האיש במצודה הרמה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האיש במצודה הרמה
The Man in the High Castle
מבוסס על האיש במצודה הרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מתח
היסטוריה חלופית
דרמה
יוצרים פרנק ספוטניץ
כותבים פרנק ספוטניץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, יפנית, גרמנית
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 40 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק דייוויד צוקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל רידלי סקוט, פרנק ספוטניץ עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני אמזון
הפצה אמזון, אמזון פריים וידאו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים קולומביה הבריטית, קנדה
וושינגטון, ארצות הברית
זלצבורג, אוסטריה
מוזיקה הנרי ג'קמן, דומיניק לואיס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 48–60 דקות
שידור
רשת שידור אמזון פריים וידאו עריכת הנתון בוויקינתונים
פורמט (קול) Dolby Digital 5.1
תקופת שידור מקורית 15 בינואר 201515 בנובמבר 2019
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האיש במצודה הרמהאנגלית: The Man in the High Castle) היא סדרת היסטוריה חלופית דיסטופית שמתרחשת בהיסטוריה חלופית בה מדינות הציר ניצחו במלחמת העולם השנייה, וארצות הברית, בה מתרחשת עלילת הסדרה, מתחלקת בין שלטון גרמניה הנאצית ושלטון האימפריה היפנית. הסדרה נוצרה על ידי המפיק בפועל האמריקאי-יהודי פרנק ספוטניץ, והופקה על ידי אולפני אמזון - חטיבה של חברת אמזון. היא מבוססת על ספרו של פיליפ ק. דיק, "האיש במצודה הרמה". עלילת הסדרה מתרחשת בשנת 1962 ומספרת על החיים תחת השלטון הגרמני והיפני, ועל מהלך חייהם של אנשי מחתרת אמריקאים ואנשי שלטון גרמניים ויפניים.

הפרק הראשון של הסדרה שודר ב-15 בינואר 2015 והפך לנצפה ביותר מאז פיתוח מיזם הסדרות המקוריות של רשת אמזון.[1] בפברואר אותה שנה הוזמנה עונה שלמה לסדרה בת 10 פרקים, ששוחררה ב-20 בנובמבר 2015.[2][3] מספר שבועות לאחר מכן אישרה רשת אמזון שהיא החלה לעבוד על הפקת עונה שנייה לסדרה.[4] ב-16 בדצמבר 2016 שוחררה העונה השנייה[5] וזמן קצר לאחר מכן הוזמנה עונה שלישית, אשר שודרה באוקטובר 2018. העונה הרביעית והאחרונה של הסדרה עלתה בנובמבר 2019.

שיר הפתיחה לסדרה הוא אדלווייס (מתוך המחזמר צלילי המוסיקה) בביצועה של ג'נט אולסון.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בשנות ה-60, כעשרים שנה לאחר מלחמת העולם השנייה. בעשורים שלפני המלחמה ארצות הברית הייתה מצויה בעיצומו של השפל הגדול, כאשר בעלילת הסדרה הוא כנראה היה חריף עוד יותר. במהלך המלחמה השתלטה גרמניה הנאצית על רוב אירופה ואפריקה, וברית המועצות התפרקה וב-1949 יוסיף סטלין אף הוצא להורג. במקביל השתלטה יפן על חלקים נרחבים מיבשת אסיה. בהמשך, יצאו גרמניה ויפן למלחמה מול ארצות הברית, כאשר זו בשנת 1947 נכנעת לבסוף, לא לפני שוושינגטון הבירה הושמדה על ידי הגרמנים באמצעות נשק גרעיני. בסדרה נראים הקפיטול, אנדרטת לינקולן ומבנים נוספים הרוסים למחצה ומתפוררים ונמצאים תחת הסגר בעקבות הזיהום מהפצצה.

המצב הפוליטי השורר בארצות הברית בעלילת הסדרה:[6]
  "הרייך הנאצי הגדול" במזרח עם הבירה ניו יורק
  "המדינות הפסיפיות היפניות" במערב עם הבירה סן פרנסיסקו
  "האזור הנייטרלי" במרכז ומרכזו העיירה קאנון סיטי

לאחר הכניעה שטחי מזרח ארצות הברית, לרבות החוף, הדרום, ניו אינגלנד והמערב התיכון, עברו לחסות גרמנית ובמקום הוקמה מדינת בובות בשם "הרייך הנאצי הגדול" (הידוע גם בשם "הרייך האמריקאי"). בעוד מיעוט קטן מהאוכלוסייה מקיים פעילות מחתרתית כנגד המשטר החדש, נראה שמרבית האוכלוסייה מקבלת אותו בהשלמה וחלקה אף באהדה, כאשר אוכלוסייה אמריקאית מקומית מאיישת את עיקר הסמכויות השלטוניות. בחברה האמריקאית מוטמעים עקרונות האידאולוגיה הנאצית באמצעות מערכת ענפה של חינוך ותעמולה, ההיטלר יוגנד היא תנועת הנוער החוקית היחידה, ויהודים ונכים מושמדים במחנות השמדה, עיר הבירה החדשה היא ניו יורק, ואת קו הרקיע של העיר מעטר גורד שחקים חדש ועצום בגובהו המשמש את מוסדות השלטון של המשטר הנאצי כמו גם את מטה האס-אס.

