דמיטרי יבלונסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמיטרי יבלונסקי
Дмитрий Альбертович Яблонский
לידה 1962 (בן 62 בערך)
מוסקבה, ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר ג'וליארד, מכון קרטיס למוזיקה, אקדמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים נקסוס עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.dmitryablonsky.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דמיטרי אלברטוביץ' יבלונסקיאנגלית: Dmitry Yablonsky; ברוסית: Дмитрий Альбертович Яблонский; נולד ב-1962) הוא צ'לן ומנצח יהודי רוסי-אמריקאי בעל אזרחות ישראלית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במוסקבה למשפחה מוזיקלית. אמו, אוקסנה יבלונסקיה, היא פסנתרנית מפורסמת ומורה בבית הספר למוזיקה ג'וליארד בניו יורק, ואביו, אלברט זאיוֹנְץ (רו'), היה נגן אבוב במשך 30 שנה בתזמורת הרדיו והטלוויזיה במוסקבה.

בגיל תשע הופיע לראשונה בנגינת הקונצ'רטו לצ'לו בדו מז'ור מאת היידן. ב-1977 היגר לארצות הברית עם אמו. בארצות הברית למד בבית הספר למוזיקה ג'וליארד אצל לורן מונרו והמשיך את לימודיו באוניברסיטת ייל, שם החל להתעניין בניצוח.

כצ'לן הוא הופיע בכל רחבי העולם במקומות ידועים כאולם קרנגי הול, לה סקאלה, אולם הקונצרט הגדול במוסקבה, אולם התזמורת הפילהרמונית בסנקט פטרבורג, אולם הקונצרטים הלאומי בטאיוואן, תיאטרון מוגדור, סיטה דה לה מוזיק, הלובר ואחרים. בין האמנים שניגן אתם מוזיקה קאמרית היו בוריס ברזובסקי, שלמה מינץ, ויקטור טרטיאקוב, לייף אווה אנדסנס ויורי בשמט. בין היתר ניגן יבלונסקי את ביצועי הבכורה בארצות הברית של הסונטה מס' 26 מאת בוקריני.

בשנת 1990 עלה לראשונה על דוכן המנצחים בביצוע של שמינייה מאת סטרווינסקי עם מוזיקאים מתזמורת סנטה צ'צ'יליה ברומא. בשנים שלאחר מכן כיהן במשך ארבע שנים כמנצח אורח ראשי של התזמורת הפילהרמונית של מוסקבה וניצח על תזמורות רבות ברחבי העולם, ביניהן התזמורת הפילהרמונית המלכותית בלונדון, התזמורת הלאומית של בלגיה, תזמורת האופרה בקטניה, סיציליה, התזמורת של צפון הולנד, התזמורת הקאמרית של בולוניה, התזמורת הלאומית של טייוואן, התזמורת הלאומית של איל-דה-פראנס, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ואחרות.

במאי 2014 התמנה יבלונסקי למנהל מוזיקלי בתזמורת הקאמרית האוקראינית "הווירטואוזים של קייב" – תזמורת של נגנים צעירים שגילם נע סביב 30.

יבלונסקי הקליט למעלה מ-70 הקלטות כמנצח וכצ'לן. כמה מהקלטותיו זכו בפרסים רבים, ובהם פרס המבקרים של ברלין. ההקלטה של סוויטות הג'אז של שוסטקוביץ בביצועו צעדה במשך זמן רב במצעדי המוזיקה בבריטניה ובארצות הברית והייתה מועמדת לגראמי ב-2007.

הוא שיתף פעולה עם סולנים כגון מונסרט קאבייה ואולגה בורודינה, ואף ביצע את הקונצ'רטו לצ'לו של פנדרצקי בשיתוף עם המלחין.

בשנים האחרונות שיתף פעולה עם אמו, והקונצרטים המשותפים שלהם זכו לשבחים רבים הן מהקהל והן מהמבקרים. יחדיו הקליטו תקליטורים רבים של יצירות לצ'לו ולפסנתר וכן קונצ'רטי לפסנתר עם התזמורת הפילהרמונית של מוסקבה בניצוחו של יבלונסקי.

יבלונסקי מארגן פסטיבלי מוזיקה ברחבי העולם, ומשנת 2009 הוא מכהן כמנהלו האמנותי של פסטיבל גבלה באזרבייג'ן. לפני שנים ספורות עלו יבלונסקי ואמו לישראל, וכעת הם מחלקים את זמנם בין הארץ לקריירה מצליחה בחו"ל.

כיום יבלונסקי מלמד בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב.

ליבלונסקי בית נוסף בכפר קטאלוני קטן בהרים על גבול צרפת וספרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דמיטרי יבלונסקי בוויקישיתוף