ז'אן-לוק פיקארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן-לוק פיקארד
Jean-Luc Picard
פטריק סטיוארט כקפטן ז'אן-לוק פיקארד
פטריק סטיוארט כקפטן ז'אן-לוק פיקארד
פטריק סטיוארט כקפטן ז'אן-לוק פיקארד
שם סרט "מסע בין כוכבים: דורות"
"מסע בין כוכבים: המפגש"
"מסע בין כוכבים: המרד"
"מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: פיקארד"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987.
מספר הופעות 176 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
ארבעה סרטי קולנוע
20 פרקים של מסע בין כוכבים: פיקארד
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות פטריק סטיוארט
מידע
תאריך לידה 13 ביולי 2305 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה La Barre עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע גמלאי (לשעבר קצין בצי הכוכבים)
חברה לשעבר בקבוצה צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
מקום מגורים שאטו פיקארד עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה מוריס - אביו
איווט - אימו
רוברט - אחיו
מארי - גיסתו
רנה - אחיינו
בוורלי קראשר - זוגתו לשעבר ואם בנו
ג'ק קראשר - בנו
חברים ואש
אויבים קיו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן ז'אן-לוק פיקארדצרפתית: Jean-Luc Picard; בצרפתית מבטאים פיקאר), בגילומו של השחקן האנגלי פטריק סטיוארט, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע בעיקר כדמות ראשית בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", וכן ארבעת סרטי הקולנוע המבוססים על סדרה זו: "מסע בין כוכבים: דורות", "מסע בין כוכבים: המפגש", "מסע בין כוכבים: המרד" ו-"מסע בין כוכבים: נמסיס". כמו כן, הדמות הופיעה בפרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ובסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" שמתמקדת בדמותו של פיקארד לאחר אירועי הסרט "נמסיס".[1]

ליהוק ועיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחתם הקופתית של סרטי הקולנוע העלילתיים של "מסע בין כוכבים", המבוססים של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", יצאה הודעה לתקשורת ב-10 באוקטובר 1986, בה הוכרז על סדרת טלוויזיה חדשה, הכוללת צוות שחקנים חדש.[2] יוצר "מסע בין כוכבים" ג'ין רודנברי בחר בשם "פיקארד" לדמות הראשית, על שם אחד או שני האחים התאומים אוגוסטה פיקארד וג'ין פליקס פיקארד, מדענים שווייצרים מהמאה ה-20.[3][4]

פטריק סטיוארט, שהיה בעל רקע בלהקה השייקספירית המלכותית,[5] תחילה נשקל לתפקיד של דאטה;[6] אך הוא אמר שהוא לא היה מעוניין לקחת תפקיד-משנה של "לשבת סביב".[7] ג'ין רודנברי לא רצה ללהק את סטיוארט כפיקארד, מאחר שהוא דמיין את הדמות כ-"גברית, עם הרבה שיער על הראש".[8] הבחירה הראשונה של רודנברי הייתה סטיבן מאכט, וזה לקח "שבועות של דיונים" עם רוברט ה. יוסטמן, ריק ברמן והמלהק, בשביל לשכנע אותו ש"סטיוארט היה זה שחיפשו אחריו שישב בכיסא הקפטן"; רודנברי הסכים לאחר שנערכו אודישנים לכל יתר המועמדים לתפקיד.[8][9] לסטיוארט עצמו לא היה ברור למה המפיקים יטילו על "אדם בגיל העמידה, קירח, שחקן שייקספירי אנגלי" כקפטן של האנטרפרייז.[10] הוא דאג שישלחו לו את הפאה שלו מלונדון, כדי להיפגש עם בכירי סרטי פרמאונט, אבל רודנברי הורה לסטיוארט להסיר את הפאה כי נראתה "איום ונורא". הקול הרועם שלו הרשים את הבכירים, שאישרו את הליהוק באופן מיידי.[8] רודנברי שלח לסטיוארט את רומני הוריישיו הורנבלואר של סי.אס. פורסטר, באומרו כי דמותו של פיקארד מבוססת על הורנבלואר,[11] אבל סטיוארט כבר הכיר הורנבלואר, לאחר שקרא את הספרים אודותיו כילד.[7]

ככל שהסדרה התקדמה, סטיוארט לקח יותר ויותר שליטה על ההתפתחות של הדמות. עד שהחלה ההפקה של סרט "הדור הבא" הראשון, "היה זה בלתי אפשרי לדעת היכן ז'אן-לוק התחיל ופטריק סטיוארט הסתיים",[11] ועד לזמן של הסרט הרביעי, הוא הצהיר כי:

"אני מוצא את עצמי מדבר הרבה על פיקארד ואחד הדברים שהבנתי הוא שככל שאני מדבר על פיקארד, אני מגלה שאני מדבר על עצמי.

