקביל להופעתו בסרט הבוגר, שיצא באותה שנה והיקנה לו את פרסומו הקולנועי המשמעותי הראשון.

אחד מסרטי הטלוויזיה הידועים ביותר שהוסרטו על בסיס ספרי מקדונלד הוא הסרט The Girl, the Gold Watch and Everything, שהופק ב-1980 על ידי סרטי פרמאונט על בסיס ספר מדע בדיוני של מקדונלד בעל שם זהה[8]. כוכב הסרט הוא רוברט הייז, אולם בתפקיד קטן מופיעה בו גם ג'יל איירלנד אשתו הבריטית של צ'ארלס ברונסון. הסרט הצליח כל כך, שכעבור שנה, ב-1981 אף נעשה לו סרט המשך - The Girl, the Gold Watch and Dynamite[9].

גם חלק מהספרים בסדרת טראוויס מק-גי שלו, הוסרטו לקולנוע ולטלוויזיה. בין השאר, ב-1970 יצא הסרט Darker Than Amber, שהיה מבוסס על אחד מספרי טראוויס מק-גי בשם זה, וכיכב בו רוד טיילור בתפקיד מק'גי, וב-1983 יצא סרט הטלוויזיה The Empty Copper Sea, בכיכובו של סם אליוט בתפקיד מק-גי.

תרגום יצירותיו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות בלשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרצח בחוף המערבי (April Evil), תרגום מירון אוריאל, 1963, הוצאת מ. מזרחי (ספרי מסתורין).
  • צוק הפחד (The Executioners)‏, 1964, הוצאת ספיח.
  • תעלומה בכחול (The Deep Blue Good-by), תרגום חיים לב, 1967, הוצאת שין שין שין.
  • סיוט בורוד (Nightmare in Pink) תרגום יואב פרידמן, 1966, ספרי שין שין שין.
  • המוות הוא סגול (A Purple Place for Dying), תרגום יואב פרידמן, 1966, ספרי שין שין שין.
  • סודה של אשה, 1970.
  • עור קינמון, (Cinnamon Skin)‏, תרגום יואב לביא, 1984, הוצאת זב"מ (ספרי ארז).
  • מחירו של רצח (The Price Of Murder), תרגום ליזי גבע, 1977, הוצאת מסדה (ספריית עקרב).
  • נפילה חופשית בארגמן (Free Fall in Crimson), תרגום שלמה גונן, 1983, הוצאת זמורה ביתן.
  • גשם הבדידות הכסוף (The Lonly Silver Rain)‏, תרגום דוד שחם, 1989, הוצאת זמורה ביתן.

מדע בדיוני ופנטזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מסתרי הזמן האבוד (The Girl, The Gold Watch and Everything), תרגום אהוד גבריאלי, 1969, הוצאת טופז (הספרייה הלבנה). מהדורה נוספת הופיעה תחת השם האיש שעצר את הזמן בשנת 1987 בהוצאת חותם.

פרסים שקיבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדונלד זכה למספר פרסים ואף תוארי דוקטור לשם כבוד בגין כתיבתו. בין השאר הוא קיבל ב-1955 את "פרס בן פרנקלין" לסיפור הקצר - Benjamin Franklin Award for Short Story, קיבל ב-1964 את French Grand Prix de Litterature Policiere, קיבל ב-1972 מאגודת סופרי המסתורין של אמריקה, אשר הוא כיהן תקופת מה כנשיאה, את ה-Grandmaster Award וב-1980 זכה ב-The American Book Award.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Campbell, Frank D, John D. MacDonald and the Colorful World of Travis McGee, San Bernardino: Borgo Press, 1977
  • Shine, Jean and Walter, A Bibliography of the Published Works of John D. MacDonald Gainesville: University of Florida Libraries, 1980
  • Geherin, David, John D. MacDonald, New York: Ungar, 1982
  • Hirshberg, Edgar W, John D. MacDonald, Boston: Twayne Publishers, 1985.
  • Moore, Lewis D., Meditations on America: John D. Macdonald's Travis McGree Series and Other Fiction, Bowling Green University Popular Press, 1994
  • Hugh Merrill, The Red Hot Typewriter, The Life and Times of John D. MacDonald, New York: St. Martin's/Minotaur, 2000[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניו יורק טיימס, 29 בדצמבר 1986
  2. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 6, "עליך להבין, צ'וק שאינני יכול להפיץ כרטיסי-ביקור. וכי מה אכתוב עליהם? טראוויס מק-גי, מחזיר אבידות?".
  3. ^ "Sarasota Author John D. MacDonald is Back in the Spotlight", אוקטובר 2014
  4. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 75.
  5. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 6, "בדרך-כלל, אין בעל-האבידה יכול להרשות לעצמו להתמקח יתר-על-המידה. מאחר שאני נחשב כהזדמנות האחרונה, עומד שכר הטרחה שלי על חמישים אחוז. לגבי הנגזל, חמישים האחוז הנותרים טובים יותר מלא-כלום".
  6. ^ ג'ון ד. מקדונלד, "תעלומה בכחול", הוצאת שוקן, 1967, עמוד 147.
  7. ^ וושינגטון פוסט, 10 בנובמבר 2003
  8. ^ ביקורת ב"ניו יורק טיימס" על הסרט
  9. ^ ביקורת ב"ניו יורק טיימס" על סרט ההמשך
  10. ^ על הספר באתר Fantastic Fiction