הפארק הלאומי פיורדלנד

הפארק הלאומי פיורדלנד
Fiordland National Park
מילפורד סאונד בפארק הלאומי פיורדלנד
מילפורד סאונד בפארק הלאומי פיורדלנד
מילפורד סאונד בפארק הלאומי פיורדלנד
אתר מורשת עולמית
טה ואהיפוונמו
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 1990, לפי קריטריונים 7, 8, 9, 10
שטח האתר 26,000 קמ"ר
חלק מתוך טה ואהיפוונמו עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
תאריך הקמה 1952 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 12,500 קילומטר רבוע
גובה ממוצע 1,063 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ניו זילנדניו זילנד ניו זילנד
מיקום סאות'לנד עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 45°25′00″S 167°43′01″E / 45.4167°S 167.717°E / -45.4167; 167.717
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק לאומי פיורדלנדאנגלית: Fiordland National Park) הוא הפארק הלאומי הגדול ביותר בניו זילנד, ומאז שנת 1990 הוא מוכרז כאתר המורשת העולמית טה ואהיפוונמו יחד עם שלושה פארקים לאומיים נוספים. הפארק משתרע על פני 12,500 ק"מ רבוע בדרום מערב האי הדרומי באזור הגאוגרפי המכונה גם הוא פיורדלנד. הפארק מכסה את רוב שטחו של אתר המורשת העולמית טה ואהיפוונמו. האזור הוכרז כפארק לאומי בשנת 1952.

שמו של הפארק, פיורדלנד (מילולית - ארץ הפיורד) נגזר מהמילה הנורווגית "פיורד" המציינת עמק צר ומוצף בים שהועמק על ידי קרחון, ואכן אחד המאפיינים של הפארק הוא פיורדים רבים ועמוקים שנוצרו על ידי קרחונים במהלך עידן הקרח האחרון והוצפו אחריו על ידי ים טסמן. בין הפיורדים המפורסמים בפארק נמנים מילפורד סאונד (Milford Sound), דאסקי (Dusky) ודאוטפול סאונד (Doubtful Sound). באותה צורה נוצרו אגמים רבים ומספר רב של איים קטנים הופרדו מן האי הדרומי, שני האיים הגדולים בפארק הם סקרטרי (Secretary Island) ורזולושין (Resolution Island). בין האגמים הרבים בפארק בולטים אגם טה אנאו, אגם מאנאפורי ואגם האורקו.

בתוך תחומי הפארק קיים כביש אחד בלבד (Milford Road - SH 94) המוליך מטה אנאו למילפורד סאונד וכן כ-500 ק"מ של שבילי טיול להולכי רגל המאפשרים גישה קרקעית לחלק קטן מאוד משטחו של הפארק. רוב שטחו של הפארק נגיש אך ורק מן האוויר או מן הים. אל החלקים הדרומיים של הפארק הגישה קשה במיוחד, ופרט למספר משלחות מחקר וחיפוש אחר זנים נכחדים אין מבקרים בהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]