הייתה סוג של פעולה כפולה שהתרחשה. במובן אחד, פיקארד מתפשט בצורה כזאת ובאותו הזמן הוא גם מתפתח ומתקרב יותר ויותר אליי, ובמידה מסוימת, אני מניח, הייתה לכך השפעה עליי. אני הפכתי למאזין טוב יותר ממה שאני אי פעם הייתי כתוצאה מלשחק את ז'אן-לוק פיקארד, כי זה היה אחד הדברים שהוא עושה כל כך טוב".[7]

סטיוארט ציין, עם זאת, כי הוא לא רציני כל כך, או מהורהר כל כך, כמו האלטר אגו שלו.[12]

סטיוארט גם הצהיר, כי "אחד מהתענוגות של עשיית הסדרה והמשחק של התפקיד הזה הוא שאנשים כל כך נמשכים לכל הרעיון של מסע בין כוכבים ... כמה שנים אחרי שהסדרה הסתיימה ... אני נהנה לשמוע כמה אנשים נהנה מהעבודה שעשינו ... זה תמיד הסב לי נחת שהקירח האנגלי הזה, בגיל העמידה, נראה שהתחבר איתם".[12] סטיוארט גם ציין כי תפקידו מסייע לחשוף את ויליאם שייקספיר בפני מעריצי מדע בדיוני. הוא ציין כי ישנה "נוכחות קבועה של מעריצי מסע בין כוכבים בקהל" בכל פעם שהוא משחק בתיאטרון, והוסיף: "אני פוגש את האנשים האלה לאחר מכן, אני מקבל מהם מכתבים ורואה אותם ליד דלת הכניסה האחורית לבמה ... והם אומרים, 'אני מעולם לא ראיתי את שייקספיר לפני כן, לא חשבתי שאבין את זה, אבל זה היה נפלא ואני לא יכול לחכות ולחזור שוב'".[13]

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן לוק פיקארד נולד למוריס ואיווט פיקארד בלה-באר, פראנש-קונטה, צרפת, ב-13 ביולי 2305, וחלם להצטרף לצי הכוכבים.[14] הוא נכשל בפעם הראשונה שניגש לבחינות הקבלה לאקדמיה של צי הכוכבים, אך בסופו של דבר הוא התקבל והפך לסטודנט הצעיר ביותר שניצח בתחרות המרתון של האקדמיה.[14] ההכשרה האקדמית שלו בארכאולוגיה מוזכרת בלא מעט מפרקי "מסע בין כוכבים: הדור הבא", והוא ממשיך לעסוק בתחום הארכאולוגיה כתחביב. כמו כן, הוא מציין שבשלב מסוים בלימודיו הוא נכשל בכימיה אורגנית בגלל הסחת דעת שנוצרה על ידי מערכת יחסים רומנטית. זמן קצר לאחר סיום לימודים, פיקארד נדקר בליבו על ידי נוסיקאני, כך שהנזק שנגרם לאיבר היה בלתי הפיך ונדרשה החלפתו המוחלט עם לב מלאכותי; מהלך שהיה כמעט קטלני (או קטלני, לדברי קיו, בפרק "Tapestry", כשהוא דן עם פיקארד על מושגי חיים ומוות).[14] פיקארד בסופו של דבר שימש כקצין ראשון על סיפונה של ה"סטארגייזר" (Stargazer), ובסופו של דבר אף פיקד עליה בעצמו.[14] באותה תקופה, הוא המציא טקטיקת קרב של התחמקות ותקיפה, הידועה כ-"תמרון פיקארד".

הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" מתארת חלק ניכר מתקופת פיקודו של פיקארד על ספינת החלל אנטרפרייז-D, במשך 7 שנים.[15] בפרק הפיילוט של הסדרה, "Encounter at Farpoint", הספינה נשלחת לחקור בעיה מסתורית בתחנת חלל בשם "פארפוינט", אך בדרכה נתקלת לראשונה בקיו, שהופך את פיקארד לנציג במשפט המאשים את כל האנושות בהיותה "גזע ילדותי, פראי ומסוכן".[15] פיקארד משכנע את קיו שיעמיד את האנושות למבחן, וקיו בוחר, כשלב ראשון של המבחן, לאמוד את הביצועים של הצוות במשימתם לפארפוינט.[15] המשפט "מסתיים" שבע שנים מאוחר יותר (כאשר קיו מזכיר לפיקארד שלמעשה - המשפט אף פעם לא מסתיים), בפרק סיום הסדרה "All Good Things...", כאשר האנושות נמצאת פטורה מאשמה, באמצעות הדגמתו של פיקארד, כי יש ביכולתה לחקור את האפשרויות השונות של הקיום.[15]

כדמות אשר מוצגת כמוסרית, הגיונית ואינטליגנטית, פיקארד הוא אמן של דיפלומטיה ורטוריקה, שפותר בעיות, לכאורה בלתי פתירות, בין צדדים מרובים, תוך הפגנת "חכמת שלמה" משלו. אף על פי שהחלטות כאלה בדרך כלל מסתיימות בדרכי שלום, פיקארד מוצג גם כטקטיקן מרשים בערמומיותו, במצבים שבהם זה נדרש. לפיקארד יש חיבה לספרות בלשית, דרמות שייקספיריות, וארכאולוגיה. לעיתים קרובות הוא נראה שותה תה ארל גריי, והוא נוהג להוציא דברים לפועל עם מתן פקודה: "Make It So".

קפטן ז'אן-לוק פיקארד כלוקוטוס; מתוך פרק סיום עונה 3 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990

בפרק סיום העונה השלישית "The Best of Both Worlds, Part I", פיקארד מוטמע על ידי הבורג על מנת לשמשם כנציגם בפני האנושות לקראת הטמעתם בקולקטיב; הטמעתו של פיקארד, כמו גם התאוששותו, הן נקודות קריטיות בהתפתחותה של הדמות, אשר מספקות סיפורי רקע הן לסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש" והן לפיתוח דמותו של בנג'מין סיסקו, הפרוטגוניסט העיקרי של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".[15][16] סטיוארט הציע לרודנברי להשאיר את פיקארד כבורג - אשר זכה לשם "לוקוטוס" - לעוד כמה פרקים נוספים, מעבר לפרק האחרון בעונה השלישית, מאחר שהוא חשב שזה יהיה יותר מעניין, מאשר פשוט להחזיר את פיקארד לקדמותו, בפרק "The Best of Both Worlds, Part II", העוקב.[6] מאוחר יותר מתגלה, בסרט "מסע בין כוכבים: המפגש", כי אף על פי שמכניקת הבורג הוצאה מתוך גופו של פיקארד, הוא עדיין בטראומה מהתקופה בה הוטמע (אשר הופכים לנקודות מפנה משמעותיות בעלילת הסרט "מסע בין כוכבים: המפגש").

בפרק מתחילת העונה הרביעית "Family", מתגלה כי לפיקארד יש אח, רוברט, אשר תפס פיקוד על העסק המשפחתי - גידולי כרמים בלה-באר, צרפת - לאחר שפיקארד הצטרף אל צי הכוכבים. לרוברט ולאשתו מארי יש בן צעיר, רנה, שהוא אחיינו של פיקארד. במהלך הסרט "מסע בין כוכבים: דורות", פיקארד מתבשר כי רוברט ורנה מתו בשרפה. גורלה של מארי לא נחשף.

לאחר הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקארד איחד כוחות עם קפטן האנטרפרייז ג'יימס טי קירק האגדי בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: דורות", על מנת להילחם בנבל של הסרט, ד"ר טוליאן סוראן. כשהוא מפקד על האנטרפרייז-E החדשה (האנטרפרייז-D נהרסה בסוף הסרט "דורות"), פיקארד מתעמת שוב עם הבורג בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש". מאוחר יותר, הוא נלחם נגד הפינוי הכפוי של גזע חייזרים מכוכב הבית שלהם, בסרט "מסע בין כוכבים: המרד", וכן מתעמת עם שיבוט של עצמו, שנוצר על ידי הרומולאנים, בסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס".

