ג'ין גריי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פניקס
Jean Grey
ג'ין גריי, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת X-Men Phoenix Endsong #1 ממרץ 2005, אמנות מאת גרג לאנד.
ג'ין גריי, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת X-Men Phoenix Endsong #1 ממרץ 2005, אמנות מאת גרג לאנד.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The X-Men #1
(ספטמבר 1963)
יוצרים סטן לי
ג'ק קירבי
גילום הדמות

פמקה ינסן ("אקס-מן", "אקס-מן 2", "אקס-מן 3: המפלט האחרון", "הוולברין"ק, "אקס-מן: העתיד שהיה"ק)

סופי טרנר ("אקס-מן: אפוקליפסה", "אקס-מן: הפניקס האפלה").
מידע
שם אמיתי ג'ין גריי-סאמרס
כינויים פניקס, הפניקס האפלה, מארוול גירל, רד דייספרינג, פניקס הלבנה של הכתר
סטטוס פעיל
מקום לידה Annandale-on-Hudson עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע מוטאנטית
מין נקבה
מקצוע גיבורת-על, מורה בבית הספר לילדים מחוננים של פרופסור אקס
כוחות גישה לכוח הפניקס, טלקינזיס (הנעת עצמים מרחוק), טלפתיה (קריאת מחשבות, תיקשור ממרחק רב ושליטה במוחות)
חברה בקבוצה אקס-מן, אקס פורס, המועצה השקטה של קרקואה
חברה לשעבר בקבוצה אקס-מן: הקבוצה האדומה, התריסר, אקס פקטור (גרסה מקורית), אקס-מן (בית-הספר החדש ע"ש אקסבייר)
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ג'ון ואיליין גריי (הורים, מתים)
כריסטופר וקתרין אן סאמרס (חותנים, מתים)
בריאן גריי ופיליס דנפר (דודים, מתים)
שרה גריי-ביילי (אחות, מתה)
ג'וליה, רוג'ר וליאם גריי (אחים, מתים)
מדלין פריור (שיבוט)
סקוט סאמרס (בעל)
אלכס סאמרס (גיס)
גבריאל סאמרס (גיס, מת)
נייתן כריסטופר סאמרס (בן מאומץ)
נייתן סאמרס (שיבוט של בן מאומץ, מת)
נתניאל גריי (בן ממציאות חלופית)
רייצ'ל סאמרס (בת מיקום מקביל)
הופ סאמרס (נכדה מאומצת)
אויבים מגנטו, מאסטרמיינד, מדלין פריור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ין גרייאנגלית: Jean Grey) היא דמות בדיונית של גיבורת-על מוטאנטית המופיעה בחוברות הקומיקס אקס-מן ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה ב-The X-Men #1 מספטמבר 1963, והיא נוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי.

ג'ין גריי היא אחת מחמשת החברים המייסדים של קבוצת אקס-מן, יחד עם סייקלופס, אייסמן, חיה ואנג'ל. כמו שאר חברי הקבוצה, גם ג'ין ניחנה בכוחות מוטאנטים – טלפתיה וטלקינזיס. היא מסוגלת לקרוא ולשלוט במוחם של אחרים וכן להזיז חפצים באמצעות המחשבה. דמותה ידועה בכינויים מארוול גירל, פניקס והפניקס האפלה, והיא משמשת דמות מרכזית בקשת הסיפור "סאגת הפניקס האפלה" של תחילת שנות ה-80 של המאה ה-20. מטבעה האלמותי של ישות הפניקס, ג'ין גריי חזרה לחיים מספר פעמים עד לתחייתה המחודשת בתחילת 2018. החל מהרצת המיתוג מחדש "מארוול עכשיו!" של שנת 2012 הוצגה דמותה הצעירה של ג'ין גריי כחלק מחברי האקס-מן המקוריים שנשלחו לזמן ההווה מזמן העבר.

דמותה של ג'ין גריי מדורגת במקום ה-13 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN,[1] בעוד דמותה של הפניקס האפלה מדורגת במקום התשיעי ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים,[2] ובמקום ה-38 ברשימת מאה הנבלים הגדולים בכל הזמנים לפי מגזין Wizard.[3] את דמותה של ג'ין גריי בסרטי הלייב אקשן "אקס-מן", "אקס-מן 2" ו"אקס-מן 3: המפלט האחרון" מגלמת השחקנית פמקה ינסן, אשר הופיעה בהופעת קמע גם בסרטים "הוולברין" ו"אקס-מן: העתיד שהיה". את דמותה הצעירה בסרטים "אקס-מן: אפוקליפסה" ו"אקס-מן: הפניקס האפלה" מגלמת השחקנית סופי טרנר.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ין גריי היא בתם של הפרופסור ג'ון גריי ואשתו איליין גריי. בגיל 10, כוחותיה הטלפתיים הרדומים של ג'ין התעוררו כאשר צפתה בחברתה הטובה ביותר נדרסת מול עיניה, והחזיקה אותה בזרועותיה כאשר גססה.[4] הטראומה שנוצרה בעקבות הקשר המנטלי שלה עם חברתה הגוססת הכניסה את ג'ין לדיכאון ולבדידות איומה. נוסף על כך, היא לא הייתה מסוגלת לשלוט בכוחות הטלפתיה החדשים שלה, ולכן הרחיקה מעצמה את הקרובים לה כדי לשמור על שפיותה. הוריה, המיואשים ממצבה, ביקשו את עזרתו של פרופסור צ'ארלס אקסבייר, מוטאנט בעל כוחות טלפתיה משלו. אקסבייר הסביר לג'ין הצעירה כי היא מוטאנטית, וטיפל בה למשך השנים הבאות. הוא לימד אותה כיצד לגרום לחפצים לרחף ולהפעיל מניפולציה מנטלית עליהם, והיא פיתחה לראשונה את כוח הטלקינזיס בגיל 13. כפי שהתברר מאוחר יותר, אקסבייר אף השתמש בג'ין הצעירה כדי לכייל את סרברו, המתקן לאיתור מוטאנטים שלו.[5] באחד מאותם תרגילי אימונים, אספקט מסוים במוחה של ג'ין לבש את צורתה של ציפור הפניקס ונגע במוחו של סקוט סאמרס הצעיר בזמן שישן.[6] בעקבות כך, אקסבייר נטע במוחה מחסום מנטלי שימנע ממנה להפעיל את כוחותיה הטלפתיים עד אשר תתבגר ותוכל לשלוט בהם.

הצטרפות לאקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר אקסבייר חש שג'ין למדה לשלוט בכוחותיה, הוא המליץ להוריה לרשום אותה בבית הספר לצעירים מחוננים ע"ש אקסבייר. ללא ידיעתם של בני הזוג גריי, בית הספר היה בסיס כיסוי לאקס-מן, חבורת מוטאנטים צעירים אותם אימן פרופסור אקסבייר כדי להילחם במוטאנטים מרושעים המשתמשים בכוחותיהם נגד האנושות. ג'ין היא הראשונה מבין התלמידים אשר נרשמה, והפכה לחברת האקס-מן החמישית ולאשה הראשונה שהצטרפה לקבוצה, שכללה גם את סייקלופס, חיה, אייסמן ואנג'ל. ג'ין נטלה את שם הקוד "מארוול גירל".[7] בבית הספר לצעירים מחוננים, הקבוצה מתאמנת בשימוש בכוחותיהם המוטאנטים בחדר הסכנה.

מעט לאחר הצטרפותה לקבוצה, ג'ין התאהבה בסקוט סאמרס, אך הייתה ביישנית ולא נקטה בצעדים כדי לממש את רצונה להתקרב אליו. אף הוא היה מאוהב בה, אך היה מרוחק נפשית בשל תפקידו כמנהיג הצוות. למשך זמן מה, סקוט הרגיש לא ראוי לה, מחשש שכוחו המוטאנטי (יריית קרני אנרגיה מעיניו) יפגע בה ובאחרים. בנוסף, הוא הרגיש שאיננו מסוגל להתחרות בוורן וורתינגטון השלישי, חברו לקבוצה, שגם לו היה עניין רומנטי בג'ין. לאחר שסיימה את לימודיה במכללה, ג'ין החלה במערכת יחסים רומנטית עם סקוט. בראותו כי אימוניה של ג'ין משתלמים והיא מסוגלת לשלוט בכוחותיה, אקסבייר מסיר ממנה את המחסום המנטלי.

