האמפרי סטאפורד, הדוכס הראשון מבקינגהאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האמפרי סטאפורד, הדוכס הראשון מבקינגהאם
Humphrey Stafford
לידה 15 באוגוסט 1402
סטפורד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 10 ביולי 1460 (בגיל 57)
נורת'האמפטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה נורת'האמפטון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Anne Neville, Duchess of Buckingham עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת משפחת סטאפורד
תואר הדוכס מבקינגהם
אב Edmund Stafford, 5th Earl of Stafford עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Anne of Gloucester עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים האמפרי סטאפורד, רוזן סטאפורד
Lady Joan Stafford
John Stafford, 1st Earl of Wiltshire
Lady Catherine Stafford
Sir Henry Stafford
Lady Anne Stafford עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
מסדר הבירית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האמפרי סטאפורד, הדוכס הראשון מבקינגהאםאנגלית: Humphrey Stafford, 1st Duke of Buckingham;‏ 15 באוגוסט 140210 ביולי 1460) אביר הבירית, היה אציל בריטי, נינו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה מצד אמו. ידוע כמצביא ודיפלומט במלחמת מאה השנים ובמלחמת השושנים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסטאפורד למשפחת אצולה, אמו הייתה בתו של בנו הצעיר של אדוארד השלישי, מלך אנגליה. אביו נהרג לפני שמלאה לו שנה, והאמפרי היה לרוזן השישי מסטאפורד וירש אחוזת ענק, שרובה היה בשליטת אמו. הוא נלקח להיות בן חסות בחצר הנרי הרביעי, מלך אנגליה. ב-22 באפריל 1421 קיבל תואר אבירות מאת הנרי החמישי, מלך אנגליה. ב-1424, לאחר מותו של הנרי החמישי היה לחבר במועצה המלכותית תחת הנרי השישי, מלך אנגליה. ב-1429 הוכתר כאביר מסדר הבירית.

בין 1430 ל-1432 פיקד על הצבא בנורמנדי בדרגת לוטננט-גנרל. ב-1438 עם מות אמו, קיבל לחזקתו את כל ירושת אביו. ב-14 בספטמבר 1444 קיבל את תואר הדוכס מבקינגהאם, בעל אחת האחוזות הגדולות ביותר בממלכה. ב-1447 הוכרז לדוכס הראשון במעלה, פרט לדוכסים הקשורים לבית המלוכה. באותה עת כיהן כמפקד חיל המצב בקאלה. כן החזיק בתפקיד מפקד דובר (Constable of Dover), לורד חמשת הנמלים ושליש הממלכה (Constable of England). הוא נשא ונתן מטעם הכתר בשיחות השלום עם צרפת ב-1445 ו-1446, דיכא את מרד ג'ק קייד בבלקהית' (קנט) ואסר את המורד המפרי, דוכס גלוסטר.

פעילותו בעת מלחמת השושנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת השושנים

בשנת 1451 הייתה המועצה המלכותית בשליטת אדמונד ביופורט, דוכס סומרסט, ידידו של סטאפורד, שאף השיא את בנו האמפרי לבתו מרגרט. עם זאת, באוגוסט 1453, כאשר המלך לקה באי שפיות, נטל יריבו של סומרסט, ריצ'רד פלנטג'נט, דוכס יורק, את תפקיד העוצר והלורד המגן וכלא את סומרסט. עם חזרתו של המלך לחושיו פרצה מלחמת השושנים. סטאפורד נשא ונתן לשחרורו של סומרסט בפברואר 1455. בקרב סנט אולבנס הראשון (22 במאי 1455) פיקד סטאפורד על צבא המלך שמנה 2,500 חיילים. סטאפורד נפגע ונלקח בשבי יחד עם המלך, בין ההרוגים היה גם חותנו, סומרסט. יורק נטל את תפקיד הלורד המגן ושליש הממלכה והפך שנית לעוצר כאשר המלך שקע שוב בחוסר שפיות. סטאפורד ניהל משא ומתן עם יורק, דבר שגרם לקרע בינו ובין ראש מחנה המלך, המלכה מרגרט מאנז'ו.

בקרב גשר לדפורד (12 באוקטובר 1459) סייע סטאפורד לניצחון כוחות המלך והשלים עם המלכה. סטאפורד נהרג בקרב נורת'האמפטון, ב-10 ביולי 1460.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Rawcliffe, Carole. The Staffords, Earls of Stafford and Dukes of Buckingham 1394–1521. Cambridge University Press, 1978

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]