לאורך החוף המערבי מקימה האימפריה היפנית מדינת בובות משלה בשם "המדינות הפסיפיות היפניות". בניגוד למזרח האמריקאי המונהג במידה רבה על ידי אוכלוסייה אמריקאית מקומית, המערב קולט אליו בשנים שלאחר המלחמה מהגרים יפנים רבים, אשר ממלאים את רוב משרות השלטון, המשטרה והצבא. בירת המדינה היא סן פרנסיסקו, באזורים רבים האוכלוסייה האמריקאית מהווה מיעוט בפני היפנים, והתרבות היפנית נחשבת לנעלה לעומת זו האמריקאית. באותה העת נשאר אזור הרי הרוקי כטריטוריה נייטרלית המהווה אזור חיץ בין המזרח הנאצי למערב היפני וזאת כאמצעי זהירות שננקט בשל המלחמה הקרה ששוררת בין היפנים לנאצים (בדומה למלחמה הקרה שהייתה בין האמריקאים לסובייטים במציאות). בירת האזור היה קאנון סיטי ובעיר בפרט ובאזור הנייטרלי בכלל שוכנת אוכלוסייה דלילה ומגוונת הכוללת גם אחיזה גדולה של אנשי מחתרת הפועלים נגד גרמניה ויפן. החוק באזור הנייטרלי עמום ולא חד משמעי, והמקום סובל מאנרכיה כללית. אזור חיץ נוסף קיים בהרי אורל.

ההתייחסות לשאר העולם שמחוץ לארצות הברית במסגרת הסדרה היא דלה, אך ידוע שיבשת אפריקה משועבדת לגרמנים, שהפרויקט לייבוש הים התיכון "אטלנטרופה" מוצא לפועל במטרה ליצור אדמות חדשות שהאפריקאים ישעבדו. כמו כן, ידוע כי היפנים שולטים במרבית יבשת אסיה ושאמריקה הדרומית חופשית יחסית אך רובה תחת השפעה נאצית. ברלין עוברת בנייה מקיפה מחדש בהתאם לפרויקט חידוש פני העיר של "בירת העולם גרמאניה", לפי תכנונו של האדריכל האישי של היטלר, אלברט שפר. העיר מתהדרת במראה מודרני הכולל גם בנייה מונמנטלית בהתאם לעקרונות האדריכלות הנאצית, כאשר במרכז גולת הכותרת עומד "בית העם" - פנתיאון מגלומני המתנשא לגובה של כמאתיים מטר. העולם בניצוחה של גרמניה חווה חדשנות טכנולוגית נרחבת ושגשוג כלכלי, כאשר הדברים מתבטאים בשיגור חלליות לחלל על ידי הנאצים, במוצרים חדשים הנכנסים לשוק כגון הטלוויזיה וביכולות תעופה מתקדמות ויוצאות דופן.

על האימפריה הנאצית ושלוחותיה חולש הפיהרר אדולף היטלר, ממעונו שבאלפים האוסטריים, אם כי לא ברורה מידת השפעתו לנוכח גילו המבוגר וספוקלציות על מצבו הבריאותי המעורער. על רקע זה מתחילים להתפתח ניצנים ראשונים של מאבקי ירושה בין בכירים נאצים שונים השואפים לרשת את כיסאו ואף לחסלו. במקביל מתפתח וויכוח פנימי בהנהגה הגרמנית באשר לעתיד היחסים עם יפן. בעוד היטלר ונאמניו מבקשים לשמר את הברית עם יפן והאחיזה המשותפת עם היפנים בשליטה על העולם, רבים קוראים לפתיחה במלחמת עולם שלישית לשם השגת שליטה גרמנית על העולם כולו. מכל מקום, בדומה למלחמה הקרה ששררה בין שתי מעצמות העל לאחר מלחמת העולם השנייה, כך גם בעלילה שבסרט שררה מתיחות בין גרמניה ליפן, שנעה בין הכנתם של הצדדים למלחמה לביקורים של שגרירים במדינה השכנה. עם זאת, רק לגרמניה היה נשק גרעיני, והסברה המקובלת ביפן הייתה שבמקרה של מלחמה בין המדינות, יפן תובס במהירות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסדרה באוניברסיטת קולומביה הבריטית

ג'וליאנה קריין היא תושבת סן פרנסיסקו, בירת "המדינות הפסיפיות היפניות" במערב, שאחותה למחצה טרודי נרצחה לעיניה על ידי המשטרה החשאית היפנית. בעודה גוססת, טרודי מסרה לג'וליאנה סרט ובו מה שנראה כצילומי וידאו פיקטיביים המציגים היסטוריה חלופית בה מתוארים ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ותבוסתן של גרמניה ויפן. הסרט נקרא "יסתבל החגב" והם חלק מסדרת סרטים דומים שהסברה המקובלת אצל הממשל הנאצי הייתה שהם נוצרו על ידי אדם המכונה "האיש במצודה הרמה". ג'וליאנה מאמינה שהסרטים מציגים אירועי מציאות חלופית שמהווים חלק מאמת גדולה יותר על הדרך שבה העולם צריך להתנהל; בן זוגה, פרנק פרינק, מאמין שהסרטים נוצרו כפרי דמיונו הפורה של יוצרם מסיבותיו שלו ושאין להם שום קשר לאירועי החיים האמיתיים. ג'וליאנה מגלה שאחותה המנוחה טרודי הייתה בדרכה לקחת את הסרטים לקולורדו שבאזור החיץ הניטרלי, "מדינות הרי הרוקי", בדרכה לפגוש מישהו. ג'וליאנה מחליטה לצאת לשם במקומה על מנת לגלות את טיב המשימה שטרודי נטלה על עצמה. בהגיעה לקולורדו, ג'וליאנה פוגשת את ג'ו בלייק.

