ויקטור הס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקטור פרנסיס הס
Victor Francis Hess
לידה 24 ביוני 1883
Schloss Waldstein, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בדצמבר 1964 (בגיל 81)
מאונט ורנון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים אוניברסיטת גראץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
בן או בת זוג Marie Bertha Warner Breisky (6 בספטמבר 19202 באפריל 1955)
Elizabeth M. Hoenke עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
גילוי הקרינה הקוסמית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופסור ויקטור פרנסיס הס (24 ביוני 1883 - 17 בדצמבר 1964) היה פיזיקאי ממוצא אוסטרי שזכה בפרס נובל לפיזיקה על גילוי הקרינה הקוסמית.

הס נולד באוסטריה ואת כל לימודיו השלים בגראץ. את התואר השלישי סיים בשנת 1910. בין השנים 1921 ל-1923 עשה בתר-דוקטורט בניו ג'רזי שבארצות הברית וחזר לאוניברסיטת גראץ שם מונה לפרופסור בשנת 1925. ב-1938 נמלט מאוסטריה לארצות הברית משום שאשתו הייתה יהודייה. ב-1944 קיבל אזרחות אמריקנית ומונה להיות פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת פורדהאם. אשתו נפטרה מסרטן בשנת 1955. הוא נפטר בשנת 1964 ממחלת פרקינסון.

קרינה קוסמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1911 ל 1913, הס עבד על מה שלימים יזכה אותו בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1936.

במשך שנים רבות הקהילה המדעית תהתה על רמות הקרינה המייננת באטמוספירה. ההנחה הייתה שהקרינה תדעך ככל שמתרחקים מכדור הארץ, מקור הקרינה. אולם באמצעות אלקטרוסקופים נערכו מדידות מקורבות על רמת הקרינה שהראו שככל שאתה גבוה יותר באטמוספירה רמת הקרינה עולה והיא גבוהה יותר מזאת שעל פני הקרקע.

הס ניגש לתעלומה והתחיל בהגדלת דיוק ציוד המדידה, ולאחר מכן לקח באופן אישי את הציוד על כדור פורח. הוא מדד את רמות הקרינה באופן שיטתי בגבהים של עד 5.3 קילומטר ביום ובלילה תוך לקיחת סיכון אישי. התוצאה של עבודתו הקפדנית של הס פורסמה באקדמיה למדעים של וינה והראתה שרמת הקרינה יורדת עד גובה של 1 קילומטר ומעל הגובה הזה עולה באופן ניכר, כך רמת הקרינה בגובה 5 קילומטר הייתה פי 2 יותר מזאת שבגובה פני הים.

מסקנתו הייתה שהקרינה חודרת לאטמוספירה דרך החלל החיצון, מסקנה זאת אושרה על ידי רוברט מיליקן בשנת 1925, והוא זה שנתן לקרינה את השם קרינה קוסמית. התגלית של הס פתחה שער לתגליות חדשות בייחוד בפיזיקה גרעינית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויקטור הס בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.