סאגת הפניקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ין, אקסבייר, וולברין ובאנשי נחטפים בידי זקיפי הסנטינל של סטיבן לאנג ונלקחים לתחנת חלל, אך הם מצליחים להביסם ולהמלט במעבורת חלל. המעבורת נתקלת בסופה סולארית רדיואקטיבית, וג'ין מטיסה את המעבורת בחזרה לכדור הארץ, אך נחשפת לרמות קטלניות של קרינה רדיואקטיבית.[8] ג'ין גוססת אך נחושה בדעתה להציל את חייהם של סייקלופס ושל חבריה לקבוצה, ולכן היא קוראת לעזרה. העזרה מגיעה בדמותה של הפניקס - ישות קוסמית עוצמתית ואלמותית, אשר אינה ניתנת להשמדה ומהווה את התגלמות כוח החיים התבונתיים ביקום.[9] הפניקס נפעמת ממסירותה ואהבתה של ג'ין וחשה בפוטנציאל הבלתי נדלה שלה כאשר היא נוגעת במחשבתה.[10] היא לובשת את דמותה של ג'ין ולוקחת את זכרונותיה. באותו רגע, הפניקס חושבת את עצמה לג'ין גריי ומחזיקה את גופתה הגוססת בפקעת לצורך החלמתה.[11] הספינה מתרסקת במפרץ ג'מייקה, ושאר חברי הצוות יוצאים ללא פגע. הפניקס, כג'ין גריי, מגיחה כשהיא לבושה בתלבושת ירוקה-זהובה, נוטלת את שם הקוד "פניקס", ונושאת כוחות קוסמיים עצומים.[12]

שמעו לי אקס-מן! לא עוד אני האשה אותה הכרתם. אני התגלמות האש והחיים, עכשיו ולעולמי עד. אני היא הפניקס!

ג'ין גריי כפניקס[13]

בינתיים, הפקעת המחזיקה בג'ין גריי האמיתית שוקעת לתוך מעמקי המפרץ. פניקס ממשיכה בחייה של ג'ין גריי עם חברי האקס-מן, יוצאת עמם למשימות, ומצליחה לעצור את התבקעותו של גביש המק'קראן, צומת הדרכים של כל המציאויות, ובכך מצילה את היקום. נוסף על כך, פניקס הצליחה לחסום את ההתפרצויות האופטיות של סקוט, מה שאפשר לו לראותה בבירור ללא צורך במשקפי המגן שלו. במהלך אירועי "סאגת הפניקס האפלה", הפניקס נסחפת אחרי טעמו הראשון של הרוע, כאשר נבל-העל מאסטרמיינד ממועדון הלפייר משפיע על מוחה. היא הופכת למלכה השחורה של החוג הפנימי של המועדון, ולאחר שניערה מעליה את השפעתו המנטלית משתנה לכוח הרסני הנושא את השם "הפניקס האפלה". היא מכלה כוכב לכת שלם על כל תושביו ומסכנת את שלומו של היקום כולו. עם שובה לכדור הארץ, היא מאיימת להרוג את כולם, אך אקסבייר מצליח לשלוט בה ומחזירה למוטב. סקוט מציע לה נישואים, אך הקבוצה מוצאת את עצמה משוגרת לעולם החייזרי של אימפריית השי'אר. שם, הפניקס עומדת למשפט בעקבות רציחתם של מיליונים. האקס-מן נלחמים נגד המשמר המלכותי של השי'אר על גורלה של ג'ין גריי בחלקו הכחול של הירח, אולם, אישיותה של ג'ין מצליחה לשלוט בפניקס ומתאבדת כדי לשמור על ביטחונו של היקום. סקוט נותר שבור לב ממותה של ג'ין ועוזב את האקס-מן.

החדר הלבן הבוהק[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק התודעה של ג'ין גריי אשר התמזג עם כוח הפניקס התעורר בחדר הלבן הבוהק (White Hot Room). שם, ג'ין מצאה את עצמה במרומו של מגדל צף בחלל החיצון, כשהיא לבושה בתלבושת פניקס לבנה, ותהתה מדוע היא עדיין לא מתה. תהיות נוספות שעלו בראשה היו האם יש לפניקס שלושה שלבי התהוות: הירוקה הטובה, האדומה הרעה והלבנה, שעדיין היא אינה יודעת את משמעותה. היא נפגשת עם התגלמותו של המוות, שמסביר לה כי היא משמשת כאווטאר של הפניקס משום שנשמתה גולפה מכוח החיים עצמו, וכי אם הן לא היו מיועדות אחת לשנייה, אזי הן לא היו קוראות אחת לעזרת השנייה. היא נועדה להפוך לפניקס ולרפא את גביש המק'קראן. תפיסת עולמה ודמיונה הרב היו אלה אשר השפיעו על הפניקס, והיו שייכים לה בזכות ולא בחסד. ערכים אלה יעברו בסופו של דבר לילדיה. מוות הורה לג'ין לחזור לחיים, ולהמשיך בתהליך הלמידה האינסופי.

היווצרותה של מדלין פריור והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התאבדותה של "ג'ין גריי", כוח הפניקס מתפזר, וחלקיק ממנו מאתר את ג'ין האמיתית בקרקעית המפרץ.[14] בניסיונו להתמזג עמה ברמה הגנטית, ג'ין חשה בנתיב ההרס של הפניקס האפלה ובמותה, ודוחה את הכוח מעליה, מה שמאלץ את כוח הפניקס להתאחד עם גופה חסר החיים של כפילתה מדלין פריור, אותה יצר נבל-העל מיסטר סיניסטר. סיניסטר יצר את השיבוט כדי שתזדווג עם סייקלופס, בניסיון ליצור מוטאנט עליון ברמה הגנטית, אשר יביס בסופו של דבר את אויבו המושבע אפוקליפס. ביוזמתו של סיניסטר, פריור נפגשת עם סקוט, אשר אינו יודע מי היא ומתחבר אליה בזכות דמיונה הרב לג'ין. השניים מתאהבים, מתחתנים ומביאים לעולם את נייתן כריסטופר סאמרס. מעט לאחר מכן, סקוט פוגש ברייצ'ל סאמרס, בתה של ג'ין גריי מעתיד חלופי, אשר לבשה חליפת פניקס בדומה לאמה. רייצ'ל הוכתה בתדהמה כי ג'ין גריי של זמן ההווה מתה, וכי סקוט נישא לאחרת. כאשר היא גילתה שסקוט עומד להיות אב, היא מתחברת לכוח הפניקס ונשבעת להשיב את כבודה האבוד של אמה. היא יוצרת קשר מנטלי עם נייתן, ונשבעת להגן על אחיה הקטן כל עוד היא חיה.

חודשים רבים לאחר מותה של ג'ין, פקעת ההחלמה נמצאת בידי קבוצת האוונג'רס, שמביאה אותה לארבעת המופלאים למחקר.[15] ג'ין מגיחה מהפקעת ללא כל זיכרון ממעשיה כפניקס/הפניקס האפלה. חברי הקבוצות אומרים לה את אשר התרחש, וכי היא נחשבה למתה.[16] היא איבדה את כוחותיה הטלפתיים עקב האירועים שעברו עליה, אך כוחה הטלקינטי התעצם. היא בוחרת להחביא ממשפחתה את העובדה כי חזרה לחיים. בינתיים, נישואיו של סקוט למדלין נעשים מתוחים, כאשר מדלין כועסת על החלטתו להנהיג את קבוצת אקס-מן ולהזניח את משפחתו בשל געגועיו לג'ין. בלומדו כי ג'ין חזרה וכי פניקס הייתה מתחזה, הוא אורז את חפציו ונוטש את מדלין.[17] ג'ין עצמה נדהמת לגלות את העלייה במהומות האנטי-מוטאנטיות, וכי האקס-מן עובדים לצד מגנטו, אויבם המושבע. בנוסף, אל חברי הקבוצה מצטרפים מוטאנטים חדשים, וחלומו של אקסבייר אודות דו-קיום בין בני אדם למוטאנטים נראה רחוק מתמיד.[18] היא מחליטה כי על חברי אקס-מן המקוריים לעשות משהו בנדון. חמשת חברי אקס-מן המקוריים עוזבים את הקבוצה ומקימים את קבוצת אקס פקטור, ששמה לעצמה למטרה לעזור למוטאנטים אך כלפי חוץ מוסווים ככוח רדיפה אחרי האיומים העל-אנושיים לאנושות. גם ג'ין וגם סקוט אינם מודעים להשפעה שיש לסיניסטר על חייהם, וזה האחרון שולח את קבוצת המשוטטים הרצחנית כדי להרוג את מדלין ולחטוף את נייתן בשבילו. אחרי שסקוט מצא גופה של אשה אדומת שיער צפה בנהר, הוא האמין כי אשתו מתה וקבר אותה בעצמו.[19] הוא וג'ין מתקרבים שוב אחד לשנייה, ומדלין מתעוררת מתרדמתה ומבקשת את עזרת האקס-מן בהגנה עליה.