ג'ו בלייק הוא תושב ניו יורק, בירת "הרייך האמריקאי" במזרח, הוא בזוגיות ואב מאמץ צעיר לילד, ג'ו עובד בשירות האס-אס. הוא נשלח למשימת הסתננות לשורות המחתרת בניו יורק, ולאחר שהוא מצטרף אליה, הוא מקבל מראשי המחתרת הוראה להעביר משלוח סודי במשאית בנסיעה מניו יורק לקאנון סיטי שבקולורדו. בעיירה קאנון סיטי הוא מגלה שבמשאית נמצא עותק של הסרט "יסתבל החגב". מאוחר יותר הוא נכנס למסעדה בעיירה ומתיידד עם ג'וליאנה, הממתינה שם בתקווה לפגוש את האיש שטרודי הייתה אמורה לפגוש. בינתיים, בניו יורק, מספר אנשי מחתרת נלכדים ומעונים על ידי הנאצים, בצוות שמונהג בידי אוברגרופנפיהרר ג'ון סמית', ממפקדי האס-אס בשטחי מזרח ארצות הברית. סמית' הוא גם מפקדו האישי של ג'ו בלייק, ובימים הבאים ניסה לשמור על קשר איתו ולעקוב אחר התמשכות משימתו של ג'ו. בקאנון סיטי, ג'ו וג'וליאנה מתיידדים, דבר המביא את ג'ו לערער על נאמנותו למפקדיו ולמדינתו. הוא עוזר לג'וליאנה ליצור קשר עם אנשי המחתרת בקאנון סיטי, תוך כדי שהם נאלצים להתמודד עם סוכנים נאציים המנסים לפגוע בהם. לבסוף, ג'ו חוזר לניו יורק וג'וליאנה חוזרת לסן פרנסיסקו.

הרי הרוקי בקולורדו. ההרים משמשים כנוף לכמה מהפרקים הראשונים של הסדרה, המתארים את המתרחש בקאנון סיטי שב"אזור הנייטרלי".

בכל אותו הזמן, היה בן זוגה של ג'וליאנה, פרנק, תושב סן פרנסיסקו העובד למחייתו במפעל לייצור כלי נשק, מודאג מהיעדרה, כאשר הוא אינו יודע על יציאתה לקאנון סיטי ומעורבותה במחתרת. לאחר מספר ימים אנשי הקמפייטאי, המשטרה החשאית של האימפריה היפנית, עצרו את פרנק והחלו לחקור אותו על היעדרה של ג'וליאנה, בת זוגו. היפנים חשפו בפני פרנק שהם מודעים להיותו יהודי, ובמקביל הוציאו להורג את כמה מבני משפחתו עקב יהדותם בעזרת תא גזים שעוצב כחדר המתנה טיפוסי. לבסוף הוא משוחרר לאחר שראש הקמפייטאי, המפקח קידו, משתכנע כי אישה אחרת הבריחה את הסרט לאזור הנייטרלי. מתוך רגשות נקם על החוויה שעבר, החליט פרנק לנצל את ביקורו הקרב של יורש העצר היפני בסן פרנסיסקו ולהתנקש בו. רגע לפני ששלף את אקדחו, יורש העצר נורה לפתע מכיוון אחר ללא שום מעשה מצדו של פרנק. מבוהל, הוא נמלט מהמקום חזרה לביתו, ולאחר זמן קצר נפגש שם עם ג'וליאנה, אחרי שהספיקה לחזור מקאנון סיטי לסן פרנסיסקו. בשבועות הבאים העביר המפקח קידו זמן רב ומאמצים רבים בניסיון לעלות אחר עקבותיו של היורה שניסה להתנקש ביורש העצר.

נובוסוקה טאגומי הוא שר המסחר היפני, שנפגש בחשאי עם שגריר נאצי בשם רודולף וגנר, הנוסע בעצמו בחשאי תחת זהות בדויה כאיש עסקים שוודי בשם ויקטור באיינס. השניים מודאגים לחשש מוואקום אפשרי שייווצר כאשר היטלר ימות או יודח מהשלטון. וגנר מסביר כי יורשו של היטלר מבקש להשתמש בנשק הגרעיני שברשות הגרמנים נגד יפן, דבר העלול לדרדר את העולם למלחמת עולם שלישית. לפיכך הוא שואף להבריח לשלטונות ביפן באמצעות טאגומי את תוכניות הנשק הגרעיני של גרמניה, בתקווה שפיתוח נשק כזה מצד היפנים ייצור מאזן אימה שיישמר את המלחמה הקרה וימנע עימות צבאי בין המדינות.

