וייברלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וייברלי (פרוור)
Waverley
כנסיית מרים אימקולטה, ברחוב ויקטוריה בווייברלי.
כנסיית מרים אימקולטה, ברחוב ויקטוריה בווייברלי.
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה ניו סאות' ויילסניו סאות' ויילס ניו סאות' ויילס
פרוור הפרוורים המזרחיים
עיר אם סידני
על שם Waverley Novels עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ בפרוור 4,216 (10 באוגוסט 2021)
קואורדינטות 33°54′00″S 151°15′14″E / 33.9°S 151.254°E / -33.9; 151.254
אזור זמן UTC +10
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וייברלי (באנגלית: Waverley) הוא פרוור בסידני, המנוהל על ידי מועצת וייברלי (Waverley Council). המועצה קרויה על שם הפרוור, אם כי היא יושבת בפרוור הסמוך מצפון, בונדיי ג'נקשן.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וייברלי גובל מצפונו בבונדיי ג'נקשן, ממערב בקווינס פארק, מדרום בברונטי וממזרח בבונדיי. הדרכים העיקריות החוצות אותו הן דרך ברונטי, דרך קרינגטון ורחוב ויקטוריה, היוצרים צומת כוכב מפורסמת הקרויה "צ'רינג קרוס". וייברלי הוא הנקודה הגבוהה ביותר באזור הפרוורים המזרחיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוור נקרא על שם האחוזה הראשונה באזורו: ב-1827 בארנט לוי בנה את אחוזת וייברלי, בצד הדרך שלימים תקרא דרך סאות'-הד הישנה. האחוזה נקראה על שם ספר שהיה חביב על לוי, וייברלי מאת סר וולטר סקוט. בית האחוזה הבולט נתן לפרוור הסובב אותו את שמו. ביוני 1859 הוקמה מועצת וייברלי.

בשנת 1877 הוקם בפרוור בית העלמין וייברלי, שבלט בהיותו ממוקם על שפת צוק גבוה. בית העלמין מארח את קבריהם של המשורר הנרי קנדל והטייס לורנס הרגרייבס.

בשנת 1912 הוקמה בפרוור כנסיית מרי אימקולטה (Mary Immaculate, נטולת-הרבב), שעוצבה על ידי האדריכל ג'ון הנסי בסכנון פדריישן קלאסי.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בווייברלי מספר בתי ספר: בית הספר לנערים וייברלי קולג', פנימיית הנערות סיינט קתרין, ובתי הספר היסודיים ע"ש וטרפורד. אזור צ'רינג קרוס הפך במהלך תחילת המאה ה-21 למרכז מסחרי, אך מרבית הפרוור עדיין בעלת צביון מגורים, עם חנויות בודדות ומיעוט מרכזים מסחריים.

לפרוור מספר קבוצות ספורט: שלוש קבוצות ראגבי מקומיות, שותפות בליגת הראגבי של איחוד בונדיי, קבוצת כדורת מקצועית וקבוצת קריקט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וייברלי בוויקישיתוף