גרשון קינגסלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרשון קינגסלי
Gershon Kingsley
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 באוקטובר 1922
בוכום, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בדצמבר 2019 (בגיל 97)
ניו יורק, מדינת ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Götz Gustav Ksinski עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Gershon Kingsley עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1954–2017 (כ־63 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה אלקטרונית, מוזיקה דתית, מוזיקת פופ, מוזיקה קלאסית, מוזיקת קרוסאובר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה סינתיסייזר, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרשון קינגסליאנגלית: Gershon Kingsley;‏ 28 באוקטובר 192210 בדצמבר 2019) היה מלחין גרמני-אמריקאי יהודי. עיקר פרסומו הגיע בזכות הנעימה "פופקורן" שכתב, שזכתה לפופולריות עצומה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינגסלי נולד בשם גֶץ גוסטב קסינסקי, בבוכום בגרמניה, לאב יהודי ולאם קתוליתהתגיירה), וגדל בברלין. היה חבר בתנועת נוער ציונית, ובשנת 1938, כשהוא בן 15, עלה לארץ ישראל בעקבות התחזקות הנאצים בשלטון, ימים ספורים לפני ליל הבדולח. גר בקיבוץ עין חרוד, לימד את עצמו נגינה בפסנתר, ואחר כך החל להופיע כנגן ג'אז בתל אביב וירושלים. שירת כגפיר במשטרה הבריטית בא"י ולמד בקונסרבטוריום למוזיקה בירושלים. בשנת 1946 עבר לארצות הברית.

בגיל 24 החל ללמוד בלוס אנג'לס בקונסרבטוריום למוזיקה לתואר ראשון במוזיקה, תוך שהוא משלים את לימודיו התיכוניים בערבים. בשנת 1955 עבר לניו יורק, שם החל לשמש כמפיק מוזיקלי בהצגה בברודוויי. בשנת 1958 היה מועמד לפרס טוני למפיק מוזיקלי בזכות מחזה מצליח אותו הפיק.

בשנת 1966 שיתף פעולה עם המלחין הצרפתי ז'אן ז'אק פרי ביצירת אלבום הפופ האלקטרוני החלוצי "The In Sound from Way Out".

בשנת 1969 הוציא אלבום "Music to Moog By" על טהרת השימוש בסינתיסייזר מוג, שזכה לביקורות נלהבות. קינגסלי הפך לאחד מהיוצרים המרכזיים המשלבים מוזיקה אלקטרונית ומוג והוציא עוד מספר אלבומים בנושא.

בשנת 1970 חיבר את המוזיקה לסרט התמהוני של דן וולמן.

בשנת 1972 הקליטה להקה בשם "Hot Butter", שהקליטה גרסאות כיסוי אינסטרומנטליות, את הקטע "Popcorn" מאלבומו משנת 1969, "Music to Moog By". השיר הפך ללהיט גדול ונעשו לו אין ספור גרסאות כיסוי. נעשה בו תכופות שימוש במשחקי מחשב, במיוחד מסוג ארקייד, תוכניות טלוויזיה וסרטים. שמועה עקשנית, שתאמה את חוסר הידיעה בקרב הציבור בנוגע למוזיקה אלקטרונית והקשר בין האמן למחשב, גורסת כי השיר נכתב בידי תוכנת מחשב ייעודית, עם זאת אין ויכוח כי השיר כולו הולחן על ידי קינגסלי.

בעקבות הצלחתו של הקטע "פופקורן" שב קינגסלי לגרמניה, שם פעל במינכן בעיקר בתור מלחין סרטים ופרסומות. הוא הלחין בין היתר מנגינות נושא להפקות של ערוץ הטלוויזיה הגרמני ZDF. החל מסוף שנות ה-90 ועד למותו, הוא התגורר בניו יורק.

שורשיו היהודיים של קינגסלי השפיעו על יצירתו המוזיקלית. לאחר שעבר לארצות הברית ניגן במספר בתי כנסת בקליפורניה וניו יורק, ואף שימש כמנהל המוזיקלי בכמה מהם. באותה תקופה שיתף פעולה עם המלחין היהודי הידוע מקס הלפמן. הוא כתב והלחין במהלך השנים יצירות רבות בנושאים יהודיים, שאחת מהבולטות בהן היא "Shabbat For Today", קבלת שבת בסגנון אופרת מוג-רוק.

קינגסלי נפטר ב-10 בדצמבר 2019 בגיל 97 בניו יורק.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]