עם חזרתו של ג'ו מהרי הרוקי לניו יורק, הוא נפגש עם מפקדו ג'ון סמית' וסיפר לו על התארגנויות המחתרת באזור הניטרלי. עם זאת, הוא נמנע מלספר על קשריו עם ג'וליאנה, חברתו. סמית', מאוכזב ממה שראה ככישלון משימתו של ג'ו, הזמינו לארוחה משפחתית בביתו ביום המחרת, חג "יום הניצחון" (יום כניעת ארצות הברית לגרמניה ויפן). ביום החג, נסע ג'ו יחד עם סמית' להביא מנמל התעופה אורח נוסף לארוחה, השגריר האצי וגנר, חבר ותיק של סמית', אשר נחת בדיוק מטיסה שהגיעה מסן פרנסיסקו, לאחר משימתו הסודית שם. ג'ו, בסיור שערך לו בנו הבכור של סמית' בביתם, מגלה במשרדו של סמית' חוברת עליה כתוב "יסתבל החגב", הכתובת אותה מצא על גבי הסרט שהעביר מוקדם יותר לקאנון סיטי. במקביל, בשיחותיו של סמית' עם וגנר, סמית' מתחיל לחשוד בכוונותיו של וגנר ובאופי משימתו העלומה בסן פרנסיסקו. לבסוף, בעצת ג'ו, הסגיר סמית' את וגנר לחקירת האס-אס, רגע לפני שוגנר היה אמור לעלות על טיסה לברלין. באותו הערב נשאר ג'ו ללון בביתו של סמית', ובלילה מתוך סקרנותו החליט לרדת למשרדו של סמית' כדי לבדוק את תוכנה של החוברת "יסתבל החגב". ג'ו מצא את החוברת ריקה, לא לפני שסמית' התעורר וגילה אותו במשרדו. ג'ו הועבר לחקירה, כאשר סמית' רואה בו כמי שבגד והפר את אמונו במפקדו. בחקירתו מספר ג'ו על קשריו עם ג'וליאנה, וסמית' החליט לתת לו משימה חדשה בה יוכיח את חזרתו למוטב. הוא הורה לו לנסוע לסן פרנסיסקו, למצוא את ג'וליאנה ולנצל את הידידות ביניהם כדי לחדור מחדש לשורות המחתרת, ולהשיג סרט חדש של "יסתבל החגב", סרט שאמור היה להיות ברשות המחתרת. במקרה וייכשל או יסרב לבצע את המשימה, הוא וג'וליאנה יוצאו להורג.

בסן פרנסיסקו, פרנק פוגש את בת זוגו, ג'וליאנה, לאחר חזרתה מקאנון סיטי. פרנק מנסה לחזור לשגרת חייו, וכאשר הוא מגלה את מעשיה של ג'וליאנה בקאנון סיטי ובפרט הידידות שנוצרה בינה לבין ג'ו, הוא כועס וחש נבגד. ג'וליאנה מנסה לשקם את יחסיה עם פרנק, ובמקביל נשלחת על ידי המחתרת להסתנן למבנה המשטרה החשאית, שם היא התקבלה לעבודה כמשרתת במשרדו של שר המסחר נובוסוקה טאגומי.

טירת הוהנוורפן שבאלפים האוסטריים. הטירה משמשת בסדרה כמטה הפיקוד הרשמי של היטלר. מקור ההשראה הוא כנראה קן הנשרים.

בסן פרנסיסקו פוגשת ג'וליאנה את ג'ו שהגיע מניו יורק, ויחד עם חברי מחתרת נוספים הם מנסים להשיג את הסרט החדש של "יסתבל החגב". כשהסרט ברשותם הם נמלטים מאנשי המשטרה החשאית, אך לבסוף הם נתפסים על ידי היאקוזה, אשר משחררת אותם רק בעזרת כסף כופר שהעביר פרנק, בן זוגה של ג'וליאנה. בין לבין, פרנק וג'וליאנה ישבו לצפות בתוכן הסרט. כשהם מצפים לצפות בהיסטוריה אלטרנטיבית בה ארצות הברית חופשית ומדינות הציר הובסו אף במקביל הם מגלים וידאו מחריד של פיצוץ גרעיני. לאחר הפיצוץ הם רואים את מי שנראה כפרנק מוצא בסרט להורג על ידי מי שנראה כג'ו. מיד לאחר מכן נכנס ג'ו לאולם, ולאחר תגרה אלימה בינו לבין פרנק הוא הצליח להשיג לידיו את הסרט ולהימלט מהמקום אל השגרירות הנאצית, שם מצא מחסה. לאחר שהייה קצרה במקום, חש ג'ו שגורמים נאצים העוינים את מפקדו סמית' מנסים ללכוד אותו. הוא נמלט מבניין השגרירות ופגש מחוצה לו את ג'וליאנה. ג'וליאנה נשלחה על ידי חברי המחתרת לאזור השגרירות כדי לפגוש את ג'ו ולפתות את אותו להגיע לאזור נמל סן פרנסיסקו, שם יוכלו אנשי המחתרת לחסל את ג'ו ולקחת ממנו את הסרט בחזרה אליהם. לבסוף ג'ו מצליח בסיוע ג'וליאנה לחמוק מהמארב של אנשי המחתרת, ולעלות על ספינה למקסיקו. שם פוגש חבורת דיגיים אפרו-אמריקאים ולאחר שמבין את מצוקתם הכספית, מבקש ממפקדו סמית' לסייע להם ולתת להם כסף, אך בניגוד לרצונו של ג'ו, לאחר שחבריו הנאצים נותנים לחבורת הדייגים את המזוודה שהייתה מלאה בכסף ובזמן שג'ו חולץ בעזרת מטוס נאצי מגלה ג'ו כי המזוודה הייתה ממלוכדת והיא פוצצת את הספינה ואת כל יושביה, דבר שמערער את אמונו של ג'ו באובר-גרופנפיהרר סמית' ואף מפריע למצפונו האישי.