באירועי "אינפרנו", מדלין חוזרת, כשברשותה כוחות שהתעוררו מתוכה בידי שדים, והיא נקראת כעת "מלכת הגובלינים".[20] היא לומדת אודות זהותה האמיתית, ועצם העובדה כי היא למעשה שיבוט דוחף אותה לכדי שיגעון. היא מתכוונת להקריב את בנה יחידה כדי להשיג לעצמה יותר כוח ולהנחיל גיהנום על כדור הארץ.[21] בזמן שג'ין מנסה לעצור אותה, מצטרפים אליה שאר חברי קבוצת האקס-מן, ששמחים לגלות כי היא עדיין בחיים, בייחוד וולברין, שמזכיר לג'ין אודות רגשותיה כלפיו. ג'ין ומדלין מתעמתות אחת מול השנייה, ומדלין מנסה להרוג את שתיהן. ג'ין מצליחה לשרוד בזכות שאיבת חלקיק כוח הפניקס השוכן במדלין, מה שמעניק לה חזרה את זכרונותיה של מדלין ושלה מימי "סאגת הפניקס האפלה".[22]

בנו של סקוט נחטף ומודבק בידי אפוקליפס בוירוס טכנו-אורגני, שמתפשט בגופו ומאיים להרוג אותו. בפני סקוט מתגלה אישה מהעתיד הקוראת לעצמה האחות אסקאני, ומציעה כי קיימת בעתיד הטכנולוגיה להציל את נייתן. סקוט מבין כי עליו לשלוח את הילד לעתיד מאשר לצפות במותו בזמן ההווה.[23]

הקבוצה הזהובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירועי "סאגת האי מיואר", קבוצת האקס-מן חוברת לאקס פקטור כדי להביס את מלך הצללים.[24][25] קבוצת אקס פקטור מתפרקת וחמשת חברי האקס-מן המקוריים חוזרים עם אקסבייר לבית ספרו. בעקבות קרב מנהיגות בין סייקלופס לסטורם, קבוצת אקס-מן מתפצלת לשתי קבוצות. ג'ין מצטרפת ל"קבוצה הזהובה", תחת מנהיגותה של סטורם, בזמן שסקוט מנהיג את "הקבוצה הכחולה".[26] ג'ין מפסיקה להשתמש בשם הקוד "מארוול גירל" ומעדיפה להמשיך בשמה המלא. באותה עת, חברת הקבוצה הכחולה פסיילוק מנסה לפתות את סייקלופס בעזרת כוחותיה המנטליים, וחייל מסתורי הנושא את השם קייבל מופיע ומארגן קבוצת מוטאנטים עריקה לה הוא קורא בשם אקס פורס. הקבוצה הזהובה הוזמנה בידי מועדון הלפייר בניסיון לקבור את העבר העכור ביניהם. הדבר מסתיים באסון, כאשר זקיפי הסנטינל של טרבור פיצרוי נשלחים כדי להרוג את חברי קבוצת הליונס של אמה פרוסט, טלפתית המשמשת כמלכה הלבנה של המועדון. גם היא וגם ג'ין נופלות עקב כך לתרדמת.[27] בדרך מסוימת, ג'ין מעבירה את תודעתה לגופה של פרוסט. לאחר שהתעוררה בגופה של פרוסט, ג'ין נלחמה בטרבור פיצרוי וחזרה בסופו של דבר לגופה.[28]

מיסטר סיניסטר חוזר, מתחזה לאפוקליפס ולוקח פיקוד על פרשי אפוקליפס. הוא שולח אותם ללכוד את ג'ין וסקוט ולמסור אותם לרשותו של סטרייף, שיבוט מרושע של קייבל המגיע מהעתיד.[29] סטרייף מענה את השניים, באומרו להם כי הוא בנם נייתן, אשר מחפש נקמה על כך שננטש על ידם. לבסוף, גם הוא וגם קייבל נעלמים לתוך זרם הזמן, וג'ין וסקוט מאמינים כי איבדו אותו בפעם השנייה. בזמן שסקוט נעדר מהקבוצה כדי לבקר את משפחתו באלסקה, סיניסטר מודיע לו כי סטרייף בגד בו ושחרר את וירוס הירושה הקטלני. בטרם סקוט חוזר לאקס-מן, אחותו של קולוסוס, איליאנה, הייתה לאחת מקורבנות הווירוס.

ג'ין מציעה לסקוט נישואים[30] והשניים מתחתנים.[31] בזמן ירח הדבש שלהם, השניים משוגרים באופן מנטלי בידי רייצ'ל סאמרס המבוגרת לזמן העתיד, שם הם מגדלים את בנו של סקוט, נייתן, למשך 12 שנים ומצטרפים לניסיון הפיכה על האימפריה של אפוקליפס בטרם הם חוזרים לגופותיהם בזמן ההווה.[32] ג'ין מאמנת את פסיילוק בשימוש כוחותיה המנטליים[33][34] וסקוט מציע לקייבל ולקבוצתו אקס פורס מקום באחוזת אקסבייר.[35] בהמשך, כוחותיה הטלפתיים של ג'ין חוזרים, היא שבה ללבוש את תלבושת הפניקס ונוטלת את שם הקוד "פניקס" בעצת בתה רייצ'ל.[36]

אונסלוט, מבצע אפס סובלנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אקס-מן: סאגת אונסלוט, אקס-מן: מבצע אפס סובלנות

לאחר שתודעתם של אקסבייר ומגנטו התמזגו יחדיו ויצרו את אונסלוט, ג'ין פוגשת בישות העוצמתית במישור האסטראלי, שמבטיח לה שיעניק לה מחדש את כוחות הפניקס אם היא תצטרף אליו, אך ג'ין מסרבת. כשג'אגרנוט המפוחד פונה אליה בבקשת עזרה, ג'ין מנסה להסיר את המחסום המנטלי שבמוחו כדי לגלות את זהותו האמיתית של אונסלוט, ונחרדת לגלות שמדובר באקסבייר עצמו. לאחר שאונסלוט מביס את האקס-מן לראשונה, ג'ין שולחת לשאר קבוצות האקס התרעה מנטלית כי הבגידה מגיעה מתוכם. בעקבות הבסתו האולטימטיבית של אונסלוט, מרבית גיבורי-העל נהרגו לכאורה, אקסבייר נותר ללא כוחות ובחר להכלא בעוון פשעיו, וג'ין וסקוט החלו לנהל את בית הספר לצעירים מחוננים ע"ש אקסבייר.[37]

ג'ין מגלה כי המוטאנט הצעיר נייט גריי הוא למעשה בנם מעתיד חלופי, מעין גרסה צעירה של קייבל. כוחות הטלפתיה והטלקינזיס העצומים שלו מאפשרים לו להחזיר לחיים את מדלין פריור בניסיון נואש ליצור קשר עם "אמו". פרויקט ציידי המוטאנטים שנודע בשם "מבצע אפס סובלנות" ואשר נתמך בידי ממשלת ארצות הברית יוצא לפועל, וזקיף-העל באסטיון לוכד את האקס-מן. סוכנות S.H.I.E.L.D סוגרת את פעילותו של הפרויקט, לא לפני שבאסטיון מניח פצצה בחזהו של סייקלופס.[38] ד"ר ססיליה ריס, חברה חדשה בקבוצת האקס-מן, מצילה את חייו.[39] סקוט וג'ין לוקחים פסק זמן מהקבוצה כדי לתת לו זמן להחלים, וסקוט מכנס את חברי קבוצתו המקורית כדי לדון מחדש בחלומו של אקסבייר. ג'ין מתחילה ללבוש את חליפת הפניקס של כפילתה, וסקוט מתחיל לדאוג שמא הפניקס חזרה, אך ג'ין - כמו גם שאר הטלפתים - מאבדת את כוחותיה המנטליים הודות למלחמת המוחות בין פסיילוק למלך הצללים.[40] כעת כששניהם ללא כוחות, הם בוחרים לפרוש זמנית מחיי ההרפתקנות. בזמן היעדרותם, אקסבייר חזר לקבוצת אקס-מן. נייט גריי מגיע לבקר את ג'ין וסקוט, והקשר המשפחתי ביניהם מתהדק.

