גשר אדם (הודו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גשר אדם
ஆதாம் பாலம்
נתונים גאוגרפיים
מיקום האוקיינוס ההודי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 9°07′16″N 79°31′18″E / 9.121°N 79.5217°E / 9.121; 79.5217
אורך 48 קילומטר
נתונים מדיניים
מדינה הודוהודו הודו, סרי לנקהסרי לנקה סרי לנקה
אזור זמן UTC +5:30
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גשר אדם במבט מלמעלה

גשר אדםטמיליתஆதாம் பாலம்; בתעתיק לטיניāthām pālam; נקרא גם: גשר ראמה או סטובנדה; בטמילית: இராமர் பாலம்; בתעתיק לטיני: irāmar pālam; בסנסקריט: रामसेतु) הוא ארכיפלג שנוצר משרטונים. הגשר נפרש בין הודו לסרי לנקה ומפריד בין מפרץ מנאר למצר פלק. אורך הגשר 48 קילומטרים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר אדם מורכב משרשרת של שרטונים ומשתרע על 30 קילומטרים בין דרום מזרח הודו וצפון מערב סרי לנקה, באוקיינוס ההודי. ליתר דיוק, הארכיפלג מחבר בין האי ההודי פמבן מול חוף קורומנדל לאי הסרי לנקי של מנאר. הארכיפלג מחולק בין הודו וסרי לנקה, בין מחוז ראמנטאפורם של מדינת טמיל נאדו ומחוז מנאר של פרובינציית הצפון של סרי לנקה (בהתאמה).

גשר אדם מפריד בין מפרץ מנאר בדרום למצר פלק בַצפון, והשרטונים בו מונעים מהסירות בעלות שׁוֹקַע לעבור. עומק המים אינו עולה על 1.2 מטרים בזמן הגאות, למעט שלושה ערוצים הקשים למעבר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשרים (משמאל) וגשר מסילת ברזל (מימין) המחברים את האי ההודי של פמבן ליבשת. גשר המסילה נבנה בשנת 1914

על פי עדויות גאולוגיות וטקסטים עתיקים, סופה גדולה שהתרחשה בשנת 1480 הרסה את גשר אדם שהיה מצר יבשה וכך נוצרו האיים של השרטונים השונים. בראמאיאנה השרטון, הנקרא גשר ראמאינה, נבנה על ידי ראמה שרצה לכבוש את האי לנקה בו הוחזקה אשתו סיטה (אנ') על ידי המלך-שד ראוואנה.

עם כיבוש הראג' הבריטי וסרי לנקה על ידי האימפריה הבריטית, התבצעו עבודות בנייה בגשר אדם בראשית שנת 1838 ובתחילת המאה ה-20 על מנת לשפר את הניווט בין השרטונים ובמטרה ליצור חיבור יבשתי קבוע בין סרי לנקה לבין היבשת. חברת הרכבות רכבות דרום הודו ניסתה לבנות מסילת רכבת על ידי גשר, אך הדבר לא התממש. לעומת זאת, מסילת הברזל של הינדו-ציילן אקספרס פעלה עד לשנת 1965. מסילת רכבת זו קישרה בין שאנגחאי לקולומבו כשבאחד החלקים הייתה מעבורת בין הקצה המזרחי של האי ההודי פמבן והקצה המערבי של האי הסרי לנקי של מאנר.

בשנת 2001, הממשלה ההודית אישרה את פרויקט Sethusamudram (אנ') על מנת ליצור תעלה שתשמש לספינות וסירות וכך להימנע מלהקיף את סרי לנקה ולחסוך הפלגה של 400 קילומטרים. פרויקט זה דומה לזה שהוצע בפעם הראשונה על ידי המפקד א.ד. טיילור של המארינס ההודי בשנת 1860.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר אדם בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא הודו ובנושא איים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.