מועצת המדינה של הרפובליקה העממית של סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועצת המדינה של הרפובליקה העממית של סיןסינית מפושטת: 国务院, פין-יין: Guówùyuàn), או "ממשלת העם המרכזית" (בסינית: 中央人民政府) מאז 1954, הוא הגוף האדמיניסטרטיבי הראשי ברפובליקה של סין. היא מכילה ראש מועצה, וראשי מחלקות וסוכנויות ממשלתיות.

בפוליטיקה של סין, ממשלת העם המרכזית היא אחד משלושה ערוצי שליטה וכח. השניים הנוספים הם המפלגה הקומוניסטית של סין וצבא שחרור העם.

המועצה הלאומית מפקחת ישירות על הממשלות במחוזות השונים, ובהתאמה שומרת על קשרים הדוקים עם בכירי המפלגה הקומוניסטית.

מבנה וארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב המועצה הקבוע כולל את ראש ממשלת סין, סגן ראש הממשלה בפועל, 3 סגנים נוספים לראש הממשלה, מזכ"ל המועצה ו-4 חברי מועצה נוספים (מהם שניים שרים). כיום, במועצה חברים גם 25 שרים נוספים ויחד עם ההרכב הקבוע היא מונה 35 חברים. סגני ראש הממשלה ומזכ"ל המועצה ממונים על ידי ראש הממשלה, אשר ממונה בעצמו על ידי הנשיא בהתאם להחלטת הקונגרס הלאומי העממי. ניתן לכהן במועצה ברציפות שתי תקופות כהונה בנות 5 שנים כל אחת.

38 מנהלי סוכנויות ממשלתיות מדווחים ישירות למועצה. מנהלי הסוכנויות לא משתתפים בדיוני המועצה המלאים באופן קבוע.

פעילות המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה הלאומית נפגשת אחת ל-6 חודשים. בין הפגישות המדינה מונהגת על ידי הוועדה המתמדת של המפלגה הקומוניסטית שנפגשת על בסיס שבועי.

כל סגן ראש ממשלה מפקח על נושא מסוים בעבודת הממשל. מזכ"ל המועצה מבצע את החובות שהטיל עליו ראש הממשלה. המזכ"ל עומד בראש 'המשרד הכללי' שמטפל בענייני היום-יום של המועצה. המזכ"ל מחזיק בכוח מועט יחסית ואין לבלבל בינו לבין המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של סין.

המועצה הלאומית אחראית באופן רשמי כלפי הקונגרס, וידוע על מקרה אחד לפחות שבו הקונגרס דחה על הסף יוזמה של המועצה. כמו כן, ידוע על מספר יוזמות שהמועצה נאלצה לשנות באופן משמעותי בגלל התנגדות הקונגרס. זאת למרות שהקונגרס נשלט על ידי המפלגה הקומוניסטית, אשר שולטת בפועל במידה רבה גם במועצה.

בתור חברי מפלגה, חברי המועצה אמורים לעקוב אחרי הוראות המפלגה ולפעול לפי המדיניות שלה, אבל בשל העובדה שהם נוטים להיות בכירים במפלגה, יש להם השפעה ממשית על המדיניות שלה - ומכאן שיש למועצה מידה לא מבוטלת של עצמאות וכוח בפני עצמה. השתלבות בכירי מפלגה במועצה יוצרת מערכת שונה מזו של ברית המועצות, שבה המפלגה החזיקה בשליטה יעילה יותר על המדינה (מכיוון שלמדינה לא היה כוח ממשי מול המפלגה, בניגוד למצב בסין).

חברי המועצה אמנם שואבים את סמכותם מן תפקידם במדינה, אך בהחלטותיהם הם מתחשבים מאוד במדיניות המפלגה. שמירה על איזון בין מדיניות המפלגה לרצונם של חברי המועצה, מאפשרת למועצה לקבל החלטות חשובות כגון מינויים בכירים בשירות המדינה. כך, המועצה יכולה לקדם את יוזמותיה בלי עימות פוליטי ישיר עם המפלגה.

היו בעבר מאמצים להפריד את המפלגה והמדינה (שהמועצה עומדת בראשה) בשנות ה-80 המאוחרות תחת מנהיגותו של זאו זיאנג (מזכ"ל המפלגה דאז). יוזמתו הייתה שינוי מעמד המדינה למבצעת מדיניות המפלגה, מה שיחליש את המועצה ויעביר את עיקר כוחה הפוליטי למפלגה. מאמצים אלו ננטשו ברובם בשנות ה-90 המוקדמות לאחר שזאו הודח מתפקידו.

בתור הדרג הניהולי הבכיר של הממשלה, עיקר תפקידה של המועצה הוא לגבש החלטות מנהליות, לנסח הוראות ולעקוב אחר יישומם; להכין הצעות חוק להגשה לקונגרס או לוועדה המתמדת; ולהכין את תקציב המדינה לדיון ואישור בקונגרס. המועצה מרכזת את פעילות הממשלה בכל הדרגים וכל תוכנית צריכה לעבור דרכה. עם שימת הדגש של ממשלת סין על מודרניזציה של הכלכלה, המועצה רכשה לעצמה השפעה וחשיבות נוספים.

המועצה אמנם שולטת במשרד לביטחון לאומי, אך לא שולטת על הצבא, שנשלט על ידי הוועדה הצבאית המרכזית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]