הארי היי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

הארי הייאנגלית: Harry Hay;‏ 7 באפריל 1912 - 24 באוקטובר 2002) היה פעיל אמריקאי בולט לזכויות להט"ב, קומוניסט ופעיל לזכויות הילידים ביבשת אמריקה. הוא ייסד את אגודת מאטאשין, אחת מהקבוצות הראשונות לזכויות להט"ב בארצות הברית, וכן את תנועת פיות רדיקליות, המהווה אלטרנטיבה קהילתית, רוחנית ופוליטית לזרם המרכזי בתרבות הגייז המודרנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי היי נולד למשפחה מהמעמד הבינוני-גבוה באנגליה, וגדל בצ'ילה ובקליפורניה שבארצות הברית. הוא למד באוניברסיטת סטנפורד, ולאחר מכן הפך לשחקן תיאטרון מקצועי בלוס אנג'לס, שם הצטרף למפלגה הקומוניסטית. למרות שמגיל צעיר חש משיכה כלפי בני מינו, כתוצאה מלחץ חברתי הוא קיים אורח חיים הטרוסקסואלי ואף נישא ב-1938 לפעילה מהמפלגה הקומוניסטית, איתה אימץ שני ילדים. מכיוון שנשאר הומוסקסואל, בשנת 1950 הסתיימו נישואיו.

תרומתו ללהט"ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום נישואיו, היי ייסד את אגודת מאטאשין שפעלה להגנה ותמיכה בזכויות הומוסקסואלים, בתקופה בה יחסים חד-מיניים היוו עבירה על החוק.

ב-1969 ייסד היי סניף של Gay Liberation Front בלוס אנג'לס. ב-1970 עבר לניו מקסיקו עם בן זוגו וב-1979 ייסדו יחד עם דון קילהפנר ומיטש ווקר את תנועת פיות רדיקליות.

היי מתואר כ"מייסד התנועה הגאה המודרנית"[1] ו"אבי השחרור ההומואי"[2] והיה נושא לספר ביוגרפי ולסרט תיעודי.

עם השנים נקט עמדה נגד ההיטמעות של המיעוט הלהט"בי בחברה ההטרו-נורמטיבית, ולמען שמירה של תרבות שוליים קווירית ומגוונת. "עטינו עלינו עור צפרדע ירוק ומכוער של קונפורמיות הטרוסקסואלית, וכך שרדנו את שנות בית הספר", הסביר פעם היי. "אנחנו יודעים איך לחיות דרך העיניים שלהם, אנחנו תמיד יכולים לשחק במשחקים שלהם, אבל האם אנחנו מתכחשים לעצמנו על ידי כך? אם אתה נושא עליך את עור הקונפורמיות, אתה מסתיר ומדחיק את הנסיך או הנסיכה היפהפיים שבתוכך".[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הארי היי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Timmons, Stuart (1990). The Trouble with Harry Hay: Founder of the Modern Gay Movement. Boston: Alyson Publications. ISBN 978-1555831752.
  2. ^ Haggerty, George E.; Beynon, John; Eisner, Douglas (2000). Encyclopedia of Lesbian and Gay Histories and Cultures, Vol. 2. New York: Garland Publishing. Retrieved 12 September 2017.
  3. ^ Gay pioneer Harry Hay dies". The Advocate. 2002-10-25. Archived from the original on 2008-06-24. Retrieved 2009-04-23.