התריסר, החלפת כוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: התריסר

ג'ין וסקוט חוזרים לאקס-מן לבקשתה של סטורם, שדאגה למצבו הנפשי של אקסבייר.[41] אקסבייר העמיד פנים כאילו הוא מאבד שליטה כדי לחשוף בוגד בקרב הקבוצה. אותו בוגד התגלה כחבר גזע הסקרול משני הצורה, שהתחזה לוולברין, ונחשפה מזימה שנרקחה בין אפוקליפס והסקרול. אפוקליפס ביקש להשיג לעצמו גוף חדש ולקבל כוח קוסמי על ידי איסוף האנרגיה הקולקטיבית של "התריסר" - קבוצת מוטאנטים שנועדה לקבוע את עתידו של גזע המוטאנטים, ואשר כללה את ג'ין גריי, סייקלופס, פרופסור אקס, אייסמן, סטורם, מגנטו, בישופ, פולאריס, סאנפייר, מיקאיל רספוטין, נייט גריי, קייבל והמונולית האנושי.[42] בעוד חבריו לקבוצה נפלו בזה אחר זה, סקוט חסר הכוחות הציל את נייט גריי והתמזג עם אפוקליפס כדי ליצור ישות מרושעת חדשה.[43] ג'ין איתרה את תודעתו של סקוט בתוך אפוקליפס, ומנעה מחברי הקבוצה מלהשמיד אותו, אולם הוא נחשב למת בידי חבריו.[44] רק ג'ין וקייבל סירבו להאמין שסקוט קיפח את חייו, ובתקופה זו קייבל הצטרף לאקס-מן במטרה לכבד את זכרו של אביו.[45]

ג'ין מנסה להתמודד עם מות בעלה, וחוזרת לקבוצת האקס-מן. היא עוזרת לפסיילוק בעקבות מלחמת המוחות, ומחליפה עמה כוחות. כוח הטלקינזיס שלה אבד, אבל הטלפתיה התעצמה. היא החלה לפתח חצים אנרגטיים כשלוחה של כוח הפניקס, ועקב חילופי הכוחות גם נשאה סמל אסטראלי של הפניקס מעל עינה הימנית.[46] בהיעדרו של סקוט, קייבל מאתר את רייצ'ל סאמרס במרחבי הזמן בחיים וללא כוחות הפניקס. הוא מביא אותה עמו לזמן ההווה, והיא מבקשת ממנו לשמור את דבר בואה כסוד מפני האחרים בעוד היא מסתגלת לחייה החדשים. ג'ין וקייבל חוקרים ידיעות בדבר שובו של סייקלופס, ומוצאים אותו במקום הולדתו של אפוקליפס, אקאבה במצרים. ג'ין מגרשת ממוחו את אפוקליפס, וקייבל מנפץ את ישותו.[47] בנוסף, התפתחה בג'ין מוטציה משנית, והטלקינזיס שלה חזר. היא לומדת כי היא מוטאנטית ברמת אומגה.[48]

אקס-מן החדשים, מוות והמיזוג עם הפניקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר פרופסור אקס חושף בפני הציבור את עובדת היותו מוטאנט לאחר שהושפע על ידי אחותו המרשעת קסנדרה נובה, אחוזת אקסבייר פותחת את שעריה בפני אוכלוסיית המוטאנטים. אקסבייר עוזב את כדור הארץ ומשאיר את בית הספר לניהולה של ג'ין.[49] סקוט חוזר לאקס-מן, אך החיבור בינו לבין אפוקליפס שינה את אישיותו במידה רבה. כתוצאה מכך, רבים ממערכות היחסים שלו נעשים מתוחים, ביניהם נישואיו לג'ין. אפוקליפס גרם לו לפקפק לא רק בנישואיו אלא גם בחייו באופן כללי. ג'ין נותרה מבולבלת משינוי קיצוני זה, וחיפשה נחמה בזרועותיו של לוגאן, אך זה האחרון אמר לה כי מערכת יחסים בין השניים לא יכולה להתפתח. אחריותה החדשה של ג'ין, כמו גם כוחותיה המשתנים, גרמו לה לרכז את תשומת לבה בדברים אחרים, מה שגרם לסקוט להרגיש מוזנח.[50] במהלך התקפתה הנועזת של קסנדרה נובה על אימפריית השי'אר ועל אחוזת אקס, ג'ין השתמשה במתקן לאיתור מוטאנטים סרברו כדי לפצל את מוחו של אקסבייר בין כל המוטאנטים הקיימים בעולם. המלכודת עבדה, וכשנובה הפעילה את סרברו, אקסבייר שב לגופו. כוח פניקס החל להופיע כאישיות נוספת בתוך ג'ין.

סקוט פונה לעזרתה של הטלפתית אמה פרוסט, שמתחילה להעביר לו סדרת טיפולים מנטלית לאיחוי נשמתו הפגועה. אולם, פרוסט מנצלת את המצב כדי להתקרב אליו, ונוטעת בו סממנים המובילים לרומן טלפתי. כאשר ג'ין גילתה את דבר הרומן,[51] היא אילצה את אמה להודות בדבר רגשותיה האמיתיים. סקוט התעמת עם ג'ין ודרש כי היא תקרא את מחשבתו. ג'ין מגלה שאכן בין השניים לא התרחש כלל מגע פיזי, למרות שאמה הציעה זאת. סקוט, שהרגיש כי איננו יכול לדבר עם אשתו הפגועה והכועסת, עזב את האקס-מן.[52] מיד לאחר מכן, פרוסט נורתה כשהיא במצב היהלום שלה ונופצה בידי אסמה, אחת מקוקיות סטפורד. ג'ין הייתה בתחילה החשודה העיקרית, אך היא זו שאיחדה אותה מחדש ברמה המולקולרית, בעוד היא מדגימה יכולות טלקינזיס עצומות ולאחר שהשיגה מידע רפואי ממוחו של חיה.

חבר חדש בקבוצה בשם קסורן מתגלה כבוגד ומתחזה למגנטו. הוא שולח את ג'ין ווולברין אל תוך השמש אך הפניקס מתעוררת מתוכה, מחזירה אותם לניו יורק ונלחמת בקסורן. רגע לפני מותו, הוא הורג את ג'ין בעזרת זרם אלקטרומגנטי. כשג'ין גוססת, סקוט מתנצל על כך שהכאיב לה, אך ג'ין אומרת לו כי היא מבינה, וכי מעולם לא ראתה אותו כל כך מלא חיות. היא מעודדת אותו להמשיך בחייו עם אמה.[53] סקוט שבור ממותה של ג'ין, ושוקל שוב לעזוב את האקס-מן. הוא אף מסרב להצעתה של פרוסט לנהל ביחד את אחוזת אקס. הדבר יוצר עתיד דיסטופי חלופי, שבו בקטריה מדבקת ובעלת בינה מלאכותית בשם סאבליים מפירה את איזון החיים ואת האבולוציה האנושית. ג'ין חוזרת לחיים בעתיד חלופי זה כפניקס הלבנה של הכתר, ובעזרת כוחות הפניקס מתערבת באופן טלפתי בזמן ההווה ומשפיעה על סקוט לקבל את אהבתה והצעתה של אמה. בעשותה כך היא עוזרת להבסתו של סאבליים ולהשבת הסדר על כנו בעתידה.[54]

סקוט ואמה ממסדים את מערכת היחסים שלהם, בונים מחדש את האחוזה ומשמשים כמנהלי בית הספר.[55] בתחילה, שאר חברי האקס-מן אינם מרוצים ממערכת היחסים החדשה הזו, משום שהם מרגישים שסקוט ואמה מבזים את זכרונה של ג'ין והנישואים שלה עמו. רייצ'ל סאמרס נפגעת מכך במיוחד, ומשנה את שם משפחתה לגריי.[56] אולם בהמשך, הקבוצה לומדת להכיר בערכה של אמה, והשניים מתפייסים עם רייצ'ל בכך שלוקחים אותה לפגוש את בני משפחתה, אותם לא הכירה מעולם. ג'ין מתפייסת עם סקוט, מתמזגת עם כוח הפניקס ומתעלה למישור נעלה של הקיום הנקרא בשם "החדר הלבן הבוהק".

