ג'ייסון אלכסנדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ייסון אלכסנדר
Jason Alexander
ג'ייסון אלכסנדר, 2009
ג'ייסון אלכסנדר, 2009
לידה 23 בספטמבר 1959 (בן 64)
ניוארק, ניו ג'רזי
שם לידה Jay Scott Greenspan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזמר (1989)
  • פרס דרמה דסק לשחקן הטוב ביותר במחזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ייסון אלכסנדראנגלית: Jason Alexander; עם לידתו ניתן לו השם ג'יי סקוט גרינספן;[1] נולד ב-23 בספטמבר 1959) הוא שחקן טלוויזיה, קולנוע ומחזות זמר ובמאי קולנוע יהודי-אמריקאי, שנודע בעיקר בזכות תפקידו כג'ורג' קוסטנזה בסדרת הטלוויזיה המצליחה סיינפלד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר נולד בניוארק שבניו ג'רזי לג'וש ורות גרינספן. יש לו אחות למחצה בשם קרן, ואח למחצה בשם מייקל.

בשנת 1977 סיים אלכסנדר את לימודיו בבית הספר התיכון "ליווינגסטון", אשר בליווינגסטון ניו ג'רזי.

הוא למד באוניברסיטת בוסטון, אך עזב את הלימודים בקיץ לפני שנתו האחרונה מכיוון שמצא עבודה בניו יורק. מאוחר יותר הוענק לו תואר כבוד. בספטמבר 2006, בריאיון ל-Access Hollywood, הוא ציין את רוברט לאמפף כמורה האהוב עליו, וכזה שהשפיע עליו ביותר ועודד אותו לפתח את קריירת המשחק שלו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר החל את קריירת המשחק שלו על במות ניו יורק ונחשב לזמר מיומן. בברודוויי, הוא הופיע במחזמר "מתגלגלים" מאת סטיבן זונדהיים, במחזמר The Rink, במחזה Broadway Bound של ניל סיימון, ב-Accomplice ובברודוויי של ג'רום רובינס, עבורו זכה בפרס טוני לשנת 1989 לשחקן הטוב ביותר במחזות זמר. טרם הצטרפותו לצוות "סיינפלד" הופיע אלכסנדר בתפקיד משנה כעוה"ד הנבל בסרט "אישה יפה" בכיכובם של ריצ'רד גיר וג'ולייה רוברטס.

הוא חזר לבמה בשנת 2003 בהפקה המוצלחת "המפיקים" של מל ברוקס, שנעשתה בלוס אנג'לס. לאחר מכן הופיע במחזות ובמחזות זמר נוספים, וגם בקומדיית מצבים קצרת-ימים ב-CBS. אלכסנדר מוסיף להשתתף במופעי במה, כולל בחגיגת יום ההולדת שערכה ברברה סטרייסנד לסטיבן זונדהיים בהוליווד. לאחרונה התמנה אלכסנדר למנהל האמנותי של ה-"Reprise Broadway's Best" בלוס אנג'לס, שם הוא ביים בעבר את "יום ראשון בפארק עם ג'ורג'". הוא עתיד לביים את החידוש הצפוי ל"Damn Yankees" ב-"Reprise" ומבטיח גרסה כמוה לא נראתה.

טלוויזיה וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שפרץ לתודעת המיינסטרים, שיחק אלכסנדר במספר סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, ביניהם בדרמה האירוטית "כשגבר אוהב אשה" ובמיני-סדרה "בן מועדף" (1988), של רשת NBC שעלתה לשידור באותו שבוע של הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1988. אלכסנדר ידוע במיוחד בזכות תפקידו הקבוע בקומדיית המצבים עטורת הפרסים סיינפלד, שבה גילם את דמותו הנוירוטית וחסרת הכבוד של ג'ורג' קוסטנזה, חברו הטוב ביותר של ג'רי סיינפלד. במקביל לחובותיו ב"סיינפלד", אלכסנדר דיבב את הדמות המובילה בסדרת הפולחן המונפשת "דאקמן" (Duckman), ששודרה בין השנים 1994–1997. אלכסנדר דיבב גם את קאטברט, המנהל המנוול ממחלקת משאבי אנוש, בסדרה המונפשת קצרת המועד דילברט, שהתבססה על הקומיקס הפופולרי באותו שם. הוא כיכב בתפקיד הראשי בסרט הקולנוע אהבה! אומץ! חמלה!, והופיע בעונות השנייה והשביעית של הסדרה "תרגיע", בה שיחק את עצמו.

