דייוויד ג'ייקובס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד ג'ייקובס
David Jacobs
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 12 באוגוסט 1939
בולטימור, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 באוגוסט 2023 (בגיל 84)
ברבנק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1977–2005 (כ־28 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים כללת האמנות של מכון מרילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ג'ייקובסאנגלית: David Jacobs,‏ 12 באוגוסט 1939 - 20 באוגוסט 2023) היה תסריטאי ומפיק טלוויזיה יהודי-אמריקאי, שנודע בשל היותו היוצר של שתי סדרות הטלוויזיה המצליחות "דאלאס" ו"נוטס לנדינג".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקובס נולד בבלטימור במדינת מרילנד.

בשנת 1977 נישא לדיאנה, ולזוג נולדו שלושה ילדים.

נפטר בברבנק, קליפורניה ב-20 באוגוסט 2023.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקובס עבד בחברת ההפקות האמריקנית לורימר באמצע שנות ה-70 בתפקיד "עורך עלילה" (Story Editor). בשנת 1977 העלה את רעיון הסדרה "נוטס לנדינג" בפני אנשי חברת CBS. הרעיון היה לעקוב אחר חייהם של כמה זוגות החיים ברחוב קטן בפרבר של לוס אנג'לס. אנשי CBS לא אהבו את הרעיון, ודרשו כי תיכתב עבורם "סאגה נוצצת". בעקבות דרישה זו, העלה ג'ייקובס את רעיון הסדרה "דאלאס", המתמקדת בחייהם של אילי נפט בטקסס. CBS רכשה את הסדרה לשידור, בתחילה כמיני סדרה ולאחר מכן כסדרת טלוויזיה ששודרה במשך ארבע עשרה עונות, בין 1978 ל-1991 וזכתה להצלחה אדירה, כאשר ג'ייקובס מוגדר כיוצר הסדרה. בשנת 1986 שימש כתסריטאי סרט הטלוויזיה "דאלאס: השנים המוקדמות" שתיאר את עלילת הסדרה "דאלאס" בטרם החל קו העלילה שפתח את שידור התוכנית. לאחר ירידת הסדרה מהמסכים הופקו שני סרטי המשך, "דאלאס: שובו של ג'יי אר" (1996) ו"דאלאס: מלחמות היואינגים" (1998), בהם ניתן לג'ייקובס קרדיט כמפתח הדמויות, אך הוא לא נטל חלק ניכר בכתיבת התסריט.

כיוצר "דאלאס" אחראי ג'ייקובס לשתי תפניות עלילתיות טלוויזיוניות ידועות. התפנית העלילתית הראשונה היא סיום העונה השנייה ב"קליף האנגר" מותח - הגיבור הראשי, ג'יי אר, נורה בידי דמות מסתורית, והצופים צריכים היו להמתין עד תחילת שידורי העונה השלישית כדי לדעת מה עלה בגורלו ומיהו שירה בו. בתקופה זו ניהל לארי הגמן ששיחק את ג'יי אר, משא ומתן כספי עם מפיקי הסדרה על תנאי העסקתו. ג'ייקובס ואנשי ההפקה עמדו בפני הברירה "להרוג" את ג'יי אר ולא להענות לדרישותיו הכספיות של הגמן, או להשאירו בחיים, ולהענות לדרישותיו הכספיות. תסריט הפרק הראשון של העונה השלישית הותיר את שאלת מותו של ג'יי אר פתוחה, ורק לאחר שהצדדים הגיעו להסכמה על תנאי השכר של הגמן המשיכו צילומי הסדרה, כאשר במקביל צולמו פרקים על פי קו עלילה אלטרנטיבי שלא כלל את הדמות.

תפנית עלילתית נוספת, שזכתה לביקורת רבה, באה בעקבות פרישתו של השחקן פטריק דאפי, ששיחק את האח הצעיר והאהוב במשפחת יואינג, בובי. בעקבות פרישת השחקן נכתב פרק בו מת "בובי יואינג" והסדרה נמשכה כשנה, תוך שהעלילה מתפתחת בלעדיו. עד מהרה הסתבר כי הקריירה אותה ראה דאפי לעצמו מחוץ לסדרה אינה מתקדמת כפי שרצה, ומאידך, הסדרה מפסידה קהל צופים שחיבב את דמותו של בובי. מכיוון שכך, הוחלט להשיב את דמותו לסדרה. לאחר שהושגה הסכמתו של דאפי, כתב ג'ייקובס פרק, ובו אשתו של בובי, פאמלה (השחקנית ויקטוריה פרינסיפל), מתעוררת משינה, ומוצאת את בעלה המת מזה כשנה מתקלח בחדר המקלחת. עד מהרה הסתבר לצופים כי כל אירועי השנה האחרונה, מהיום בו מת "בובי" היו אך חלום של פאמלה, והסדרה המשיכה בעלילה מהנקודה בה נמצאה שנה לפני כן, כאילו לא אירע דבר.

כשנתיים לאחר התחלת הפקת "דאלאס" ניסה ג'ייקובס את כוחו ב-CBS במכירת סדרה נוספת העוסקת באנשים שמצאו עצמם באי בודד. אנשי CBS דחו את הרעיון, אך הביעו עניין להחיות את רעיונו המקורי של ג'ייקובס לסדרה "נוטס לנדינג". הסדרה נקשרה ל"דאלאס" שהייתה אז בשיא הצלחתה (הגיבור של נוטס לנדינג הוא גארי יואינג, אחיו האלכוהוליסט של ג'יי אר יואינג, גיבור "דאלאס"), ושודרה ב-CBS בין השנים 1979 ל-1993. בסדרה זו לקח ג'ייקובס חלק לעיתים גם כבמאי.

בשנת 1998 יצר והפיק את סדרת הדרמה "Four Corners" לרשת CBS, בכיכובם של אן-מרגרט, סוניה בראגה וג'סטין צ'יימברס. הסדרה ירדה מהאוויר לאחר שלושה פרקים.

ג'ייקובס היה מועמד פעמיים לפרס אמי, בשנים 1992 ו-1993 על עבודתו כמפיק הסדרה "Homefront", שהופקה על ידי חברת האחים וורנר, מי שרכשה את חברת לורימר בה עבד ג'ייקובס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]