הפניקס: שירת הברבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוח פניקס התאחד מחדש בטרם הגיע זמנו, והותקף בידי ספינת מלחמה של אימפריית השי'אר, מה שגרם לו להתפצל ולפזר את כוחו ברחבי הגלקסיה. הכוח הגיע לכדור הארץ, גילה כי גופה של ג'ין גריי נותר חסר חיים, והקים אותה שוב לתחייה. אולם, משהו לא היה כשורה. הפניקס נדחפה לכדי שיגעון והפכה פעם נוספת לפניקס האפלה. נסיונותיה של ג'ין להשתלט מחדש על כוח הפניקס הסתבכו כאשר האקס-מן רצו לתחום את פעולותיה של הפניקס, וכן המוטאנט קיד אומגה שרצה להקים לתחייה בעזרתה את סופי - אחת מקוקיות סטפורד. אימפריית השי'אר, לעומת זאת, רצתה להרוג אותה סופית. ג'ין הצליחה למשוך את הפניקס חזרה, באומרה כי שתיהן אחת הן.[57] שפיותה של הפניקס חזרה אליה בתמיכתם הרגשית של בני משפחה וחברים, אשר הועברה באופן טלפתי דרך ג'ין. בניסיון אחרון להשמיד את הפניקס, ספינת המלחמה של השי'אר יוצרת סינגולריות מעל הקוטב הצפוני, ואופק האירועים שלה הכחיד את כל החיים בסביבה. ג'ין מוצאת את עצמה לבדה עם סקוט, שנותן לה עיצה אשר בעזרתה היא מבטלת את הנזק שנוצר בידי הסינגולריות ומצילה את האקס-מן.

ג'ין חזרה לחדר הלבן הבוהק כדי למצוא את חלקיקי הפניקס המפוזרים ברחבי היקום, ועזרה לאקס-מן לעיתים קרובות. לאחר אירועי "שירת המלחמה של הפניקס", היא נראתה כשהיא מביאה חלקיקים אותם מצאה לידיהן של רייצ'ל ושל קוקיות סטפורד. היא נחשבת למתה בידי סייקלופס וכל השאר, אם כי ייתכן מאוד כי היא חיה, משום שגופתה מעולם לא נמצאה. מאז, כוח הפניקס ממשיך להתגלם באחרים, בעיקר דרך "משיחת המוטאנטים" הופ סאמרס אדומת-השיער וירוקת העיניים. בנוסף, ג'ין הופיעה בחיזיון קצר של אמה פרוסט, ואמרה לה "להתכונן".

אוונג'רס נגד אקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אוונג'רס נגד אקס-מן

כאשר סייקלופס נשלט בידי כוח הפניקס, הוא יצר שיבוט של ג'ין מאבק חולות חלקו הכחול של הירח, ושאל אותה כיצד לשלוט בפניקס. בהמשך, ג'ין גריי האמיתית הופיעה בפניו כשכוח הפניקס השחית אותו והפך אותו לפניקס האפל, ועזרה לו להשתלט על הפניקס ולשחרר את החלקיק שלה מתוכו. אין זה ידוע מה עלה בגורלה של ג'ין אחרי שהופ סאמרס ומכשפת השני מחקו את כוח הפניקס מהקיום, היות שג'ין התמזגה לאחד עמו. ייתכן מאוד כי גם ג'ין וגם הפניקס בחיים, משום שאם הן אכן נהרגו, אזי כל החיים ביקום יחדלו להתקיים, לפי הכתבים העתיקים של גבירת השמיים הצפוניים.

כחלק מהרצת "תחייה מחודשת" של כותרי האקס-מן בשנת 2018, ג'ין גריי חזרה לחיים בקשת הסיפור "תחיית הפניקס - שובה של ג'ין גריי".

ג'ין גריי מזמן העבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארוול גירל
Jean Grey
ג'ין גריי, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Jean Grey #3 מיוני 2017, אמנות מאת ראסל דוטרמן ומתיו וילסון.
ג'ין גריי, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Jean Grey #3 מיוני 2017, אמנות מאת ראסל דוטרמן ומתיו וילסון.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה All-New X-Men #1
(ינואר 2013)
הופעה אחרונה Extermination #5
(פברואר 2019)
יוצרים בריאן מייקל בנדיס, סטוארט אימונן
גילום הדמות סופי טרנר (אקס-מן: אפוקליפסה, אקס-מן: הפניקס האפלה)
מידע
שם אמיתי ג'ין גריי
כינויים רד (ג'ינג'ית)
סטטוס לא פעיל
מקום לידה Annandale-on-Hudson עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע דוגמן, תלמיד, מנהל בית ספר, גיבור-על
כוחות טלקינזיס, טלפתיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה לשעבר בקבוצה אקס-מן, אקס-מן החדשים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים מגנטו, מאסטרמיינד, מדלין פריור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקס-מן החדשים (2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברות "אקס-מן החדשים", חיה מזמן ההווה מגיע לזמן העבר ולוקח עמו חזרה את ג'ין הצעירה ביחד עם שאר חברי האקס-מן המקוריים מתוך תקווה שיוכלו להראות לסייקלופס מזמן ההווה עד כמה רחוק הגיע במעשיו להנחיל מהפכת מוטאנטים. ג'ין הצעירה חווה העצמה של יכולותיה כתוצאה מהטראומה שבמסע בזמן, וכוחותיה הטלפתיים המודחקים מתעוררים מוקדם מהרגיל. עם הגעתה, היא ראתה עד כמה בית הספר השתנה, והבחינה כי הוא נקרא על שמה.[58] במהלך אירועי "קרב האטום", גרסה עתידית של ג'ין גריי שמעולם לא חזרה לעבר ושכוחותיה גדלו מעבר לשליטתה חזרה לזמן ההווה כקסורן, חבר אחוות המוטאנטים העתידית.[59] קסורן מת בקרב, והאקס-מן מגלים שמשהו מונע מחברי האקס-מן המקוריים לחזור לעבר.[60] בקו הזמן הזה, היא קוראת את מחשבתו של חיה מזמן ההווה, שמתחרט על כך שמעולם לא חשף את רגשותיו כלפיה. בעקבות כך, היא מנשקת את חיה הצעיר והדבר גורם לבעיות עם סייקלופס הצעיר.[61] היא וקבוצתה עוזבים את בית הספר לצעירים מחוננים ע"ש ג'ין גריי ומצטרפים לבית הספר של סייקלופס. למרות רצונה, היא מתיידדת עם אמה פרוסט, שעוזרת לה לחדד את כישוריה הטלפתיים.

משפטה של ג'ין גריי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור הקרוסאובר "משפטה של ג'ין גריי" משנת 2014, ג'ין הצעירה נחטפת בידי השי'אר ועומדת למשפט בעקבות פעולות השמד של כוח הפניקס. האקס-מן החדשים מצטרפים לשומרי הגלקסיה כדי להציל את ג'ין מעולם הבית של השי'אר, אך כוח חדש מתעורר לפתע בג'ין - היכולת לספוג כמויות עצומות של אנרגיה יונית מאחרים תוך שילוב כוחות הטלפתיה והטלקינזיס שלה. בעזרת יכולת זו היא מביסה את גלדיאטור, מנהיג השי'אר.[62]

המסע ליקום אולטימייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחיפוש אחרי מוטאנטים חדשים, ג'ין הצעירה משתגרת יחד עם חברי האקס-מן המקוריים ליקום אולטימייט מארוול. היא חוברת לספיידרמן (מיילס מוראלס) כדי להציל את חיה הצעיר מידיו של דוקטור דום. עם חזרתה ליקום הרגיל, היא והאקס-מן המקוריים מצטרפים שוב לשומרי הגלקסיה בחיפוש אחרי המערבולת השחורה.

אקס-מן היוצאים מן הכלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבלתי אנושיים נגד אקס-מן

אחרי אירועי "מלחמות סודיות" של שנת 2015 בהם היקום עוצב מחדש, ג'ין נפרדה מיתר חברי הקבוצה בניסיון לחיות חיים רגילים במכללה. אולם, סטורם מגייסת אותה עד מהרה להצטרף לקבוצה החדשה של האקס-מן בהנהגתה לצורך הגנה על המוטאנטים מפני ערפילי טריגן.[63] היא מזכירה את העובדה שנפרדה מהאנק מק'קוי, משום שהיא מחשיבה אותו יותר כאח. אחרי שהאקס-מן יוצאים למלחמה נגד הבלתי אנושיים כדי להשמיד את ערפילי הטריגן, ג'ין עוזבת את קבוצתה של סטורם ומנסה לחזור לקו הזמן שלה יחד עם חברי האקס-מן המקוריים, אך הם מגלים שהם לא מיקום מארוול הרגיל ולכן נותרו נטושים בזמן ההווה ללא ידיעה מאיזה קו זמן הם הגיעו.[64] היא הופכת למנהיגת הקבוצה והם עוזבים את האקס-מן כדי למצוא את עצמם בעולם.

