גראץ

גראץ
Graz
סמל גראץ
סמל גראץ
סמל גראץ
מדינה / טריטוריה אוסטריהאוסטריה אוסטריה
מדינה שטיריהשטיריה שטיריה
מחוז גראץ
ראש העיר אלקה קאר
שטח 12,758 קמ"ר
גובה 353 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 292,630 (1 בינואר 2022)
קואורדינטות 47°04′13″N 15°26′20″E / 47.070278°N 15.438889°E / 47.070278; 15.438889
אזור זמן UTC+1
http://www.graz.at
אתר מורשת עולמית
גראץ – המרכז ההיסטורי וטירת אגנברג
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 1999, לפי קריטריונים 2, 4
הערות הורחב ב-2010

גראץגרמנית: Graz, בסלובנית: Gradec) היא העיר השנייה בגודלה באוסטריה, בעלת אוכלוסייה של 331,562 איש[1], נכון לשנת 2021. היא בירת המדינה הפדרלית שטיריהגרמנית: שטַיֶירמַרְק). לעיר יש מסורת ארוכת ימים בתור "עיר של סטודנטים", כיוון שנמצאות בעיר לא פחות מ־4 אוניברסיטאות ושתי אוניברסיטאות למדעים בעלות למעלה מ־60,000 סטודנטים. העיר העתיקה ("הישנה") של גראץ היא אחת ממרכזי הערים העתיקות השמורים ביותר במרכז אירופה, והיא נכללת ברשימת אתרי מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו. ב־2003 הוכרזה גראץ כבירת התרבות של אירופה לאותה השנה. העיר נחשבת בפני עצמה כאחד ממחוזות שטיריה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה העיר והשלוסברג מן הנהר

העיר ממוקמת על נהר מורה, בחלקה הדרום-מזרחי של אוסטריה. היא מרוחקת בערך שעתיים וחצי מרחק נסיעה ברכבת מן הבירה וינה. היא העיר הגדולה ביותר בשטיריה וגם בירתה. בסביבת העיר צומחים יערות עד. העיר עצמה מוקפת גבעות נמוכות, דבר שגורם לה לסבול מערפל גם בחודשים החמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראץ, איור של גאורג מתאוס וישר (Vischer), 1670

גראץ הייתה במקורהּ מקום מבצר של הצבא הרומי. מאוחר יותר נבנתה באזור טירה קטנה בידי הסלובנים, שבמהלך הזמן הפכה להיות מבצר כבד, שהגן על האזור בהצלחה רבה. 'גראדֶץ', שם העיר בסלובנית, משמעו "טירה קטנה". הסלובנים היו יושבי המקום בעת הקמת העיר ומקימיה. השם הגרמני 'Graz', גראץ, מתועד לראשונה בשנת 1128, באותה העת דוכסים שחיו תחת שלטון בית באבנברג הפכו את העיר למרכז מסחרי חשוב. מאוחר יותר השתלטו על העיר בני הבסבורג, וב־1281 ניתנה לעיר פריבילגיות מיוחדות מידי רודולף הראשון, מלך גרמניה.

במאה ה-14 הפכה גראץ לעיר משכנם של אצילי בית הבסבורג. הם שוכנו בטירת "שלוסבורג" (Schlossburg) וממקום זה שלטו על המחוזות שטיריה, קרינתיה, וחלקים מסלובניה ומאיטליה של היום – קרניולה, גוריציה וגראדיצה.

במאה ה-16, בוצעו תכנון העיר ועיצובה בעיקר בידיהם של אומנים ואדריכלים איטלקים בהשפעת הרנסאנס. אחד הבניינים המפורסמים שנבנו באותה תקופה הוא ה"לאנדהאוס" (Landhaus), שעוצב בידי האומן דומניקו דל'אליו, השליטים המקומיים השתמשו במבנה כמפקדה הממשלתית שלהם.