המפקח קידו, מפקד המשטרה החשאית, לאחר מאמצים רבים, מצליח לאתר לבסוף את היורה האמיתי ביורש העצר היפני. היורה הוא סוכן נאצי שניסה באמצעות התנקשות ביורש העצר (על ידי רובה צלפים) להצית מלחמת עולם שלישית ובכך למלא את רצונם של החוגים המיליטריסטיים בגרמניה המתנגדים להיטלר. קידו מחליט שלא לחשוף שגרמני הוא זה שירה ביורש העצר, על מנת למנוע הידרדרות למלחמה אך לבסוף הוא מחליט לחסל את הנאצי בעצמו.

בניו יורק מגיע לביקור ריינהרד היידריך, מבכירי המשטר הנאצי בגרמניה. היידריך מבקר את רודולף וגנר במעצרו במטה האס-אס, שם הוא משכנע אותו לנסוע לברלין כדי להיפגש עם אדולף היטלר ולחסלו. וגנר, החש ייסורי מצפון על מעשיו הנפשעים במלחמת העולם השנייה, מסכים. בכך רתם היידריך את וגנר לתוכניתו להדיח את היטלר מהשלטון, להשתלט על גרמניה ולהביא למלחמה בינה לבין יפן. וגנר נוחת בברלין לאחר טיסה טרנס-אטלנטית, ונוסע משם למעונו של היטלר השוכן בטירה גדולה באלפים האוסטריים. הוא מגלה שם את היטלר צופה בסרט המציג היסטוריה אלטרנטיבית בה גרמניה הפסידה, סרט הנראה כחלק מסרטי "יסתבל החגב". היטלר מזמין את וגנר להצטרף אליו, מסביר לו שיש ברשותו עוד סרטים רבים כאלו, ואומר לו שהוא צופה בהם לעיתים קרובות ו"לומד מהם דברים חדשים". לא מבין את מה שעיניו רואות, וגנר מתקרב אל היטלר ושולף אקדח כדי להורגו, אך לבסוף מתחרט ומחליט להתאבד מול היטלר. באזור ניו יורק, מנסה ריינהרד היידריך לגייס את סמית' באיום רובה לתוכניתו למהפכה, אך ברגע האחרון משתלט סמית' על היידריך, ומתברר שהתוכנית לחסל את היטלר בגרמניה כשלה.

בסן פרנסיסקו נובוסוקה טאגומי מזועזע, לאחר ששמע שההנהגה הצבאית ביפן מתכוונת להשתמש בתוכניות הנשק הגרעיני שהגיעו לידיה מרודולף וגנר לצורך פתיחה במלחמה גרעינית מול גרמניה, ולא לשם יצירת מאזן אימה כלפיה, כמו שוגנר וטאגומי ציפו שיקרה. הוא יוצא ממשרדו אל הרחוב, שם הוא מתיישב על ספסל. לאחר מחשבה ממושכת במעין מדיטציה, נראה שהוא מצליח לצפות בסן פרנסיסקו מקבילה בה דגלי ארצות הברית של אמריקה מתנוססים בגאווה, ג'ון קנדי הוא נשיא ארצות הברית, ברקע מוזיקה אמריקאית והרחובות מלאים בסממנים שמזוהים עם אמריקה שבמציאות המוכרת לצופי התוכנית.

העונה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם היכל העם. בסדרה משמש כמבנה המאכלס את הפרלמנט הנאצי.

פרנק פרינק מחליט לנטוש את דעותיו הפציפיסטיות ובוחר להיות לחבר במחתרת האמריקאית. הוא נוטל חלק במתקפת טרור מוצלחת נגד בניין הפיקוד המרכזי של ממשלת המדינות הפסיפיות בדאונטאון של סן פרנסיסקו. במתקפה נהרגים בכירים רבים מהצבא היפני והפקידות הבכירה.

ג'וליאנה קריין מבקשת מקלט ברייך הנאצי בשגרירות שלהם בסן פרנסיסקו, כדי שתוכל להימלט מהחיילים היפנים שמאשימים אותה לפחות ברצח אחד.