אקס-מן: הקבוצה הכחולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגנטו מציע לג'ין הצעירה ולקבוצתה הזדמנות להצטרף אליו ולשמור על חזונו של אקסבייר מפני כל מי שמאיים על כך.[65] ג'ין מסכימה והקבוצה מצטרפת אליו, אך הם מתאמנים בחשאי למקרה שמגנטו יחזור לדרכיו הישנות וינסה להרוג אותם.

חזיון הפניקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מאירועי "תחיית הפניקס - שובה של ג'ין גריי" של שנת 2017, ג'ין הצעירה מקבלת סדרת סולו משלה. בזמן משימה נגד צוות ההריסה, ג'ין מקבלת חיזיון שכוח הפניקס חוזר לכדור הארץ.[66] היא מנסה להזהיר את האקס-מן מפני החיזיון שלה, אך הפניקס לא נצפתה בעולם מאז האקס-מן יצאו למלחמה נגד האוונג'רס על גורלה. היא מתקשה לשכנע את חיה, קפטן מארוול וקיטי פרייד בנוגע לאמיתות דבריה, אך הם אומרים לה שאם הדבר יקרה אז האקס-מן והאוונג'רס יעשו כל שביכולתם לעצור אותה. ג'ין ממשיכה להרגיש שלא לוקחים אותה ברצינות כשחיה בודק אותה למקרה ויש לה הזיות. בהמשך, היא נפגשת עם חברי האקס-מן שהיו נגועים בכוח הפניקס - קולוסוס, רייצ'ל סאמרס, הופ סאמרס וקוונטין קווייר, כשזה האחרון משתמש בכוחותיו כדי להראות לה את ההשפעות הנגרמות כתוצאה מהחיבור לכוח הפניקס. פגישה שהיא עורכת עם נאמור גורמת לה להבין שהיא יכולה לסרב לקבל את כוח הפניקס ואף להצליח להביס אותו.[67]

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ין גריי היא מוטאנטית ברמת אומגה, אשר בשיא יכולתה ועוצמתה השתנתה בעזרת כוח הפניקס.

טלפתיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר כוחותיה של ג'ין התפתחו לראשונה, היא לא יכלה להתמודד עם הטלפתיה שלה, מה שאילץ את פרופסור אקס להדחיק את הגישה שלה אליה. במקום זאת, הוא בחר לאמן אותה בטלקינזיס ואיפשר לכוח הטלפתיה להתפתח בקצב משלו.[68] בהמשך, אקסבייר איפשר לג'ין גישה לכוחות הטלפתיה שלה, בתואנה כי הוא חולק עמה מכוחו.[69]

הטלפתיה של ג'ין מאפשרת לה לקרוא את מוחותיהם של אחרים, וכן להשפיע ולשלוט עליהם ולתקשר עמם. היא מסוגלת להשליך את מוחה אל תוך המישור האסטראלי וליצור פרצי אנרגיה שנועדו להמם את יריביה. כמו אקסבייר, גם היא יכולה לשלוט בעזרת כוחות הטלפתיה על תפקודיו המוטוריים של האחר, כולל כוחותיו המוטאנטים וחמשת חושיו. בזמן שג'ין סופגת את כוחות הטלפתיה של פסיילוק, רמת הכוחות שלה מתעצמת עד לנקודה בה היא מסוגלת ליצור בתת-המודע דמות אסטראלית בצורת ציפור אש, שיכולה לגרום נזק פיזי ומנטלי בעזרת טלפתיה.

טלקינזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמת הכוח הטלקינטי של ג'ין מגיעה לרמות בהן היא מסוגלת לגרום לריחופם של אובייקטים בגובה מסלולו של כדור הארץ וכן להפעיל מניפולציה על מספר רב של אובייקטים בהיותם באוויר ובדפוסים מורכבים. השימוש בטלקינזיס מאפשר לה לרחף ולשמש כאמצעי תעופה. היא משתמשת בכוח זה כדי ליצור לעצמה מגנים. בהמשך היא מפתחת "רגישות טלקינטית" לאובייקטים בסביבתה הקרובה, מה שמאפשר לה להרגיש את המרקם שלהם, את דפוסיהם המולקולריים ולבחון אותם ברמה תת-אטומית.

כוח הפניקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שג'ין משנה את צורתה לפניקס, כוחותיה מתעלים לאין שיעור. הם מאפשרים לה לפורר ולארגן מחדש חומרים מוצקים ברמה תת-אטומית, לעוף ללא כל עזרה בחלל, לשרוד בכל אטמוספירה שהיא, ולהפעיל מניפולציה על אנרגיות אלקטרומגנטיות וקוסמיות למגוון צרכים. ביכולתה ליצור חורי תולעת המסוגלים להעביר אותה לכל מקום ביקום בו במקום. במצב זה, היא יכולה להביס בקלות את אחד ממבשריו של גלקטוס.

בתור האווטאר של הפניקס, ג'ין מסוגלת ליצור להבות קוסמיות אפילו באזורים בלתי אפשריים כמו ריק החלל ומתחת לפני המים. התגלמות הלהבות היא בצורת עוף דורס או חלקיו, כלומר טופרים או כנפיים. לג'ין שליטה מושלמת בלהבות אלה, והן מכלות את כל מה שכוח הרצון שלה מאפשר. יתר על כן, להבות אלה לא דורשות חמצן כדי לבעור, והן בוערות בכזו עוצמה, עד שהחומר בו הן נוגעות מתכלה ללא שרידים כמו אפר. אין זה ברור אם להבות אלו הן שלוחה של כוחות הטלפתיה או הטלקינזיס שלה, או שהן מאפיינים בלעדיים לכוח הפניקס. הלהבות הקוסמיות הן צורת ביטוי מוחשית למטרתה של הפניקס "לשרוף את כל מה שלא עובד", וכן "לשרוף דרך שקרים והטעיה".

בתור הפניקס, ג'ין יכולה לחזור מן המתים. בכמה מהסיפורים, חזרתה מתבצעת מיד לאחר מותה, בעוד שבכמה מהסיפורים, תחייתה המחודשת צריכה להתרחש בזמן המתאים, לעיתים כעבור מאה שנים. כוח הפניקס מאפשר לג'ין להחיות מחדש כל סוג חיים שקיים, וגם לספוג, לתעל ולשמר אותו. כתוצאה מכך, היא יכולה לקחת חיים מאחד ולתת אותם לאחר, לרפא את עצמה בעזרת אותו כוח חיים, או אפילו להקים לתחייה את המתים, היות שכוח הפניקס הוא תמצית החיים והמוות.[70]

מערכת היחסים בין ג'ין גריי לכוח הפניקס מתוארת בדרכים שונות לאורך ההיסטוריה של הדמות. בעלילה המקורית, אשר לפיה כוח הפניקס הוא התגלמות הפוטנציאל המלא שלה, כוחות אלו נחשבים לשלה, כחלק מרצונם של היוצרים כריס קלרמונט וג'ון ביירן ליצור את "גיבורת-העל הקוסמית הראשונה". אולם, מאז השכתוב שנעשה לדמות הפניקס כישות נפרדת, התיאורים של כוחה משתנים - מהיותה מארחת אחת מני רבים של הפניקס, ורק "משאילה" את הכוחות בתקופת הזמן שלה,[71] למארחת ראשונה מסוגה, ולאחת המאוחדת עם הפניקס. בהמשך היא מתוארת כאחת המעטים אשר נושאת בתואר "פניקס הלבנה של הכתר" מכל תקופות הזמן.[72]

