זאוס (מארוול קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאוס
Zeus
זאוס, כפי שהופיע בחוברת The Incredible Hulks #621 מינואר 2011, אמנות מאת פול פלטייה.
זאוס, כפי שהופיע בחוברת The Incredible Hulks #621 מינואר 2011, אמנות מאת פול פלטייה.
סוג אל
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Venus #5
(יוני 1949)
יוצרים סטן לי
ג'ק קירבי
מידע
שם אמיתי זאוס פנהלניוס
כינויים יופיטר, טרניס, טיניס, יופיטר אופטימוס מקסימוס
סטטוס פעיל
גזע אולימפי
כוחות כוח, מהירות וסיבולת על-אנושיים, אריכות ימים, יכולות ריפוי וחיזוי, מניפולציה על חשמל.
חבר בקבוצה האלים האולימפיים
דמויות קשורות
משפחה אורנוס (סבא, מת), גאיה (סבתא), קרונוס (אבא), ריאה (אמא), קויוס, קריוס, היפריון, אוקיינוס, תור אודינסון (דודים), הרה (אשה, מתה), האדס ונפטון (אח), הסטיה ודמטר (אחיות), אפולו, ארס, הפייסטוס, דיוניסוס, טנטלוס, סקמנדר, סרפדון, טיטיוס, מירמידון, קסטור, פולוקס, הרמס, הרקולס (בנים), ארטמיס, אתנה, ארידה, אריס, הבה, הלנה מטרויה, ונוס (בנות), פלאוס, טלמון (נכדים)
אויבים Typhon עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זאוסאנגלית: Zeus) הוא דמות בדיונית של אל המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Venus #5 מיוני 1949 ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי. הדמות מבוססת על זאוס מהמיתולוגיה היוונית.

זאוס הוא בנם הצעיר של קרונוס וריאה הטיטנים, ילדיהם של אל השמיים אורנוס והאלה הבכירה גאיה. אביו קרונוס עלה לגדולה בממד שהיה ידוע מאוחר יותר כאולימפוס אחרי שפצע אנושות את אביו אורנוס. על ערש דווי, אורנוס חזה כי אחד מילדיו של קרונוס יפיל אותו משלטונו, מה שהוביל לכך שקרונוס אכל את כל אחד מילדיו בזמן שנולדו. כשבנו השישי זאוס נולד בהר ליקאון שבארקאדיה, ריאה הערימה על קרונוס שיאכל אבן במקום את בנו.[1][2] זאוס הפעוט הופקד בידי סבתו גאיה למשמורת, והוחבא במערות דיקטה שבגבעה האגאית בכרתים. שם הוא הגיע לבגרות והחל לתכנן את נקמתו בקרונוס. הוא ירד למעמקי טרטרוס ושחרר את אחיו ואחיותיו האדס, נפטון, הסטיה, הרה ודמטר, כמו גם שלושה קיקלופים, שלושה הקאטונכרים וענקים בעלי מאות ידיים. הקיקלופים העניקו לשלושת האלים את כלי נשקם הידועים - חזיז הרעם של זאוס, הקלשון של נפטון וקסדת האופל של האדס וכן לימדו את זאוס כיצד להשתמש בכוחות האנרגיה שלו.

זאוס הוביל את בני בריתו למלחמה בת עשר שנים נגד קרונוס והטיטנים. אחרי ניצחונו, הוא כלא את קרונוס ואת הטיטנים הזכרים בטרטרוס. הוא ואחיו האדס ונפטון הטילו פור לגבי מי ישא את נטל המנהיגות על האלים האולימפיים, על הממד שלהם ועל השמיים. הוא התחתן עם הרה, אך ניהל מערכות יחסים מרובות עם אלות ובנות תמותה, לזעמה של אשתו. כמה מהילדים שנולדו לאותם איחודים היו אלים והצטרפו לפנתיאון האלים, בעוד אחרים היו בני תמותה כמו הלנה מטרויה והרקולס (שמאוחר יותר הפך לאל).

את דמותו של זאוס בסרט היקום הקולנועי של מארוול "תור: אהבה ורעם" מגלם השחקן ראסל קרואו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Official Handbook of the Marvel Universe #12
  2. ^ Thor & Hercules: Encyclopaedia Mythologica #1, July 2009
ערך זה הוא קצרמר בנושא קומיקס. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.