ג'ון סמית' שרואה אותה מבין שבקשתה לא תאושר ונכנס לחדר התשאול ומבטיח לערוב לה ובכך מאפשר לה לקבל מקלט ולהגיע לניו יורק, ללא ידיעתו של בלייק.

ג'ו בלייק עצמו מגלה שהוא נולד חלק מתוכנית לבנסבורן וכי הוא בנו הביולוגי היחיד של מרטין האוסמן, בכיר נאצי מברלין. הוא מתפייס עם אביו והופך לאיש השני בחשיבותו בלשכת הקנצלר לאחר מותו של אדולף היטלר. מנהיגות המפלגה הנאצית ממנה את האוסמן לממלא מקום הקנצלר.

מות היטלר מתגלה על ידי מרגלים יפנים והאוסמן מכריז בטלוויזיה שסוכנים יפנים התנקשו בחייו של הפיהרר וכי הם יובאו למשפט בכל אמצעי אפשרי, לרבות מלחמה. ג'ון סמית הוא הבכיר הנאצי היחיד שחושד בטבעה של ההכרזה הפתאומית. כדי להגיע לחקר העניין הוא מתשאל את ריינהרד היידריך שחושף קנוניה רחבה להוביל לתקיפה גרעינית על העיר טוקיו, להרוג את הקיסר ולשעבד את היפנים למשטר הנאצי. יחד עם ראיות רבות בידיו לכך הוא נוסע לברלין לפגוש את היינריך הימלר. משהדבר נודע לו הימלר יוצא בזעם עם סמית אל לשכת הקנצלר ועוצר את האוסמן ואת ג'ון בלייק באשמת בגידה והתנקשות בהיטלר. לאחר מכן יוצא הימלר אל היכל העם ונואם בפני הנוכחים. הוא מספר על הקנוניה של האוסמן ועל חלקו של ג'ון סמית בחשיפתה.

הימלר וסמית חוגגים יחד את תחילתו של עידן של שלום בין גרמניה ליפן. ג'וליאנה קריין נמצאת בניו יורק ונראה שטרודי חיה. במרתפים כלשהם, ג'ון סמית מקבל גישה לחדר מלא בסרטוני וידאו שבהם צפה היטלר לפני מותו.