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ין גריי היא דמות מרכזית ב"אקס-מן: סדרת האנימציה" של שנות ה-90, בדיבובה של קתרין דישר. כמו בקומיקס, גם כאן היא נמצאת במערכת יחסים עם סקוט סאמרס/סייקלופס ולבסוף התחתה איתו, למרות חיזוריו של וולברין. דמותה הייתה חביבה ושלווה, שהשכינה לרוב שלום ביריבות בין וולברין לסייקלופס. סאגת הפניקס עובדה בשלמותה בעונה השלישית של הסדרה, כאשר חמישה חלקים ראשונים עסקו בעלייתה של הפניקס ובקרב על גביש המ'קראן וארבעה חלקים נוספים עסקו בפניקס האפלה, בקרב עם מועדון הלפייר, בשינוי הדמות לפניקס האפלה (בדיבובה של טרייסי מור) ובקרב הסופי להחליט על גורלה. עיבוד זה היה כה נאמן לסיפור הקומיקס, עד אשר ניתן בו הקרדיט לכריס קלרמונט.
  • דמותה של ג'ין גריי הצעירה הופיעה בסדרה "אקס-מן: אבולוציה", בדיבובה של ונוס טרזו. בסדרה זו, ג'ין מלמדת תלמידים מוטאנטים באחוזת אקסבייר, וגם מאמנת אותם בשימוש בכוחותיהם. כאשר בני האדם מגלים את קיומם של המוטאנטים, ג'ין מואשמת בשימוש בכוחותיה המחשבתיים על דברים רגילים אותם ביצעה ללא שימוש בכוחות כלל. אחרי הבסתו של אפוקליפס, לפרופסור אקס היה חיזיון עתידי שג'ין גריי תהפוך למארחת של כוח הפניקס ולאויבת של הקבוצה.
  • ג'ין גריי הופיעה בהמשך בסדרת האנימציה "וולברין והאקס-מן" של שנת 2009, בדיבובה של ג'ניפר הייל. גרסה זו של הדמות סבלה מאמנזיה אחרי השמדת אחוזת אקסבייר, והיא עברה מניפולציה בידי מועדון הלפייר. בעזרת כוחותיהן המשולבים של אמה פרוסט וקוקיות סטפורד, הם הצליחו לגרום לג'ין לעשות כדבריהם, אך הקשר המחשבתי הופרע בזכות הקשר הטלפתי החזק בין ג'ין לבין סקוט סאמרס. בעקבות כך, קוקיות סטפורד ניסו לשחרר את כוח הפניקס כדי שהן תהיינה המארחות שלו, והן הצליחו לכאורה. אמה נחרדה לגלות את טבעו האמיתי של מועדון הלפייר לשלוט בכוח הפניקס, למרות שניסה להסוות זאת בכך שרצה לשחרר את כוח הפניקס חזרה לחלל כדי להימנע מהשמדת כדור הארץ.
  • דמותה של ג'ין גריי מופיעה ב"איירון מן: הרפתקאות משוריינות", שוב בדיבובה של ונוס טרזו, כשהיא נטלה את הכינוי אנני קלרמונט (שילוב בין חברתה אנני ריצ'רדסון - שמותה גרם להתפרצות כוחותיה של הפניקס - לבין מחווה לשמו של כריס קלרמונט). היא נרשמת לאותו בית הספר בו לומדים טוני סטארק, ג'יימס רודס ופפר פוטס ומחפשת אחר בית ספר מיוחד עבור מוטאנטים. היא מגלה אדודות זהויותיהם הסודיות של חבריה ללימודים אחרי שקראה את מחשבותיהם, ומתיידדת עמם. הם נחלצים לעזרתה כאשר מגנטו חוטף אותה בתוכניתו להתנקש בחייו של סנטור רוברט קלי שונא המוטאנטים. אחרי הבסתו של מגנטו, היא מקבלת הצעה מצ'ארלס אקסבייר להצטרף לבית הספר לצעירים מחוננים.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן (סדרת סרטים)

דמותה של ג'ין גריי מופיעה בשבעה סרטים מתוך 13 סרטי האקס-מן הקולנועיים של פוקס המאה ה-20 - תחילה בגילומה של פמקה ינסן כבוגרת ולאחר מכן בגילומה של סופי טרנר בגרסתה הצעירה בסרטי הפריקוול.

פמקה ינסן, כפי שהופיעה כג'ין גריי בכרזה פרסומית לסרט "אקס-מן 3: המפלט האחרון".

בסרט הלייב אקשן "אקס-מן", ג'ין גריי מופיעה בתפקיד ראשי כדוקטור בבית הספר של אקסבייר (בגילומו של פטריק סטיוארט) לצעירים מחוננים, כמו גם לדוברת בעד זכויות המוטאנטים. באחוזה, היא מוצגת בפני לוגאן (בגילומו של יו ג'קמן), שמציג את משיכתו כלפיה, אך היא מהססת בשל מערכת היחסים בינה לבין סקוט סאמרס (בגילומו של ג'יימס מרסדן). מאוחר יותר, היא מטפלת בסנטור קלי לאחר שהפך למוטאנט בעזרת המכונה של מגנטו (בגילומו של איאן מקלן), אולם הוא מת זמן קצר לאחר מכן ממצבו החדש. היא גם מתקנת את מתקן סרברו שחובל בידי מיסטיק (בגילומה של רבקה רומיין) ומחליטה לעשות בו שימוש מסוכן כדי למצוא את מיקומה של רוג (בגילומה של אנה פקווין). בקרב הסופי נגד אחוות המוטאנטים, ג'ין וסטורם (בגילומה של האלי ברי) נלחמות בטואד, והיא עוזרת בהמשך לסקוט להשיג חזרה את משקף המגן שלו בקרב נגד סייברטות'. היא משתמשת בכוחותיה הטלקינטיים לעזור לוולברין להגיע למכונה של מגנטו במרומי מגדל החירות ולשחרר את רוג רגעים לפני שתוכניתו להדביק בני אדם רגילים במוטציה מצליחה.

בסרט ההמשך "אקס-מן 2", ג'ין גריי ממשיכה בעבודתה בבית הספר של אקסבייר, בעוד כוחותיה הופכים לבלתי יציבים בעקבות הקרב בליברטי איילנד. אחרי ניסיון התנקשות כושל של נשיא ארצות הברית בידי נייטקרולר, ג'ין וסטורם נשלחות בידי אקסבייר למצוא אותו. כאשר קולונל ויליאם סטרייקר תוקף את בית הספר ומרבית התלמידים נאלצים לברוח, לוגאן יוצר קשר עם ג'ין לאסוף אותו ואת רוג, בובי (בגילומו של שון אשמור) ואת ג'ון (בגילומו של אהרון סטפורד) מבוסטון. ג'ין מפגינה התפרצות חזקה של יכולות חדשים. בסופו של הסרט ולאחר שהצילו את המוטאנטים הלכודים בעזרתם של מגנטו ומיסטיק, ג'ין נאלצת ללחום בסייקלופס שטוף-המוח, ויכולותיה החדשים מתפרצים כשהיא נאלצת להשתמש בכוחותיה כדי לחלץ את מטוס "הציפור השחורה" מהאגם לפני שהסכר המתפרץ מאגף אותם. בכך, היא מקריבה את חייה, לכאורה.

בסרט "אקס-מן 3: המפלט האחרון", אישיותה האפלה של הפניקס משתלטת על ג'ין גריי. היא נמצאת בריאה ושלמה בידי סקוט (שנעלם זמן קצר לאחר מכן), ונלקחת חזרה לאחוזה. אקסבייר מסביר ללוגאן ההמום שבשל חוסר היציבות בכוחותיה של ג'ין, הוא יצר בה מחסום מחשבתי כדי למנוע מאישיותה ההרסנית של הפניקס להשתלט עליה. ג'ין מתעוררת תחת השפעתה של הפניקס ומנסה לפתות את לוגאן, אך לפתע חוזרת לסורה ומתחננת בפניו שיהרוג אותה לפני שהפניקס תשתלט שוב עליה. הוא מסרב, ואישיותה של הפניקס משתלטת שוב ומהממת את לוגאן. היא עוזבת את האחוזה לכיוון בית ילדותה, וגם אקסבייר וגם מגנטו מאתרים אותה. בעוד אקסבייר מנסה לרסן את ג'ין, אישיות הפניקס משתלטת עליה והיא משמידה אותו ואת הבית בו גדלה. היא מצטרפת לאחוות המוטאנטים של מגנטו. בשיאו של הקרב הסופי על האי אלקטרז, ג'ין צופה בקרב בין האקס-מן לבין הצבא ומסרבת לציית למגנטו. אחרי שמגנטו מובס, הפניקס מתחילה להטיל חורבן על האי, משמידה את כוחות הצבא ואת מרבית אנשיו של מגנטו. מגנטו והאקס-מן נמלטים מהמקום בו בעת שלוגאן נשאר מאחור כדי לנסות ולהרגיע את ג'ין משום שיכולות הריפוי שלו מונעים ממנו להתאייד. ג'ין מקבלת שליטה באופן זמני ומתחננת בפניו שיציל אותה, והוא דוקר אותה בעזרת טלפיו לא לפני שהוא אומר לה שהוא אוהב אותה.

פמקה ינסן שבה לגלם את ג'ין גריי בהופעת אורח בסרט "וולברין". בסרט זה, מותה של ג'ין ממשיך לרדוף את לוגאן, אולם בשיאו של הסרט, כאשר לוגאן מציל את מאריקו מידיו של הסמוראי הכסוף, הוא משלים עם מותה ואומר לה שתמיד יאהב אותה.

