דיאן קארול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיאן קארול
Diahann Carroll
לידה 17 ביולי 1935
הברונקס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באוקטובר 2019 (בגיל 84)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Carol Diahann Johnson עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 1954–2019 (כ־65 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיאן קארולאנגלית: Diahann Carroll;‏ 17 ביולי 19354 באוקטובר 2019) הייתה שחקנית וזמרת אמריקאית. קארול זכתה בפרס גלובוס הזהב על תפקידה בסיטקום "ג'וליה". הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר בשנת 1975 על הופעתה בסרט "קלודין". הייתה האפרו אמריקאית הראשונה שזוכה בפרס טוני על הופעתה במחזה "ללא מיתרים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארול נולדה בשם קארול דיאן ג'ונסון (באנגלית: Carol Diahann Johnson) ברובע הברונקס בניו יורק, וגדלה בשכונת הארלם. קארול עסקה במוזיקה כבר מגיל צעיר וכילדה שרה במקהלת כנסיית הארלם וניגנה בפסנתר. למדה משחק ושירה באופן מקצועי ב"תיכון פיורלו לה גוארדיה לאומנות ולמוזיקה".

קארול נישאה ארבע פעמים: נישואיה הראשונים היו עם המפיק מונט קאיי, בתם היא העיתונאית סוזנה קאיי באמפורד. נישואיה השניים היו לאיש העסקים מלאס וגאס פרד גלושמן, ממנו התגרשה לאחר שדיווחה שפגע בה פיזית. נישואיה השלישים היו לעורך המגזין רוברט דהלאון שנהרג בתאונת דרכים. נישואיה הרביעיים היו למוזיקאי ויק דאמון (אנ') ונמשכו כתשע שנים.

קארול החלימה מסרטן השד והייתה פעילה בקרב נשים להעלאת המודעות למחלה.

נפטרה ב-4 באוקטובר 2019.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלה לשחק בקולנוע בתקופת הפריצה של השחקנים ממוצא אפרו אמריקאי. את התפקיד הראשון שלה קיבלה קארול בקומדיה המוזיקלית של אוטו פרמינגר "כרמן ג'ונס" בתור מיירת חברתה של הזמרת כרמן ג'ונס (דורותי דנדרידג' המועמדת השחורה הראשונה לפרס האוסקר).

הופיעה בקומדיה מוזיקלית מצליחה נוספת של פרמינגר שהציגה את הקהילה השחורה בארצות הברית, "פורגי ובס". שיחקה את קוני למפסון, צעירה אמריקאית המתאהבת בנגן הג'אז אדי קוק (סידני פואטייה) בדרמה "פריז בלוז".

בשנת 1962 הפכה קארול לאפרו אמריקאית הראשונה שזוכה בפרס הטוני על הופעתה במחזהו של ריצ'רד רוג'רס "ללא מיתרים".

קארול הועמדה לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ולפרס גלובוס הזהב על הופעתה באחד מסרטי המיינסטרים של החברה האפרו אמריקאית של שנות ה-70 "קלודין" (אנ'), בסרט שיחקה את התפקיד הראשי של קלודין פריס, אם חד הורית לשישה ילדים המתגוררת בשכונת הארלם ומתקיימת בעיקר מרשויות הרווחה.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1968 הייתה קארול לשחקנית השחורה הראשונה שמקבלת תפקיד ראשי בטלוויזיה האמריקאית, הובילה את קאסט הסיטקום האפרו אמריקאי "ג'וליה" במשך שלוש עונות שבמהלכן זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטלוויזיה הטובה ביותר והייתה מועמדת לפרס אמי.

ב-1984 הצטרפה אל אופרת הסבון המצליחה "שושלת" ושיחקה במשך חמש עונות את אשת העסקים דומיניק דבראו אחותו למחצה של גיבור הסדרה בלייק קרינגטון (ג'ון פורסיית'), שיחקה את הדמות גם בסדרה שיצאה בעקבותיה "משפחת קולבי".

שיחקה בקומדיית המצבים "עולם אחר" את מריון אמה של ויטלי גילברט וקיבלה מועמדות אמי שלישית. בשנת 2002 גילמה את השופטת דיסט בסדרת הדרמה המשפטית "בית המשפט" ב-ABC, שבוטלה לאחר עונה אחת.

ב-2008 שיחקה בהופעת אורח בסדרה "האנטומיה של גריי" בתפקיד ג'יין, אמו של מנתח הלב פרסטון ברק, והועמדה בפעם הרביעית לפרס אמי. מ-2009 שיחקה בשש עונותיה של סדרת הדרמה "צווארון לבן" את האלמנה המבוגרת ג'ון אלינגטון.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאן קארול בוויקישיתוף