העונה השלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת הפרקים של העונה הראשונה
מס' שם בימוי תסריט תאריך שידור
1
העולם החדש
The New World
סמל ספוטניץ 15 בינואר 2015
הסוכן הנאצי ג'ו חודר לשורות המחתרת ונוסע מניו יורק לקאנון סיטי, ובמקביל ג'וליאנה מצטרפת למחתרת במקום אחותה ונוסעת מסן פרנסיסקו גם היא לקאנון סיטי. שניהם מביאים לשם סרטים זהים לכאורה, ולבסוף פוגשים האחד את השני. בסן פרנסיסקו, פרנק, בן זוגה של ג'וליאנה, נתפס על ידי המשטרה החשאית.
2
זריחה
Sunrise
פרסיוול ספוטניץ 20 בנובמבר 2015
במטה המשטרה החשאית בסן פרנסיסקו פרנק נחקר אודות היעלמותה של ג'וליאנה, ולבסוף הוא משוחרר רגע לפני ההוצאה להורג שלו מתבצעת, לא לפני שכמה מבני משפחתו מוצאים להורג על ידי היפנים על רקע יהדותם. בקאנון סיטי ג'וליאנה נאבקת עם סוכן נאצי מקומי כאשר ג'ו מנסה להצילה ממנו. בניו יורק, ג'ון סמית', מראשי האס-אס במזרח ומפקדו האישי של ג'ו, מצליח להינצל ממארב של אנשי המחתרת המנסים להתנקש בו.
3
האישה המאוירת
The Illustrated Woman
דני שנאוז, רייט 20 בנובמבר 2015
בקאנון סיטי ג'ו וג'וליאנה נמלטים מצייד ראשים אכזרי מקומי בשם "המרשל" המנסה לחסל אותם, ולבסוף מצליחים לגבור עליו. בסן פרנסיסקו, שר המסחר טאגומי פוגש בחשאי את רודולף וגנר, בכיר גרמני המגיע לביקור בדמות בדויה של סוחר שוודי. פרנק, מקבל החלטה סופית על רצונו לנקום ביפנים על רקע ביקורו הקרוב של יורש העצר היפני בסן פרנסיסקו.
4
חזיונות
Revelations
ריימר שנאוז, ריצ'דייל 20 בנובמבר 2015
בקאנון סיטי ג'ו מתיידד יותר ויותר עם ג'וליאנה, ונקרע על חובתו למדינתו ולמפקדו סמית', אל מול הקשר שלו עם ג'וליאנה. לאחר שחברו הטוב אד מנסה בלא הצלחה לעצור את פרנק מנקמה ביפנים, פרנק יוצא להתנקש ביורש העצר. כתוצאה מכך משתבשת התוכנית של וגנר להעביר כהלכה את המסר שרצה להעביר לשר המדע היפני.
5
החדש הנורמלי
The New Normal
ספייסר ויליאמס 20 בנובמבר 2015
לאחר שג'ו וג'וליאנה מעבירים את הסרטים שברשותם לאנשי המחתרת, הם נפרדים לשלום וחוזרים למוצאם, ג'ו לניו יורק וג'וליאנה לסן פרנסיסקו. ג'ו מתושאל על ידי מפקדו סמית' על מעשיו בקאנון סיטי, ובמקביל ג'וליאנה נחקרת על זה על ידי הקמפייטאי. בעוד ראש המשטרה החשאית, המפקח קידו, מתחיל בניסיונות לחקור את נסיבות ניסיון ההתנקשות ביורש העצר, וגנר וטאגומי עושים מאמץ נוסף להשלים את משימתם.
6
שלושה קופים
Three Monkeys
מקורמיק ויליאמס 20 בנובמבר 2015
בניו יורק, ג'ו מצטרף לארוחה משפחתית בביתו של מפקדו סמית', ארוחה לרגל חגיגות יום הניצחון על בעלות הברית. לארוחה מצטרף מאוחר יותר וגנר, אשר הגיע בטיסה מסן פרנסיסקו. לאחר שסמית' חושד במניעיו של וגנר הוא שולח אותו לחקירה במטה האס-אס. בלילה, ג'ו מחפש מידע על הסרטים בביתו של סמית', אך זה תופס אותו. בסן פרנסיסקו, ג'וליאנה מתקבלת לעבודה במשרד של טאגומי.
7
אמת
Truth
אנדרסון פרוסט 20 בנובמבר 2015
ג'ו נחקר על ידי מפקדו סמית', אשר שולח אותו למשימה בסן פרנסיסקו - לחזור למחתרת ולהשיג סרט חדש שאמור להיות ברשותה. בסן פרנסיסקו ג'וליאנה מגלה בעזרת טאגומי את מקום גופתה של אחותה ועל עבודתו של אביה עבור היפנים. פרנק מגלה פרטים חדשים אודות מעשיה האמתיים של ג'וליאנה בקאנון סיטי ועל מוצאו היהודי. טאגומי מגלה דברים חדשים על ג'וליאנה. המפקח קידו מאיץ את מאמצי חקירתו אודות ההתנקשות ביורש העצר.
8
סוף העולם
End of the World
קוסמה גרין 20 בנובמבר 2015
בסן פרנסיסקו, ג'וליאנה יחד עם ג'ו שהגיע מניו יורק ואנשי המחתרת שהגיעו מקאנון סיטי משיגים הסרט החדש, אך נאלצים להימלט מפני המשטרה החשאית, ולבסוף נתפסים על ידי יאקוזה מקומית. בניו יורק, סמית' מגלה שבנו הבכור, גאוות משפחתו, לקה בניוון שרירים; ומברלין הגיע ריינהרד היידריך לעיר כדי לפגוש את וגנר במעצרו וסמית' במשרדו, כאשר מטרותיו האמתיות נשארות עלומות.
9
חסד
Kindness
סלוביס ריצ'דייל 20 בנובמבר 2015
בסן פרנסיסקו, ג'ו וג'וליאנה מצליחים להשתחרר ממעצרם אצל המאפיה, ומנסים לחפש דרכים להימלט מהעיר. המפקח קידו מצליח להתקדם בחקירתו. בניו יורק, היידריך משחרר את וגנר ממעצרו ושלח אותו לברלין להתנקש בהיטלר, ובמקביל מזמין את סמית' להצטרף אליו למסע ציד ביום המחרת. סמית' מגלה מי החפרפרת של היידריך שהייתה במשרדו, ומחסל אותה. ג'ו וג'וליאנה צופים בתוכן הסרט החדש, ומופתעים לגלות בו דברים שלא ציפו להם.
10
הדרך החוצה
A Way Out
פרסיוול ויליאמס 20 בנובמבר 2015
בסן פרנסיסקו, המפקח קידו תופס ומחסל את הנאצי שהתנקש ביורש העצר. פרנק וג'וליאנה מתעמתים עם ג'ו, אשר לוקח מהם את הסרט החדש. המחתרת מנסה לארגן מארב לגו', אך בעזרת ג'וליאנה הוא מצליח לחמוק לבסוף בספינה למקסיקו. בהרים הסמוכים לניו יורק, דורש היידריך מסמית' להצטרף אליו למהפכה נגד היטלר, אך לבסוף סמית' משתלט על היידריך ונשאר נאמן לפיהרר. במקביל, וגנר מגיע לגרמניה כדי לפגוש את היטלר במעונו שבאלפים האוסטריים, אך נמנע לבסוף מלחסל את היטלר ובמקום זאת מתאבד. בסן פרנסיסקו, מצליח טאגומי לחזות בעולם בה ארצות הברית חופשית וגרמניה הובסה במלחמה.
במאים: קן אולין, בראד אנדרסון, נלסון מקורמיק, מייקל סלוביס, דייוויד סמל, בריאן ספייסר, דניאל פרסיוול, קריין קוסמה ומייקל ריימר
תסריטאים: ואלון גרין, רוב ויליאמס, פרנק ספוטניץ, אמה פרוסט, אוון רייט, ג'ייס ריצ'דייל ותומאס שנאוז