"קארל-פרנצנס אוניברסיטֵט" (Karl-Franzens Universität), הידועה בשם אוניברסיטת גראץ, היא האוניברסיטה העתיקה ביותר בעיר. היא נוסדה בשנת 1585 בידי הארכידוכס קארל השני. ברוב שנות קיומה נשלטה האוניברסיטה בידי הכנסייה הקתולית, והיא נסגרה בשנת 1782 בידי יוזף השני במטרה לנסות להשיג שליטה מדינית על מוסדות החינוך. יוזף השני הפך את המוסד למוסד אימונים לעובדי ציבור וצוותים רפואיים. ב־1827 היא חזרה להיות אוניברסיטה בידי הקיסר פרנץ הראשון, שהקנה לה את שמה הנוכחי, "קארל-פרנצנס אוניברסיטט", דהיינו "אוניברסיטת קארל-פרנץ". כיום לומדים באוניברסיטה למעלה מ־30,000 תלמידים.

ניקולה טסלה למד הנדסה-אלקטרונית במכון הפוליטכני בגראץ ב־1875. זוכה פרס נובל אוטו לוי לימד באוניברסיטת גראץ בין השנים 19091938. ארווין שרדינגר היה לזמן קצר ראש האוניברסיטה של גראץ בשנת 1936, אך משום התנגדותו המוצהרת לנאצים עזב את אוסטריה אחרי האנשלוס.

גראץ כאמור מצויה בתוך מדינת שטיריה, או בשמה בגרמנית Steiermark. פירוש המונח ההיסטורי Mark (מארקה) הוא אזור סְפר חשוב המשמש כגבול הגנתי בפני פלישה. בגלל מיקומה האסטרטגי של העיר בראש השטח פתוח הפורה של "עמק המורה", הייתה גראץ נתונה למתקפות של ההונגרים בפיקודו של מתיאש קורבינוס ב-1481 ולמתקפות של העות'מאנים ב־1529 ו־1532 אלה נכשלו הודות למיקומה של גראץ וביצורה היעיל. בגראץ שוכן מוזיאון "נשקיית המדינה" (Landeszeughaus) המכיל את אוסף כלי הנשק הגדול בעולם. האוסף נצבר מאז 1551, וכיום נמצאים בו למעלה מ-30,000 פריטים.

מאז תחילת המאה ה-15 הייתה גראץ משכנם של צעירי האצולה של בית הבסבורג, שהשתלטה על כס המלכות. קרל השני, ארכידוכס אוסטריה גרם לשריפת 20,000 ספרים פרוטסטנטים בכיכר שכיום נמצא בה בית חולים, והצליח להחזיר את שטיריה לשליטת רומא. בשנת 1619, העביר פרדיננד השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, את תואר הבירה לווינה. ביצורים חדשים בוצעו על השלוסברג בסוף המאה ה־16. הקמתם נעצרה כאשר צבאו של נפוליאון פלש לגראץ וכבש אותה ב־1797. בזמן הפלישה הורה מפקד הביצורים להגן על השלוסבורג בכל מחיר. כוחותיו של נפוליאון מנו 3,000 חיילים לעומת 900 בלבד שהגנו על השלוסברג. מפקד השלוסבורג הצליח להגן עליה מול 8 התקפות, אבל הוא ניכנע, בהוראת הקיסר, לאחר שהגרנד ארמה של נפוליאון כבש את וינה. מבצר גראץ נראה באותה ההתקפה כמבצר החזק והאיתן ביותר שנבנה אי פעם.

בעקבות תבוסת הכוחות האוסטרים לצבא נפוליאון בקרב וגראם ב־1809, הושמדו ביצורי גראץ באמצעות חומרי נפץ, כתנאי שנכפה על אוסטריה בהסכמי השלום בשנת 1815. מגדל הפעמונים ומגדל השעון האזרחי, המשמשים לעיתים קרובות כסמלה של גראץ, שרדו את גורל העיר (בניגוד לשלוסבורג) כיוון שתושבי גראץ שילמו כופר רב על מנת לשמר אותם.

הארכידוכס פרנץ פרדיננד נולד בגראץ, במקום שבו נמצא היום מוזיאון העיר.

בתקופת השואה הציל תושב העיר יוזף שלייך, ככל הנראה, אלפי יהודים מידי הנאצים.

אתרים בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוּנסטהאוּס החדש בגראץ
בניין עיריית גראץ
בית הכנסת המשוחזר של גראץ

בשנים האחרונות נבנו מבנים ציבוריים ברחבי העיר. המפורסמים שבהם נקרא קונסטהאוס, שהוא בית האמנות המודרנית של העיר, ועוצב בידי האדריכלים פיטר קוק (אנ') וקולין פורנייה (אנ'), מבנה נוסף בעיר הוא מוזיאון שנבנה ממש על גדות נהר המורה. גם בתוך הנהר נבנה מבנה מיוחד בדמות המוראינזל, שפירוש שמו "אי המורה", ואשר הוא משטח צף עשוי מפלדה ובו קפיטריה, תיאטרון באוויר הפתוח ושטח למשחקים.

