דינוזאור ג'וניור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
דינוזאור ג'וניור
Dinosaur Jr.
דינוזאור ג'וניור, יוני 2008
דינוזאור ג'וניור, יוני 2008
מקום הקמה אמהרסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אמהרסט, מסצ'וסטס ארצות הברית
תקופת הפעילות 19971984, 2005-
סוגה אינדי רוק
רוק אלטרנטיבי
חברת תקליטים SST
Sire
ועוד
אתר רשמי
פרופיל ב-IMDb
חברים
ג'יי מאסקיס
לו ברלואו
מרף
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינוזאור ג'וניוראנגלית: Dinosaur Jr.) היא להקת אלטרנטיב/אינדי שהוקמה בארצות הברית בשנת 1984 על ידי ג'יי מאסקיס (גיטריסט וזמר), לו ברלואו (באסיסט וזמר) ומרף (מתופף).

הלהקה שינתה את הרכבה בסוף שנות ה-80, ואף שגם בלי מרף וברלואו זכתה הלהקה להצלחה ולהשמעות ברדיו, ההרכב שהקים את הלהקה נחשב עד היום "ההרכב הקלאסי".

ללהקה השפעות נויז ברורות, המתבטאות בפידבק ודיסטורשן, אבל גם שירים מלודיים, ובזכות מאפיינים אלו הלהקה נחשבת לאחת מהלהקות שעזרו להתפתחות הגראנג'.

היסטוריית הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה נוסדה על ידי חברי להקת ההארדקור פאנק Deep Wound ("פצע עמוק") מאסקיס, ברלואו ומרף שהיו חברים לאוניברסיטה. לאחר שפיטרו את צ'רלי נקאג'ימה (לשעבר סולן Deep Wound), נטל מאסקיס את תפקיד הסולן. מאסקיס אמר שמטרת הלהקה היא ליצור "מוזיקת קאנטרי הגורמת לדימום באוזן". הלהקה החדשה נקראה "דינוזאור".

1990-1984: התבססות הלהקה ב"רוק המחתרתי אמריקאי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בשנת 1985 במסגרת השם "דינוזאור" הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון Dinosaur. האלבום מכר רק 1,500 עותקים בשנתו הראשונה ומבקרי מוזיקה אפילו לא התייחסו אליו. בתקופה הזאת נסעו חברי הלהקה פעמים רבות להופעות בניו-יורק.

להקת סוניק יות', שהשפיעה רבות על הסאונד של "דינוזאור", לא התרשמה מהם מיד, אך לאחר שראו הופעה אחרת שלהם, הכריזו שהם מעריצים. הקשר ההדוק בין הלהקות המשיך, ומאסקיס התארח בהקלטות של סוניק יות'.

בשנת 1987 הוציאה הלהקה את אלבומה השני You're Living All Over Me, האלבום נחשב עד היום לאלבום הטוב ביותר של הלהקה ובין האלבומים החשובים יותר בסצנת הרוק ה"מחרתרתי-אמריקני" של שנות ה-80. בזמן הקלטת האלבום החלו להיווצר מתחים בין מרף למאסקיס, מכיוון שמאסקיס, לטענתו של ברלואו, שלט בכל מקצב שניגן מרף, דבר שעצבן את מרף מאוד.

עם יציאת האלבום נאלצה הלהקה לשנות את שמה ל-.Dinosaur Jr מכיוון שהלהקה The Dinosaurs תבעה אותם בגין שימוש בשמם.

בשנת 1988 עם יציאת האלבום השלישי Bug החלה הלהקה לקבל יותר במה ופרסום (בעיקר באנגליה). המתחים בין חברי הלהקה, בעיקר בין מאסקיס לברלואו, החמירו עד כדי כך שמאסקיס פיטר את ברלואו מהלהקה עם סיום סיבוב ההופעות של Bug ב-1989.

1997-1991: מאסקיס מקליט תחת שם הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1991 הוציאה הלהקה את האלבום הרביעי Green Mind וב-1993 את אלבומם החמישי Where You Been. שני האלבומים האלה סימנו את המשך הצלחת הלהקה, כשהם היו חתומים בחברת תקליטים גדולה והסינגל 'Start Choppin נהיה חצי-להיט. אלבומים אלו גם היוו נקודת מפנה באופן שבו נכתבים שירי הלהקה, מאסקיס למעשה כתב את כל השירים וניגן גם את רובם, כך שיצא שמרף ניגן בשלושה שירים בלבד באלבום Green Mind. בגלל קו התנהלות זה התפטר גם מרף מהלהקה ב-1993 ומאסקיס נשאר החבר הקבוע היחיד בלהקה.

ב-1994 הוציאה הלהקה את אלבומה השישי Without a Sound שזכה להצלחה המסחרית הגדולה ביותר שלהם באמריקה וב-1997 את אלבומה השביעי Hand It Over שבקושי זכה להצלחה מסחרית כלשהי. שני האלבומים לא זכו לאהדת המבקרים.

מאסקיס, שלמעשה היה באמת החבר היחידי ב-.Dinosaur Jr בתקופה הזאת, החליט להיפטר מהשם באופן סופי ולצאת לקריירת סולו באופן רשמי.

2005-היום: איחוד ההרכב המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמאסקיס קנה את הזכויות מחברת התקליטים SST לשלושת האלבומים הראשונים של הלהקה במטרה להפיץ אותם מחדש ולאחר שמאסקיס וברלואו הופיעו במופע התרמה לאוטיסטים התבשל הרעיון בקרב השניים לאחד את הלהקה ולאחר שמרף הסכים לרעיון ביולי 2006, התאחדה הלהקה באופן רשמי.

הלהקה הוציאה את אלבומה השמיני Beyond שזכה לביקורות חמות ולהצלחה מסחרית (הגיע למקום 69 במצעד 200 האלבומים של המגזין בילבורד).

הלהקה הופיעה בישראל ב-9 וב-10 ביוני 2008 במועדון הזאפה כחלק מסיבוב ההופעות העולמי של Beyond, וב-1 בספטמבר 2009 כהופעה מקדימה להופעה של פיית' נו מור בגני התערוכה בתל אביב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1985 - Dinosaur
  • 1987 - You're Living All Over Me
  • 1988 - Bug
  • 1991 - Green Mind
  • 1993 - Where You Been
  • 1994 - Without a Sound
  • 1997 - Hand It Over
  • 2007 - Beyond
  • 2009 - Farm
  • 2012 - I Bet on Sky
  • 2016 - Give a Glimpse of What Yer Not

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינוזאור ג'וניור בוויקישיתוף