גלדיס בנטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלדיס בנטלי
לידה 12 באוגוסט 1907
פילדלפיה, פנסילבניה
פטירה 16 בינואר 1960 (בגיל 52)
לוס אנג'לס, קליפורניה
שם לידה Gladys Alberta Bentley עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Lincoln Memorial Park עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות שנות ה-20-שנות ה |סיום פעילות=30
עיסוק זמרת
זרם הארלם רנסאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלוז
כלי נגינה פסנתר
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גלדיס בנטליאנגלית: Gladys Bentley,‏ 12 באוגוסט 1907 - 16 בינואר 1960) הייתה זמרת בלוז קרוס דרסרית אמריקאית שפעלה בתקופת הרנסאנס של הארלם (תנועה תרבותית של אפריקאים אמריקאים שהתפתחה בשנות ה-20 ושנות ה-30 בהארלם שבניו יורק).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנטלי נולדה בפילדלפיה, פנסילבניה שבארצות הברית, הוריה היו האמריקאי ג'ורג' אל בנטלי ואשתו מרי מוט אשר מוצאה באי טרינידד. בגיל 16 היא ברחה מבית הוריה ועברה לניו יורק.[1] היא נהגה להופיע בבר להט"בי בשם "Clam House" שנמצא ברחוב 133, אשר היה מה שנהוג לכנות "Speakeasy" - מקום שמכר אלכוהול באופן בלתי חוקי במהלך תקופת היובש. בנטלי החלה להופיע במקום במהלך שנות ה-20 והתפרסמה בתחילת שנות ה-30 כאשר הופיעה במועדון בהארלם בשם "Ubangi Club" עם מופע שכלל מקהלה של מלכות דראג. סימני ההיכר של בנטלי היו משקלה הרב, יותר מ-110 קילו, ומנהגה להתלבש בבגדי גברים שכללו טוקסידו וכובע צילינדר. היא ניגנה בפסנתר ונהגה לאלתר מילים, לרוב בעלות תוכן וולגרי ובוטה,[1] לשירים מוכרים מאותה התקופה בקול עמוק ועבה תוך שהיא מפלרטטת באופן מוקצן עם הנשים בקהל. כאשר בוטל חוק היובש עברה לדרום קליפורניה.

בנטלי הוטרדה לעיתים קרובות בגלל מנהגה ללבוש בגדי גברים, אך בהיותה לסבית מוצהרת ולא הסתירה את זהותה המינית.[1] בנוסף, היא טענה כי היא נישאה לאישה באטלנטיק סיטי. עם זאת, במהלך תקופת המקארתיזם היא החלה לראשונה ללבוש שמלות, נישאה לגבר (דבר שהכחישה בתקופה מאוחרת יותר) והחלה ללמוד כמורה והצטרפה לקבוצות נוצריות[1] בטענה ש"נרפאה" על ידי לקיחת הורמונים נשיים.[2][3] היא נפטרה בשנת 1960 מדלקת ריאות.

דמויות המבוססות על גלדיס בנטלי הופיעו במסיבות שארגן קארל ואן וכטן, בספר "נהר עמוק" מאת קלמנט ווד (Clement Wood) ובספר "Strange Brother" מאת בלייר ניילס (Blair Niles). הקלטות שלה יצאו בחברות "Okeh Records", ויקטור טוקינג משין ו-"Excelsior".

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלדיס בנטלי נהגה להופיע במועדונים הבאים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלדיס בנטלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Rodger, Gillian (2002), "Bentley, Gladys", glbtq.com
  2. ^ "Gladys Bentley", QueerCulturalCenter.org, retrieved 2007-11-04
  3. ^ Duberman, Martin; Vicinus, Martha; Chauncey, George (1990), Hidden from History, Penguin, ISBN 0452010675