סוף המאה ה-24[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד", המתרחשת כ-18 שנה אחרי אירועי "נמסיס" מתברר שפיקארד, כעת בדרגת אדמירל, החליט להתפטר מצי הכוכבים לאחר שהללו סירבו להמשיך את הפרויקט עליו פיקד, לחילוץ הרומולאנים שכוכב הבית שלהם עבר סופר נובה והשמיד את העולמות הסובבים, ולמעשה את רוב העולמות המיושבים באימפריה הרומולאנית. פיקארד פרש לשאטו פיקארד בצרפת, שם הוא מגדל גפנים ומיינן, ובנוסף כותב ספרי היסטוריה.

עם תחילת הסדרה מתברר שפיקארד סובל מהסינדרום האירומודי (Irumodic Syndrome) ממנו התברר שהוא סובל בפרק הסיום של "הדור הבא".

בעקבות הגעתה של דאג', בתו של דאטה, מחליט פיקארד לצאת למסע בין כוכבי נוסף על מנת להציל את סוג'י, אחותה התאומה של דאג', מידי כוחות רומולאנים שזוממים לחסל את כל הסינתטיים.

פיקארד מצליח במשימה, תוך שהוא מקריב את עצמו כשהוא מחריף את הסינדרום האירומודי. פיקארד נפטר, אמנם, אך תודעתו מוכנסת לגולם אנדרואידי וכך ממשיכה תודעתו להתקיים בגוף חדש, זהה לגוף הקודם, שתוכנת להזדקן כפי שפיקארד היה מזדקן באופן טבעי.

ב-1 באפריל 2020 פורסמה מתיחה לפיה דמותו האנדרואידית של פיקארד תופיע בעונתה השלישית של מסע בין כוכבים: דיסקברי, המתרחשת כ-900 שנה בעתיד.[17] דמותו של פיקארד והפיכתו לאנדרואיד הוזכרה בהמשך בסדרה בעונתה הרביעית, בה צוין שהוא היה הראשון לעבור את ההליך.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן קירק היה איש של פעולה ממש עד הסוף. הוא נאבק פיזית עם הבחור הרע ... ובינתיים - קפטן פיקארד האינטלקטואל מנסה לפרק את הטיל באמצעות צג מחשב ... זה היה קירק לעומת פיקארד, על קצה המזלג.

– דן קריי, לוס אנג'לס טיימס, על "מסע בין כוכבים: דורות".[18]

השבחים שלה זכתה הדמות בקרב מעריצי "מסע בין כוכבים: הדור הבא" הם אוניברסליים, והיא בדרך כלל נחשבת לאחת משתי הדמויות הראשיות הטובות ביותר שהיו קפטן על ספינת חלל של צי הכוכבים בסדרה. לעיתים קרובות, ישנם ויכוחים ארוכים ורציניים אודות מיהו קפטן צי הכוכבים "הטוב ביותר" - פיקארד או ג'יימס טיבריוס קירק. כותרתה של כתבת שער של "TV Guide" משנת 1991 הייתה: "קירק לעומת פיקארד: מומחים ומעריצים דנים מי הטוב ביותר".[19] פן קליל יותר של הוויכוח בא לידי ביטוי בשער של מד מגזין משנת 1994 שהוקדש למסע בין כוכבים, בו נראים קירק ופיקארד נאבקים בצורה ילדותית על כסאו של קפטן האנטרפרייז, בעוד סקוטי ווורף מביטים, כל אחד במפקדו, במבט נדהם.[20] פיקארד נחשב כמי שנוהג להאציל סמכות, ביודעו "כיצד לאסוף ולהשתמש במידע טוב יותר מכל קפטן אחר במסע בין כוכבים". סגנון המנהיגות שלו "מתאים יותר לצוות גדול ממוקד-תהליכים, גם עבור חברי צוות זהים מבחינה גאוגרפית וגם עבור חברי צוות מגוונים".[21] קירק ופיקארד נחשבים להיות קשובים לצרכיהם של אנשי הצוות שלהם.[22] כאשר פטריק סטיוארט וויליאם שאטנר נשאלו, בשנת 1991, כיצד דמויותיהם היו מתמודדות עם סדאם חוסיין, שאטנר הצהיר כי קירק היה "אומר לו ליפול ולמות", בעוד סטיוארט התלוצץ כי פיקארד היה "ממשיך לדבר".[23]

אתר האינטרנט UGO Networks דירג את פיקארד כאחד מהגיבורים הטובים ביותר בבידור, באומרו כי "אין לו את תחושת היומרה של קירק, אבל הייתה לו נטייה לקחת הכל ממש ממש ברצינות במשך שנים".[24]

