התזמורת הסימפונית של ניו ג'רזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התזמורת הסימפונית של ניו ג'רזי
New Jersey Symphony Orchestra
תאריך ייסוד 1922 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ניו ג'רזי, ארצות הברית
אולם קונצרטים שונים (ראה להלן)
מנצח שיאן ג'אנג
www.njsymphony.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התזמורת הסימפונית של ניו ג'רזיאנגלית: New Jersey Symphony Orchestra היא תזמורת סימפונית היושבת דרך קבע בניו ג'רזי, ארצות הברית. מטה התזמורת הוא בניוארק, ניו ג'רזי. המנהלת המוזיקלית והמנצחת הראשית של התזמורת מאז 2016 היא שיאן ג'אנג.

מיקום ואולמות קונצרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ ג'יימס ייסד את התזמורת ב-1922. במשך שנות ה-40' של המאה ה-20, הופיעה התזמורת ב"סימפוני הול ניוארק". בימים אלה מופיעה התזמורת באולמות בשש ערים במדינת ניו ג'רזי:

אוסף כלי הקשת "תור הזהב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא מכבר התפרסמה תזמורת ניו ג'רזי ברכישה שביצעה, של 30 כלי קשת, בהם כמה שבנה אנטוניו סטרדיווארי, לקשתניה, מן האוסף של הרברט ר. אקסלרוד, בשנת 2003. לורנס טמבורי, שהיה אז נשיא התזמורת ומנהל עסקיה הראשי שלה, גרס, שרכישה זו תשפר את כוח המשיכה של התזמורת ואת יוקרתה, הן לקהל והן לתורמים. נמה ירווי אמר במפורש, שזו הייתה הסיבה העיקרית להסכמתו לקבל עליו את ניהול תזמורת ניו ג'רזי. התזמורת כינתה את האוסף בשם "תור הזהב" של כלי הקשת.

חילוקי דעות באשר לרכישת הכלים התגלעה כאשר התעוררו ספקות לגבי ערכו האמיתי של האוסף. אקסלרוד העריך את שוויו ב-49 מיליון דולר ומכר אותו לתזמורת ב-17 מיליון דולר.[1] התברר, מכל מקום, שההערכה של 17 מיליון דולר הייתה קרובה יותר לערך השוק בעת המכירה. יתר על כן, חקירות של כתב עיתונות העלו ספקות באשר לאותנטיות המלאה של אחדים מן הכלים באוסף.[2] כתב האישום הפלילי של אקסלרוד, שהובא למשפט בהמשך ונמצא אשם בהעלמת מס פדרלי שלא הייתה קשורה באוסף כלי הקשת, גרמה לתזמורת מבוכה ואי-נעימות בנושא העסקה שעשתה עם האיש.[3]

באפריל 2004 התמנה סיימון ווד לנשיא תזמורת ניו ג'רזי, אחרי שטמבורי עבר לנהל את התזמורת הסימפונית של פיטסברג. ווד עצמו עזב את תזמורת ניו ג'רזי ביולי 2005 ועבר לתזמורת הסקוטית הלאומית. החקירה בנושא "אוסף תור הזהב" התנהלה בתקופת כהונתו של ווד. באוקטובר 2006 התמנה גרמילה למנהל הראשי כממשיכו של ווד.

במרץ 2007 הודיעו גרמילה ותזמורת ניו ג'רזי, שעקב קשיים כספיים חמורים, הם שוקלים למכור את אוסף "תור הזהב". ההסכם המקורי עם אקסלרוד כלל התחייבות מצד התזמורת להחזיק באוסף לפחות עשר שנים, אבל אקסלרוד הסכים לאפשר לתזמורת לנסות למכור את האוסף. התוכנית הייתה להשתמש בכספים שתכניס מכירת האוסף לסילוק החוב ולהגדלת קרן המענקים של התזמורת. שאיפת התזמורת הייתה למכור את האוסף בשלמות ולקבל אותו בהשאלה לשימוש נגני התזמורת, אבל פרשנים עמדו על הקושי לממש תוכנית כזאת.

בנובמבר 2007 הודיעה התזמורת על מכירת כלי "תור הזהב" לחברת השקעות אמריקאית ומשקיעים נוספים, תמורת $20 מיליון דולר וחלק מן הרווחים מכל מכירה בעתיד של הכלים. סעיף בהסכם הקנה לתזמורת זכויות נגינה ב-28 מן הכלים שנמכרו למשך 5 שנים לפחות.[4]

עוד על התזמורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף בעיות המימון והמחלוקת בנושא אוסף הכלים, השתפרה רמתה האמנותית של התזמורת בתקופת כהונתו של נמה ירווי. בפברואר 2008 הודיעה התזמורת על סיום כהונתו של ירווי כמנהל המוזיקלי בסוף עונת 2008–2009. ירווי הסכים לכהן כיועץ אמנותי לאחר תום החוזה שלו כמנהל מוזיקלי, ובהמשך קיבל את התואר מנצח מהולל (conductor laureate). התזמורת צמצמה את סגל נגניה ואת מספר הקונצרטים למנויים, החל מעונת 2009–2010. מאז עונת 2006–2007 קיימה תזמורת ניו ג'רזי סדרת שידורי רדיו בארצות הברית, ובאוקטובר 2007 הודיע גרמילה שהשידורים יימשכו. באוקטובר 2009 הודיעה התזמורת על מינויו של ז'אק לאקומב למנהל המוזיקלי ה-13 של התזמורת, החל בעונת 2011-2011, בחוזה התחלתי ל-3 שנים, שהוארך ביולי 2012 עד עונת 2015–2016.

עם פרישתו של גרמילה מתפקיד הנשיא, הודיעה תזמורת ניו ג'רזי בדצמבר 2012 על מינוי ריצ'רד דייר לנשיאה הבא. הנשיא החדש החל בתפקידו בינואר 2013 וב-10 בינואר 2013 התפטר ממנו לאחר דיווחים על האשמה קודמת בהטרדה מינית ב-1996 והפרזות אפשריות במצב עסקיו.. ביוני 2013 התמנה ג'יימס רו לנשיא הבא של תזמורת ניו ג'רזי.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזמורת ניו ג'רזי ביצעה כמה הקלטות לחברת דלוס עם מנהלה המוזיקלי הקודם זדנייק מאצאל, בהן יצירות מאת הקטור ברליוז, אנטונין דבוז'אק, ריינהולד גליאר ומודסט מוסורגסקי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פגי מקגלון ומארק מילר, "FBI probes symphony purchase of violins," The Star-Ledger, May 13, 2004.
  2. ^ מילר, "False Notes," The Star-Ledger, August 2, 2004
  3. ^ אליקס קירסטה, "Orchestral manoeuvres in the dark,", גרדיאן, 11 ביוני 2005
  4. ^ פגי מגלון,"NJ Symphony sells its ill-fated strings to twin investment bankers,"