ג'ייסון אלכסנדר נטל חלק גם בסדרת הטלוויזיה דינוזאורים, כדמות בשם Al (Sexual) Harass. הדמות הייתה מדברת בדרך כלל על הטרדה מינית בעבודה.

בשנת 1995 ביים את סרטו הראשון "לטוב או לרע", בו גם שיחק בתפקיד הראשי לצדם של ג'יימס וודס, ג'ו מנטניה, רוב ריינר והיילי ג'ואל אוסמנט.

למרות קריירה מוצלחת יחסית בסרטים ובתיאטרון, אלכסנדר לא הצליח לשחזר את תהילתו מ"סיינפלד" על המסך הקטן. בשנת 2001 הוא הצליח לחזור לשעת השיא בטלוויזיה בקומדיית המצבים Bob Patterson, שבוטלה אחרי 5 פרקים.

באלבום הפסקול Family Guy: Live in Vegas, שר אלכסנדר בית מתוך השיר "All Cartoons are Fuckin' Dicks". לאלכסנדר מיוחס טביעת הביטוי "asshat" בפליטת פה ידועה מהמופע "Seinfeld" [דרוש מקור].

הוא הופיע בסדרה חברים בפרק שנקרא "הפרק שבו רוזיטה מתה".

אלכסנדר הופיע בסדרה מסע בין כוכבים: וויאג'ר בפרק Think Tank, בו הוא מגלם חייזר גאון בשם קוּרוׁס המנסה להביא את הדמות שבע מתשע לספינתו. בשנת 2002 הוא הופיע בפרק הראשון מתוך ניסיון החידוש קצר-הימים של אזור הדמדומים, שם שיחק את המוות.

בשנים 2004–2005, כיכב אלכסנדר בסיטקום של CBS "תשתקו ותקשיבו" בה הוא גילם את דמותו של טוני קליינמן, מנחה תוכנית אירוח ספורטיבית. הסדרה שודרה בישראל בהערוץ הראשון וזו בוטלה לאחר עונה אחת בלבד.

הוא הופיע בשנת 2005 בפרק של הסדרה מונק - "מר מונק והבלש השני" בו גילם את יריבו של מונק, מארטי אילז.

ב-26 ביוני 2006 בתוכנית האירוח של ג'ימי קימל, הדגים אלכסנדר מספר טכניקות להגנה עצמית. הוא היה גם המארח בחגיגות 4 ביולי (יום העצמאות האמריקאי) 2006, של ה-PBS בוושינגטון הבירה, שם הוא שר, רקד ותופף בתופים. באותה שנה כיכב בתפקיד הראשי בסרט הקומדיה "איך להשיג דייט בקווינס".

אלכסנדר הופיע פעמיים בתוכנית הפוקר לידוענים Bravo's Celebrity Poker Showdown וזכה בשולחן האחרון בעונה השמינית. הוא זכה בסכום של חצי מיליון דולר עבור ארגוני צדקה.

ב-6 באוגוסט 2006, אלכסנדר חתם על חוזה לגלם דמות קבועה בסדרה "כולם שונאים את כריס" עד 2007.

בשנת 2015 ו-2016 שיחק בסיטקום "הכריש" (The Grinder) של רשת FOX, בכיכובו של רוב לאו. בשנת 2018 התארח בסדרה הקומית "שלדון הצעיר".

בשנת 2020 שיחק בסרט הקומדיה המקסיקני "My Boyfriend's Meds".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר נשוי לדיאנה א. טייטל מאז 31 במאי 1981. לזוג יש שני ילדים, גבריאל (נולד במאי 1992) ונח (נולד בפברואר 1996). אלכסנדר תומך פעיל של תנועת קול אחד, וביקר מספר פעמים בישראל כדי לקדם את מטרות התנועה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ייסון אלכסנדר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jason Alexander, TVGuide.com (באנגלית)