העונה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולף היטלר
ריינהרד היידריך
יוזף גבלס
היינריך הימלר
אדולף היטלר, ריינהרד היידריך, יוזף גבלס והיינריך הימלר הם ארבעה מנהיגים נאצים שבמציאות סיימו את חייהם בשנות ה-40, אך בסדרה הם ממשיכים לשחק תפקיד משמעותי גם בשנות ה-60, שם הם עודם בחיים.
  • ג'וליאנה קריין (מגולמת על ידי אלכסה דוואלוס) – צעירה תושבת סן פרנסיסקו המתמחה באייקידו וחובבת תרבות יפנית. לאחר שאחותה חוסלה על ידי הקמפייטאי בעקבות חברותה במחתרת, היא מצטרפת לפעילות מחתרתית בעצמה בשטחי המדינות הפסיפיות והאזור הנייטרלי.
  • פרנק פרינק (מגולם על ידי רופרט אוונס) – תושב סן פרנסיסקו ממוצא יהודי, העובד לפרנסתו במפעל לייצור כלי נשק. בן הזוג של ג'וליאנה. לאחר שכמה מבני משפחתו נהרגים על רקע יהדותם על ידי השלטונות היפנים הוא פונה לפעילות מחתרתית.
  • ג'ו בלייק (מגולם על ידי לוק קליינטנק) – סוכן נאצי תושב ניו יורק המנסה להשתלב בשורות המחתרת, במסגרת משימה שהטיל עליו מפקדו ג'ון סמית'. לאחר שפגש בג'וליאנה התאהב בה, דבר אשר הביא אותו לפקפק בנאמנותו למדינה ולהפוך למעשה למעין סוכן כפול.
  • אד מק'ארתי (מגולם על ידי די.ג'יי. קוואלס) – חברו הטוב של פרנק פרינק, החולק איתו מקום עבודה משותף במפעל ייצור כלי הנשק.
  • ג'ון סמית' (מגולם על ידי רופוס סוול) – גנרל אמריקאי המפקד על האס-אס בשטחי המזרח, העוסק בניסיונות לחקור את המחתרת. בתוך כך הוא מפעיל את הסוכן ג'ו בלייק. מתגורר בלונג איילנד בפרבר של ניו יורק, אב לשלושה ילדים. ידוע גם כאוברגרופנפיהרר סמית'.
  • המפקח קידו (מגולם על ידי ג'ואל דה לה פואנטה) – מפקד הקמפייטאי, המשטרה החשאית של יפן, המוצב בסן פרנסיסקו. עוסק בניסיונות לחקור את נסיבות ההתנקשות ביורש העצר היפני.
  • נובוסוקה טאגומי (מגולם על ידי קארי-הירויוקי טגאווה) – שר המסחר של המדינות הפסיפיות. יליד יפן המרבה לעסוק בניסיונות לחזות את העתיד באמצעות אורקל, ולמנוע מלחמה בין גרמניה ליפן. ידוע גם כטאגומי-סאן.
  • רודולף וגנר (מגולם על ידי קארסטן נורגארד) – פקיד נאצי בכיר המתחזה לסוחר שוודי. יוצא מברלין עיר מגוריו למשימה עלומה במדינות הפסיפיות ומנסה יחד עם נובוסוקה טאגומי למנוע מלחמה בין גרמניה ליפן. נשלח לבסוף על ידי ריינהרד היידריך למשימת התנקשות בהיטלר, שם הוא מתאבד. ידוע גם בשמו הבדוי ויקטור באיינס.
  • למואל (לם) וושינגטון (מגולם על ידי ריק וורת'י) – תושב קאנון סיטי המנהל במקום מסעדה. מראשי המחתרת באזור הנייטרלי, עוסק בניסיונות לאסוף את סרטי "יסתבל החגב".
  • המרשל (מגולם על ידי ברן גורמן) – אדם עלום העוסק בהטלת סדר, פחד ויראה בשטחי העיירה קאנון סיטי. בין השאר מנסה לחסל את ג'וליאנה קריין.

דמויות היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין דמויות היסטוריות נוספות שהוזכרו בסדרה אך לא הופיעו ניתן למנות את: פרנקלין דלאנו רוזוולט, וינסטון צ'רצ'יל, יוסיף סטלין, ניקיטה חרושצ'וב, לני ריפנשטאהל, ארווין רומל, יוזף גבלס, ג'ון פיצג'רלד קנדי, ורנר הייזנברג, פריץ יוליוס קון ופידל קסטרו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Man in the High Castle". Internet Movie Database. Retrieved January 18, 2015.
  2. ^ Spotnitz, Frank. "Frank Sponitz on Twitter". Twitter. Retrieved 17 August 2015.
  3. ^ Fienberg, Daniel. "Daniel Fienberg on Twitter". Twitter. Retrieved August 17, 2015.
  4. ^ Tartaglione, Nancy. "The Man in the High Castle Season 2 announced". Slashfilm. Retrieved December 18, 2015.
  5. ^ Michael Ahr & Chris Longo, "The Man in the High Castle Season 2 Premiere Date, Trailer, and More Details", 7 August 2016, Den of Geek
  6. ^ המפה היא מפה מסוגננת המבוססת על זו המופיעה בפתיח הסדרה