דייוויד וורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד וורן
David Warren
לידה 20 במרץ 1925
Groote Eylandt, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 ביולי 2010 (בגיל 85)
מלבורן, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • קצין במסדר אוסטרליה (26 בינואר 2002)
  • מדליית יובל המאה האוסטרלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד רולנד דה מיי וורןאנגלית: David Ronald de Mey Warren;‏ 20 במרץ 192519 ביולי 2010) היה מדען אוסטרלי, שהמציא את הקופסה השחורה המשמשת להקלטה ותיעוד בתא טייס ומסייעת בחקירת אירועי תאונה אווירית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורן נולד באי סמוך לחופי הטריטוריה הצפונית של אוסטרליה. הוא למד בטסמניה ובסידני. ב-1935 נהרג אביו בתאונת מטוס במצר בס, כשלא היו כל תיעוד או עדים לאירוע. במהלך לימודיו פיתח וורן תחביב, שהיה משותף לו ולאביו, של בניית מכשירי רדיו, וציוד לשידור והקלטת קול.

ב-1953, כשעבד כחוקר במכון המדעי-טכנולוגי להגנה של אוניברסיטת מלבורן, חקר וורן תאונת מטוס מסוג דה-הבילנד קומט, והגה רעיון של הקלטת השיחות בתוך תא הטייס כדי לסייע לחוקר תאונות אוויריות, במקרי חירום. באותם ימים הוקלטו אמנם פרמטרי הטיסה מתוך המכשירים, אך לא הוקלט מידע קולי - וקשה היה להבין מתוך המידע מה אירע בעת תאונה. כמו כן ניתן היה להשתמש בקופסה רק באופן חד-פעמי, מה שהגביל את השימוש בה והיה יקר מדי בעידן שבו התעופה המסחרית האזרחית פרחה והייתה להמונית.

המצאתו של וורן הייתה פשוטה: הקלטה על גבי סרט מגנטי סטנדרטי שניתן לפיענוח והשמעה באמצעות ציוד רגיל, וכן לשימוש חוזר. ההמצאה שאיפשרה הקלטת מידע בכל טיסה סדירה, הוכיחה עצמה ככלי עזר רב חשיבות לחוקרי תאונות אוויריות. ב-1958 הוזמן וורן לבריטניה להצגת ושכלול המוצר; במהלך טיסה הוא ערך הדגמה של ההקלטה. לאחר תאונת מטוס אוסטרלי ב-1960 (טיסת Trans Australia Airlines Flight 538) קבעה ועדת חקירה שמומלץ מאוד להתקין "קופסה שחורה" בכל הטיסות הסדירות. התקנים אלה הותקנו במטוסי חברות תעופה רבות באוסטרליה, בריטניה וארצות הברית. וורן פרסם את המצאתו באופן מפורט בכתבי עת מדעיים וטכנולוגיים ואיפשר לחברות שונות לייצר "קופסאות שחורות", ללא בקשת תמורה ובלי שרשם פטנט, ובלא הפקת כל רווח מהמצאתו.

במהלך יתרת חייו המקצועיים עסק וורן בכימיה, בחקר דלקים ובחינוך.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורן נפטר ב-19 ביולי 2010, בגיל 85, במלבורן.

הנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 במרץ 2021, לכבוד יום הולדתו ה-96, גוגל השיק עליו דודל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]