ז'אן וילאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן וילאר
Jean Vilar
ז'אן וילאר מימין, בצילום מפסטיבל אביניון בשנת 1967, בחברתם של אנטואן בורסייה ופרנסואה בייאדו
ז'אן וילאר מימין, בצילום מפסטיבל אביניון בשנת 1967, בחברתם של אנטואן בורסייה ופרנסואה בייאדו
לידה 25 במרץ 1912
סט, ארו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 במאי 1971 (בגיל 59)
סט, ארו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Cimetière Marin, Sète עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jean Louis Côme Vilar עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Dominique Vilar עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.maisonjeanvilar.org
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן וילארצרפתית: Jean Vilar, שמו בלידה: ז'אן לואי קוֹם Jean-Louis Côme, ‏ 25 במרץ 191228 במאי 1971) היה שחקן ובמאי תיאטרון צרפתי. כשהרגיש מתוסכל ממה שתפס כצמצום אופקים האליטיסטי של אמנות התיאטרון, הקדיש וילאר את עצמו ליצירת "תיאטרון העם" והוביל מגמת ביזור של הפעילות התיאטרונית בצרפת. הוא הקים שני מוסדות תיאטרוניים רבי-חשיבות:פסטיבל אביניון וגרסה חדשה של "התיאטרון הלאומי העממי" בפריז. וילאר שאף להביא לאולמות התיאטרון קהל רחב ככל האפשר מכל שכבות העם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן וילאר נולד בשם ז'אן-לואי קום בעיר סט במחוז ארו שבדרום צרפת. בשנת 1932 התיישב בפריז. למד פילולוגיה וכן פילוסופיה בקורס של אלן. וילאר השתלם כשחקן ובמאי תחת הדרכתו של השחקן ובמאי התיאטרון שארל דילן (Dullin) ב"תיאטר דה ל'אטלייה" (Théâtre de l'Atelier), שעל במתו עשה את הופעת הבכורה כשחקן בשנת 1935. לאחר מכן החל משנת 1940, בימי הכיבוש הנאצי, סייר עם להקת שחקנים ברחבי צרפת. את הקריירה שלו כבמאי עצמאי החל בשנת 1943 בתיאטרון קטן שהקים בפריז, תיאטרון דה פּוֹש מונפרנאס" (כלומר -תיאטרון כיס מונפרנאס). על במה זו העלה, בין השאר, את "דון ז'ואן" מאת מולייר ואת "מחול המוות" מאת סטרינדברג. בשנת 1945 זכה בהצלחה מהדהדת בימויו את המחזה "רצח בקתדרלה" מאת ת"ס אליוט על במת תיאטר די וייה-קולומביה (Théâtre du Vieux-Colombier) של ז'אק קופו.

בשנת 1947 הוא היה המנהל הראשון של הפסטיבל השנתי לתיאטרון באביניון התרחשות תרבותית זו קנתה תחת הנהלתו מוניטין בינלאומיים. וילאר העלה במסגרת הפסטיבל יצירות קלאסיות רבות, כמו ריצ'רד השני מאת שייקספיר (1948-1949), "מות דנטון" מאת גאורג ביכנר (1948) ובהצלחה יוצאת דופן, את "הנסיך מהומבורג" מאת היינריך פון קלייסט (1951), האחרון - בהשתתפותו של ז'ראר פיליפ. וילאר ניהל את הפסטיבלים באביניון עד יום מותו.

בשנת 1951 קיבל וילאר את ניהול התיאטרון הלאומי העממי TNP בפריז, תפקיד שהמשיך עד שנת 1961.עשה מאמצים רבים להפוך את התיאטרון הזה לתיאטרון עממי במובנו המקורי של תיאטרון הנגיש לכולם. וילאר נקט בדרכים שונות להקל על גישת האנשים חסרי האמצעים להצגות - על ידי מחירי כניסה מוזלים, הסדרי מנוי נוחים, ארוחות זולות לפני ההצגות, מלתחה בחינם, הסעות ודיונים באופן סדיר בפני הקהל. ההצגות צוידו בתפאורה פשוטה, אך בתלבושות מגוונות, שימוש רב במוזיקה ובתנועות. וילאר הביא בפני הקהל של ה-TNP מחזות מאת צ'כוב, פירנדלו, היינר קיפהרדט וברטולט ברכט (אמא קוראז' וילדיה, עלייתו הנמנעת של ארתורו אוי וכו'. הוא עצמו שיחק את התפקידים הראשיים ב"ריצ'רד השני" וב"קמצן."

בשנת 1969 ביים וילאר בארנה של ורונה את האופרה "דון קרלו" מאת ורדי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזית ארמון האפיפיורים באביניון, שבו מתקיים הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון
  • Jean Claude Bardot - Jean Vilar. Colin, Paris, 1991
  • Maria Shevtsova, Maria - Jean Vilar in Fifty Key Theatre Directors, eds Mitter, S., & In Shevtsova, M., Routledge, 2005
  • J.Téphany, & R.Barthes - Jean Vilar. Editions de l'Herne, Paris, 1995

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן וילאר בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.