ישנם פסטיבלים רבים הנערכים בעיר בכל קיץ ובהם – ג'אז זומר, לה סטרדה וקלאסיקה בעיר. הפסטיבלים חופשיים לכל המעוניינים ולא נלקח על ההשתתפות בהם תשלום, חוץ ממספר אירועים מיוחדים בפסטיבל לה סטרדה.

מרכז העיר העתיקה נקבע כאתר מורשת עולמי של אונס״קו בשנת 1999. ניכר כי העיר העתיקה של גראץ הושפעה ממגוון סגנונות, וזאת עקב מיקומה בין מרכז אירופה הקלאסית, איטליה ומדינות הבלקן. המרכז ההיסטורי של העיר מכיל מעל 1,000 מבנים שנבנו החל מהתקופה הגותית ועד לימינו.

מבנים ואתרים חשובים:

  • בית העירייה (Rathaus) שנבנה במאה ה-19
  • גבעת המצודה (Schlossberg) - זוהי גבעה נישאה הצופה על פני כל העיר העתיקה בגובה 475 מטרים ובתוכה שרידי מצודה היסטורית. כיום במקום ישנו פארק ומסעדה. ניתן לטפס לגבעה בטיפוס של כ-260 מדרגות תלולות, רכבל (Schlossbergbahn) או דרך כביש עוקף מצידה השני.
  • מגדל השעון (Uhrturm) - סמל העיר גראץ, הנמצא גם הוא בראש גבעת המצודה.
  • הגלריה החדשה - מוזיאון אומנות
  • הנשקייה (Landeszeughaus) - מוזיאון הנשקים העתיקים מתקופת ימי הביניים הגדול בעולם. מכיל כ-32,000 כלי נשק שונים.
  • הפארק העירוני - נמצא במרכז העיר למרגלות הגבעה.
  • טירת העיר (Burg) הידועה בגרם המדרגות הלולייני הכפול שלה. נבנתה בין 1438 ל-1453 על ידי הקיסר פרדריק השלישי, משום שהטירה הקודמת שהייתה על הגבעה הייתה קטנה מדי ולא נוחה בעבורו. הטירה נשארה מקום המגורים של מושל האזור האוסטרי עד 1619, והיום משמשת כמבנה ממשל של מדינת שטיריה. במהלך מלחמת העולם השנייה חלק מהטירה העתיקה נפגע מההפגזות, ועל כן שופצה והתווספו לה מבנים נוספים.
  • מוזיאון גראץ לאומיות מודרנית (Kunsthaus), הנקרא גם “החייזר החברותי״ בשל מבנהו הלא שגרתי כשק גדול מלא צינורות וצבעו השחור. המוזיאון הוקם ב-2003 כחלק מחגיגות זכייתה של גראץ כבירת התרבות של אירופה והפך עד מהרה לאחד מהסמלים של העיר. בתוך המוזיאון מוצגות תערוכות שונות של אומנות מודרנית מאמצע המאה ה-20 ועד ימינו.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר גראץ היא מקום מושבן של שתי קבוצות כדורגל מהגדולות בהיסטוריה של אוסטריה בעבר ובהווה ואלו הן שטורם גראץ וגראזר AK. הדרבי של העיר גראץ מושך תשומת לב רבה באוסטריה כמו הדרבי של וינה (בין אוסטריה וינה לראפיד וינה). נכון להיום, המאזן בין שתי הקבוצות האלו (נכון לאוגוסט 2005 ורק לגבי הליגה האוסטרית הבכירה) עומד על 44 ניצחונות לגראזר ורק 39 ניצחונות לשטורם גראץ וכן עוד 40 תוצאות תיקו. הפרש השערים בין הקבוצות עומד על 161–166 לטובת גראזר.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראץ היא עיר תאומה של הערים:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stadtportal der Landeshauptstadt Graz, Admin (Graz Press Service), Zahlen + Fakten: Bevölkerung, Bezirke, Wirtschaft, Geografie, Stadtportal der Landeshauptstadt Graz (בגרמנית)