ג'ייסון קיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
ג'ייסון קיי
לידה 30 בדצמבר 1969 (בן 54)
סטרטפורד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מערב לונדון, בית הספר אוקלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ, אסיד ג'אז, מוזיקת האוס, R&B עכשווי, דאנס-פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור די גרציה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים מרקורי רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
www.jamiroquai.co.uk
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'יי קיי בהופעה בפסטיבל ה-LoveBox ב-2006

ג'ייסון קיי (אנגלית: Jay Kay; נולד בשם ג'ייסון לואיש צ'ית'האם ב-30 בדצמבר 1969) הוא מוזיקאי וזמר בריטי. ידוע בעיקר בכינויו ג'יי קיי. ג'ייסון קיי הוא החבר הבולט ביותר, הפזמונאי והסולן של להקת ג'מירוקוואי.

ילדות, נעורים ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי קיי נולד בסטרטפורד שבמנצ'סטר ביחד עם אח תאום זהה שמת כמה שבועות לאחר הלידה. הוא גדל עם אמו, קארן קיי, זמרת קברט ואמנית חיקויים שהופיעה ברחבי העולם ועם אביו החורג ג'יימס רויאל. את אביו הביולוגי, גיטריסט ממוצא פורטוגזי, פגש קיי לראשונה רק בשנת 2003.

קיי למד בקולצ'סטר וראטלנד באנגליה, ובגיל 13 בילה כחצי שנה בתאילנד עם אביו החורג. כששב לאנגליה, החל בהקלטות הדגמה (דמו) באמצעות מערכת התופים שלו וכן בכתיבת טקסטים לשירים.

בתקופה זו המציא ג'יי קיי את השם 'ג'מירוקוואי' עבור הלהקה העתידית בהתבסס על שם שבט אינדיאני, האירוקוי (Iroquois) ו"ג'אם" מהמילה ג'אמינג. כמו כן המציא קיי את לוגו איש הבאפאלו הייחודי.

הקלטות הדמו של קיי תפסו את תשומת לבו של מותג המוזיקה הבריטי 'אסיד ג'אז' והם החתימו אותו על חוזה הקלטות.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיי הקים את להקת ג'מירוקוואי יחד עם טובי סמית' (קלידן), סטיוארט זנדר (בסיסט), ניק ואן-גילדר (תופים), וואליס ביוקאנן (דידג'רידו) ומאוריציו ראווליקו (כלי הקשה). בחלק מההופעות הצטרף אליהם הגיטריסט גאווין אודס מלהקת -The Brand New Heavies.

ג'מירוקוואי מכרו יותר מ-21 מיליון אלבומים וכיכבו במצעדים הבריטים לסינגלים במשך זמן כולל של 162 שבועות ב-14 שנים מאז 1992.

ג'יי קיי בהופעה

לאחר הצלחת הסינגל הראשון "When You Gonna Learn" (מתי כבר תלמד), חתמה הלהקה על חוזה לשמונה אלבומים עם סוני תקליטים. אלבומם הראשון "Emergency On Planet Earth" (מצב חירום בכדור הארץ) נמכר בהצלחה יתרה ואופיים הייחודי של ג'מירוקוואי החל להתבסס.

אלבומם השלישי של הלהקה, "Travelling Without Moving" (שוטטות ללא תנועה) עם הקליפ הייחודי לשיר "Virtual Insanity" (אי-שפיות וירטואלית) אשר זכה ב-4 פרסי MTV היווה את נקודת המפנה העיקרית בדרך להכרה הבינלאומית לה זכתה.

בזמן הפקת אלבומם הרביעי עזב חבר הלהקה סטיוארט זנדר את ההרכב מסיבות שאינן ברורות. בעקבות כך, קיי השליך לפח עבודה ארוכה אשר כללה כמעט אלבום שלם, במטרה להעלים כל זכר מיצירתו של זנדר.

ג'יי קיי דורג במקום ה-950 ברשימת העשירים של הסאנדיי טיימס לשנת 2004 .

במשך השנים הופנו טענות כלפי חיי הראוותנות ומכוניות היוקרה של קיי, שעמדו בסתירה להצהרותיו הלוחמניות בעד השמירה על איכות הסביבה וכדור הארץ. מאידך, קיי נוטה לתרום סכומי כסף רבים לעמותות צדקה למען חסרי-בית, ולארגוני איכות הסביבה כגרינפיס ו-Friends Of The Earth.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי קיי מתגורר בבקינגהאמשייר שבאנגליה. בבעלותו גם בתים בווסטמינסטר שבלונדון ובגיירלוך שבסקוטלנד.

בעבר נקשר שמו עם דוגמניות ושחקניות שונות, כגון וינונה ריידר, קיילי מינוג והיידי קלום. בסוף שנות ה-90 קיים מערכת יחסים בת 3 שנים עם מגישת הטלוויזיה הבריטית דניס ואן אוטן.

בשנת 2014 סבל מהטרדות של מעריצה, אשר אף הקימה מאהל בחצר אחוזתו ללא ידיעתו ורדפה אותו ואת משפחתו משך תקופה ארוכה. בעקבות משפט שהתקיים, הוצא למעריצה צו הרחקה מקיי.

בשנת 2018 חשף כי הוא נשוי למריה ואב לשתי בנות, קרלה (לה גם הקדיש שיר באלבומו האחרון) וטלולה.

הופעות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיי השתתף במספר תוכניות טלוויזיה, ביניהן השף העירום עם ג'יימי אוליבר.

אוסף המכוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיי ידוע בשל אהבתו למכוניות ייחודיות, ובבעלותו נכון להיום כ-100 מכוניות כאלו, מהן מכוניות ספורט ויוקרה כגון פרארי F50 ומרצדס G-Class ורכבי אספנות ישנים.

חיבתו לכלי רכב בכלל ולמכוניות פרארי בפרט, הופגנה באלבומו "Travelling Without Moving" אשר בתמונת השער שלו מופיע הלוגו "איש הבאפאלו" משולב בתוך הסמל של פרארי (קיי קיבל אישור מיוחד לכך מחברת פרארי כאות הוקרה).

אחדים מכלי הרכב שלו הופיעו גם בקליפים של ג'מירוקוואי.

השיר "Black Devil Car" (מכונית שחורה ושטנית) מאלבום "Dynamite" (דינמיט) עוסק בשילוב שבין מכוניות ומוזיקה. השיר המוקדש למכונית הפרארי אנזו שלו.

אהבתו לנהיגה מהירה גרמה לג'יי קיי להסתבך מספר פעמים עם רשויות אכיפת החוק:

מרוץ גאמבול 3000 בו השתתף ג'יי קיי
  • במאי 1998 נתפס נוהג במהירות של 178 קמ"ש ורישיונו נשלל ל 42 יום.
  • בספטמבר 2004 נשלל רישיון הנהיגה שלו לתקופה של שישה חודשים. בית המשפט בסקוטלנד הרשיע את קיי בנהיגה במהירות מופרזת לאחר שנתפס נוהג במכונית המרצדס G-Class שלו במהירות של 168 קמ"ש - 60 קמ"ש מעל למותר.

גאמבול 3000[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי קיי השתתף בשנת 2007 בגאמבול 3000 - מרוץ ראלי יוקרתי הנערך על כבישים ציבוריים. קיי השתתף בתחרות זו כחלק מקבוצת אדידס ונהג במכונית מזראטי קוואטרופורטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ייסון קיי בוויקישיתוף