שחקנים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט לפטריק סטיוארט, את דמותו של ז'אן-לוק פיקארד גילמו באופן חד פעמי כילד או צעיר גם השחקנים הבאים:

  • דייוויד בירקין (הפרק "Rascals", עונה 6, פרק 7)
  • מרקוס נאש (הפרק "Tapestry", עונה 6, פרק 15)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן-לוק פיקארד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההודעה על הסדרה החדשה, בערוץ הטוויטר של רשת הטלוויזיה CBS
  2. ^ The Washington Post. October 13, 1986, Monday, Final Edition. BYLINE: John Carmody, Washington Post Staff Writer. SECTION: STYLE; PAGE B8; THE TV COLUMN
  3. ^ University of California, Berkeley et al. [and informal sources on Jean Piccard talk page] (2003). "Living With A Star: 3: Balloon/Rocket Mission: Scientific Ballooning". The Regents of the University of California. אורכב מ-המקור ב-2010-06-26. נבדק ב-2012-12-06.
  4. ^ Piccard, Elizabeth (23 בינואר 2004). "Talk of the Nation: Science on Stage". National Public Radio. נבדק ב-29 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Phillip Brochbank, ed., Players of Shakespeare Cambridge: Cambridge University Press (1995)
  6. ^ 1 2 James Hatfield, George Burt, Patrick Stewart: The Unauthorized Biography New York: Kensington Publishing (1996)
  7. ^ 1 2 3 "Patrick Stewart – Jean Luc Picard, Captain of the Enterprise". BBC. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ 1 2 3 "Robert Justman – Co-Producer Co-Creator of Star Trek". BBC. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Adam Schrager, "Patrick Stewart: Thespian on the Bridge" The Finest Crew in the Fleet: The Next Generation's Cast On Screen and Off. New York: Wolf Valley Books (1997): 23. This book gives the actor's name as "Steven Mocked".
  10. ^ Finke, Nikki (12 באוגוסט 2010). "EMMYS: Q&A With Supporting TV Movie/Miniseries Actor Nominee Patrick Stewart". נבדק ב-19 באוקטובר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 "VIDEO: Patrick Stewart On Expecting TNG To Fail, Roddenberry v Berman, Star Trek 'Albatross' + more". 22 ביוני 2010. נבדק ב-2010-07-25. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 The Journal Arts: Patrick Stewart
  13. ^ Patrick Stewart interview (BBC)
  14. ^ 1 2 3 4 Okuda, Mike and Denise Okuda, with Debbie Mirek (1999). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. ISBN 0-671-53609-5.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  15. ^ 1 2 3 4 5 Nemeck, Larry (2003). Star Trek: The Next Generation Companion. Pocket Books. ISBN 0-7434-5798-6.
  16. ^ Erdmann, Terry J.; Paula M. Block (2000). Star Trek: Deep Space Nine Companion. Pocket Books. ISBN 1-0671-5010-2.
  17. ^ John Orquiola, Star Trek: Discovery Announces Season 3 Picard Android Cameo, April 1st, 2020, The Hollywood Reporter
  18. ^ "Dan Cray – LA Times journalist and Star Trek pundit". BBC. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Brady, James (5 באפריל 1992). "In Step With: Patrick Stewart". Parade. p. 21. נבדק ב-28 באפריל 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  20. ^ "Watch Star Blecch The Animated Parody". נבדק ב-17 בדצמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ Paul Kimmerly & David R. Webb, "Leadership, The Final Frontier: Lessons From the Captains of Star Trek" CrossTalk: The Journal of Defense Software Engineering Oct. 2006
  22. ^ John D. W. Beck & Neil M. Yeager, The Leader's Window: Mastering the Four Styles of Leadership to Build High-Performing Teams New York: Wiley (1994): 38
  23. ^ Teitelbaum, Sheldon (5 במאי 1991). "How Gene Roddenberry and his Brain Trust Have Boldly Taken 'Star Trek' Where No TV Series Has Gone Before : Trekking to the Top". Los Angeles Times. Tribune Company. p. 16. אורכב מ-המקור ב-11 במאי 2011. נבדק ב-27 באפריל 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  24. ^ "Best Heroes of All Time". UGO Networks. 21 בינואר 2010. אורכב מ-המקור ב-2012-08-25. נבדק ב-3 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)