הנס שארף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס-יואכים גוטלוב שארף
Hanns Scharff
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 16 בדצמבר 1907
פרוסיה המזרחיתפרוסיה המזרחית פרוסיה המזרחית, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בספטמבר 1992 (בגיל 84)
קליפורניהקליפורניה קרן, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי פני פוקר
פני אבן
השתייכות גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
תקופת הפעילות 19421945 (כ־3 שנים)
דרגה אובר גפריטר
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנס-יואכים גוטלוב שארףגרמנית: Hanns-Joachim Gottlob Scharff;‏ 16 בדצמבר 1907 10 בספטמבר 1992) היה מתשאל גרמני, ששירת בלופטוואפה במהלך מלחמת העולם השנייה, ונחשב למתשאל הטוב ביותר בגרמניה הנאצית.

בשנים שלאחר המלחמה פעל שארף כאמן ויצר פסיפסים, ולימד מרצון את שיטות החקירה שלו בצבא ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שארף נולד ב-16 בדצמבר 1907 בראסטנבורג, פרוסיה המזרחית (לימים קנטרן (אנ'), פולין) להנס הרמן שארף ואלזה שארף, והיה השני מתוך שלושה בנים. אביו של שארף, קצין מעוטר בצבא פרוסיה בעת מלחמת העולם הראשונה, נפטר ב-1917 בוויסבאדן עקב פציעותיו ביולי 1916 במהלך המלחמה בצרפת.

למשפחתו של שארף היה מפעל טקסטיל שנוהל בידי סבו של שארף, כריסטיאן יאהן. שארף החל ללמוד את מלאכת האריגה כמתבגר על מנת לעבוד במפעל כשיהיה בוגר. הוא למד מרצ'נדייזינג, סחר בינלאומי ושיווק. שארף נסע לעבוד ביוהנסבורג, דרום אפריקה במשרדי חברת המכוניות אדלר לשנה, הצליח מאוד בתפקידו וקודם וניהל את חטיבת החוץ של החברה במשך 10 שנים. במהלך שהותו בדרום אפריקה פגש שארף את מרגרט סטוקס, צעירה בריטית, והם נישאו.

בקיץ 1939 ביקר שארף בעיירה גרייץ, ונתקע בגרמניה עקב פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא מצא עבודה בברלין והתגורר שם עם אשתו ושלושת ילדיו, אך גויס לוורמאכט בתור פאנצרגרנדיר והוכשר במשך חודשיים בפוטסדאם. הוא היה אמור להישלח לחזית המזרחית, אך אשתו, שלא רצתה לאבד אותו, שכנעה את הקצינים לגייס אותו כחוקר עקב שליטתו בשפה האנגלית. הוא נלקח מיחידתו אל פלוגה VII בוויסבאדן, שם שימש כמתורגמן מאנגלית לגרמנית.

באביב 1943, לאחר פגישה מוצלחת עם מפקדו, הוחלט להעביר את שארף לאובראורסל, שבה שכנה מחלקת החקירות של הלופטוואפה. הוא גם הועלה בדרגה לדרגת האופט גפריטר. שארף מונה לעוזר של שני חוקרים, וילנד ושרודר, האחראים על חקירת טייסים אמריקאים מחילות האוויר של צבא ארצות הברית.

בעקבות תאונת מטוס שבה נהרג שרודר והטייס ווילנד נפצע קשות, קודם שארף לתפקיד קצין החקירות האחראי על טייסים אמריקאים מצבא ארצות הברית. בין הטייסים שחקר שארף נמצא פרנסיס "גאבי" גברסקי, אלוף הפלות אמריקאי במהלך מלחמת העולם השנייה ומלחמת קוריאה.

בשנת 1948 הגיע שארף לארצות הברית לראשונה, כדי להעיד במשפט נגד חייל אמריקאי שערק אל הנאצים ב-1944, ונחקר על ידו. בעודו שוהה בארצות הברית, הרצה שארף בפני בכירי חיל האוויר של ארצות הברית ולימד אותם את שיטות החקירה שלו.

שארף החליט להשתקע בארצות הברית, והחל לעבוד ביצירת פסיפסים ומכירת רהיטים מעוטרים בפסיפס. עסקיו של שארף הצליחו, והוא הרחיב את תחומי המכירה ועבר ללוס אנג'לס. העסק החדש שלו בלוס אנג'לס, שנקרא "הנס שארף עיצובים", הצליח מאוד ורומם את שמו של שארף.

ב-1971 הזמין שארף את אשתו של בנו, מוניקה, ללמוד לעבוד בפסיפס במסגרת תוכנית הרחבת החברה שלו. שניהם יחד יצרו את חמשת פסיפסי הענק בטירת סינדרלה בדיסני וורלד, הפסיפס המספר את סיפורה של סינדרלה.

בין עבודותיו נמצאות רצפת הפסיפס של בית ממשלת קליפורניה, רצפת הפסיפס בכניסה לאפקוט, פסיפס קיר חיצוני במכללת דיקסי ביוטה, נשר הפסיפס באוניברסיטת דרום קליפורניה וכמות גדולה של בתים פרטיים, מלונות, בתי ספר, אוניברסיטאות, מרכזי קניות וכנסיות ברחבי העולם.

בשנות ה-80 הפך שארף את מוניקה לשותפה עסקית שלו, ושינה את שם החברה ל"שארף ושארף". השותפות נשארה פעילה עד מותו של הנס שארף ב-1992, ולאחר מותו המשיכה מוניקה לנהל את החברה. כיום החברה עדיין פעילה בניהולה של מוניקה.

שארף נפטר ב-10 בספטמבר 1992 בביתו שבקרן, קליפורניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האתר הרשמי של חברת שארף ושארף (באנגלית)