בסרט "אקס-מן: העתיד שהיה", ג'ין גריי מוזכרת כאשר וולברין הגיע לזמן העבר ועודד את אקסבייר הצעיר (בגילומו של ג'יימס מק'אבוי) לגייס אותה לקבוצה יחד עם סקוט ואורורו, באומרו שהטוב שהם השיגו ביחד העפיל על הרע שהם התנסו בו. כשקו הזמן מאותחל מחדש, לוגאן ההמום מגלה שסקוט וג'ין בריאים ושלמים בקו הזמן החדש, מה שמרמז שאירועי הטרילוגיה המקורית התרחשו בצורה שונה מהרגיל.

סופי טרנר, כפי שהופיעה כג'ין גריי בכרזה פרסומית לסרט "אקס-מן: הפניקס האפלה".

גרסה צעירה של ג'ין גריי מופיעה בסרט "אקס-מן: אפוקליפסה", בגילומה של סופי טרנר. ג'ין מוצגת כתלמידה צעירה בבית הספר לצעירים מחוננים ע"ש אקסבייר. אחרי שפגשה לראשונה את סקוט סאמרס (בגילומו של טיי שרידן), היא אומרת ששאר התלמידים מפחדים ממנה בגלל הפוטנציאל המסוכן של כוחותיה, שעוד לא התפתחו בשלמותם. בהמשך, ג'ין מושפעת מהאנרגיה אותה משחרר מוטאנט עתיק ואלוהי, שהתעורר באותו יום. הדבר גורם לג'ין לחוות חלום סיוט על סוף העולם שבמהלכו כל בית הספר רועד עד ליסודותיו, ואקסבייר ממהר לחדרה ומגלה שכוחותיה הטלקינטיים העצומים שרפו את קירות החדר. למרות חששותיה, אקסבייר מרגיע אותה שהיא לא מאבדת שליטה על כוחותיה. לאחר שהאחוזה מושמדת כשהאבוק (בגילומו של לוקאס טיל) מנסה לעצור את פרשי אפוקליפס, היא מנחמת את סקוט על אובדן אחיו ומחביאה את עצמה, את סקוט ואת נייטקרולר (בגילומו של קודי סמית-מקפי) מאנשיו של סטרייקר. בזמן הגעתם לבסיס של סטרייקר, היא יוצרת קשר ראשוני עם נשק אקס (וולברין) ומשחררת אותו מכלאו. לפני שהוא עוזב את המתקן, היא מצליחה לשחזר מעט מזיכרונותיו. היא מצטרפת לקבוצה בקרב בקהיר, ומגנה על חבריה מפני כנפי המתכת של ארכאנג'ל (בגילומו של בן הארדי). אחרי שאקסבייר ניצל, הוא מתקשר איתה בקשר טלפתי ומגלה לאפוקליפס (בגילומו של אוסקר אייזק) שהוא לא הטלפת החזק ביותר, ומשכנע את ג'ין לשחרר את מלוא כוחותיה. בעזרתם של סייקלופס, סטורם ומגנטו, היא מחלישה את אפוקליפס עד שהוא נשרף כליל. בהמשך, היא נראית לצד חבריה לקבוצה כשהם עוזרים לבנות מחדש את האחוזה ונראית לצד סייקלופס, סטורם, נייטקרולר, קוויקסילבר בהדרכתם של האנק ורייבן בהופעתה הראשונה של קבוצת אקס-מן החדשה לפני התרגול שלהם בחדר הסכנה.

טרנר שבה לגלם את דמותה של ג'ין גריי בסרט "אקס-מן: הפניקס האפלה", שמעבד בצורה נאמנה יותר את הסיפור "סאגת הפניקס האפלה". הסיפור מתרחש בשנת 1992, כתשע שנים לאחר מאורעות "אפוקליפסה", וחברי קבוצת האקס-מן מוכתרים כגיבורים אחרי הבסתו של אפוקליפס. אולם, הקבוצה יוצאת למשימות מסוכנות יותר, ובמהלך משימת חילוץ בחלל, כוח הפניקס שבתוכה של ג'ין משתחרר לאחר שהיא נפגעת מהתפרצות סולארית. האקס-מן מאתרים אותה חזרה בבית ילדותה, והיא הורגת בטעות את רייבן ומחפשת מפלט באי ג'נושה של מגנטו. הוא מסרב לצרף אותה לחבורתו, והיא מגלה את ההיסטוריה אודות כוח הפניקס. האקס-מן מגיעים לאי כדי להגן עליה מפני מגנטו ואחוות המוטאנטים החדשה שלו, אך הם נעצרים בידי ג'ין בקלות יתרה. כולם נלכדים בידי כוחות הצבא, אך ג'ין נזכרת באהבתם של חבריה לקבוצה ומשחררת את מלוא כוחה של הפניקס, מה שלכאורה הורג אותה. אולם, עם סיום הסרט, הפניקס הבוערת מופיעה בשמיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ין גריי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #13 - Jean Grey
  2. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #9 - Dark Phoenix
  3. ^ Wizard magazine's top 100 greatest villains ever list
  4. ^ Bizarre Adventures #27, July 1981
  5. ^ Uncanny X-Men #273, February 1991
  6. ^ Classic X-Men #42, December 1989
  7. ^ The X-Men #1, September 1963
  8. ^ Phoenix: The Untold Story #1, April 1984
  9. ^ Classic X-Men #43, January 1990
  10. ^ X-Men: The Hidden Years #8-9, July 2000
  11. ^ Classic X-Men #8, April 1987
  12. ^ Uncanny X-Men #125, September 1979
  13. ^ X-Men #101, October 1976
  14. ^ Uncanny X-Men #241, February 1989
  15. ^ Avengers #263, January 1986
  16. ^ Fantastic Four #286, January 1986
  17. ^ X Factor #8, February 1986
  18. ^ Giant Size X-Men #1, May 1975
  19. ^ X Factor #15, April 1987
  20. ^ Uncanny X-Men #240, January 1989
  21. ^ Uncanny X-Men #241, February 1989
  22. ^ X Factor #38, March 1989
  23. ^ X-Factor #65-68, April-July 1991
  24. ^ Uncanny X-Men #278-280, July-September 1991
  25. ^ X Factor #69, August 199
  26. ^ X-Men Vol.2 #1, October 1991
  27. ^ Uncanny X-Men #281, October 1991
  28. ^ Uncanny X-Men #282, November 1991
  29. ^ Uncanny X-Men #294, November 1992
  30. ^ Uncanny X-Men #308, January 1994
  31. ^ X-Men Vol.2 #30, March 1994
  32. ^ Adventures of Cyclops and Phoenix #1-4, May-August 1994
  33. ^ X-Men Vol.2 #38, November 1994
  34. ^ Uncanny X-Men #318, November 1994
  35. ^ X-Men Prime #1, July 1995
  36. ^ Uncanny X-Men #356, June 1998
  37. ^ X-Men Vol.2 #57, October 1996
  38. ^ Wolverine Vol.2 #115, August 1997
  39. ^ X-Men Vol.2 #70, December 1997
  40. ^ X-Men Vol.2 #77-78, July-August 1998
  41. ^ Uncanny X-Men #375, December 1999
  42. ^ Uncanny X-Men #377, February 2000
  43. ^ X-Men Vol.2 #97, February 2000
  44. ^ Uncanny X-Men #378, March 2000
  45. ^ Cable #85, November 2000
  46. ^ Uncanny X-Men #381, June 2000
  47. ^ X-Men: The Search for Cyclops #1-4, October 2000-March 2001
  48. ^ X-Men Forever #3, March 2001
  49. ^ New X-Men #117, October 2001
  50. ^ New X-Men #122, March 2002
  51. ^ New X-Men #138, May 2003
  52. ^ New X-Men #139, June 2003
  53. ^ New X-Men #150, February 2004
  54. ^ New X-Men #154, May 2004
  55. ^ New X-Men #155, June 2004
  56. ^ Uncanny X-Men #445, August 2004
  57. ^ X-Men Phoenix Endsong #5, June 2005
  58. ^ All-New X-Men #2, January 2013
  59. ^ All New X-Men #16
  60. ^ Wolverine and the X-Men #37
  61. ^ All New X-Men #15
  62. ^ Guardians of the Galaxy Vol.3 #13, March 2014
  63. ^ Extraordinary X-Men #1
  64. ^ All New X-Men Vol.2 #19
  65. ^ X-Men: Blue #1
  66. ^ Jean Grey #1
  67. ^ Jean Grey #3
  68. ^ X-Men Vol.2 #46, November 1995
  69. ^ The X-Men #42, March 1968
  70. ^ Classic X-Men #43, January 1990
  71. ^ X Factor #50, January 1990
  72. ^ New X-Men #154, May 2004