ויקטוריה (אי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקטוריה
Victoria
נתונים גאוגרפיים
מיקום צפון אמריקה
קואורדינטות 71°N 110°W / 71°N 110°W / 71; -110
ארכיפלג הארכיפלג הארקטי הקנדי
שטח 217,291 קמ"ר
אורך 700 ק"מ
רוחב 625 קילומטר
גובה מרבי 655 מטר
נתונים מדיניים
מדינה קנדהקנדה קנדה
אוכלוסייה 1,875
עיר ראשית קיימברדיג' ביי
על שם ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך גילוי 1826 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האי ויקטוריהאנגלית: Victoria Island) הוא אי בארכיפלג הארקטי הקנדי. שטחו של האי מחולק בין שתי טריטוריות בקנדה: טריטוריית נונאווט והטריטוריות הצפון-מערביות. השליש המערבי של האי שייך למחוז אינוביק (Inuvik) שבטריטוריות הצפון-מערביות ואילו שני השלישים הנותרים שייכים למחוז קיטיקמאוט (Kitikmeot) שבטריטוריית נונאווט.

שטחו של האי הוא 217,291 קמ"ר[1] וככזה הוא האי ה-8 בגודלו בעולם והשני בגודלו מבין אייה של קנדה. שטחו של האי גדול משטחה של בלארוס.

האי קרוי על שמה של המלכה ויקטוריה, שהייתה השליטה של קנדה בין השנים 1901-1867. כל המקומות באי הנושאים את השם "הנסיך אלברט" קרויים על שמו של בעלה הנסיך אלברט.

מיקום ותיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצפון לאי נמצא מצר ויקונט מלוויל (Viscount Melville Sound) וממזרח לו נמצאים תעלת מקקלינטוק ומצר ויקטוריה. ממערב לאי נמצאים מפרץ אמונדסון והאי בנקס שמופרד מהאי ויקטוריה על ידי מצר ארוך שנקרא מצר הנסיך מוויילס. מדרום לאי נמצאים (ממערב למזרח) מצר דולפין ויוניון, מפרץ אוסטין, מפרץ קורוניישן ומצר דיס.

האי מאופיין בחצאי איים רבים ובקו חוף מחורץ במפרצונים. בצפון מזרח האי נמצא חצי האי סטורקרסון (Storkerson Peninsula) שבקצהו נמצאת תעלת גולדסמית' שמפרידה בין האי ויקטוריה לבין האי הסמוך, סטפנסון (Stefansson Island). חצי האי סטרוקרסון מופרד משאר החלק הצפוני של האי על ידי מפרץ האדליי (Hadley Bay) שהוא אחד המפרצונים הגדולים באי. חצי אי רחב נוסף שנמצא בצפון האי הוא חצי אי הנסיך אלברט, שבקצהו נמצא מצר הנסיך מוויילס. בדרום מערב האי נמצא חצי האי וולסטון (Wollaston Peninsula) שמופרד מהאזור המרכזי של האי על ידי מצר הנסיך אלברט.

צורתו של האי כולו באופן מקרי מזכירה עלה אדר מסוגנן, שהוא סמלה המרכזי של קנדה.

הנקודה הגבוהה ביותר באי מגיעה ל-655 מטרים. פסגה זו היא חלק מרכס שאלר (Shaler Mountains) הנמצא באזור המרכזי-צפוני של האי. בצפון מזרח האי נמצא אגם פרגוסון (Ferguson Lake). גודלו של האגם הוא 562 קמ"ר והוא הגדול מבין האגמים שבאי.

על פי מפקד אוכלוסין שנערך ב-2006, על האי מתגוררים 1875 בני אדם, מהם 1477 בנונאווט ו-398 בטריטוריות הצפון-מערביות. שני היישובים הגדולים שעל האי הם קיימברדיג' ביי (Cambridge Bay) הנמצא בחוף הדרום מזרחי בשטחה של נונאווט, ואלוקקטוק (Ulukhaktok) שנמצאת בחוף המערבי בשטח הטריטוריות הצפון-מערביות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויקטוריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]