חדוה עמרני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חדוה עמרני
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 24 במרץ 1944 (בת 80)
כרם התימנים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חדוה עמרני משמאל, עם בנות להקת פיקוד מרכז

חדוה עמרני (נולדה ב-24 במרץ 1944) היא זמרת ישראלית שהתפרסמה בשנות ה-70 של המאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמרני נולדה לזכריה ושושנה וגדלה בשכונת כרם התימנים בתל אביב למשפחה בת ארבעה ילדים של עולים מתימן. אחיה הם מוני, יחי ואיציק עמרני. אביה שימש כראש איגוד התימנים בישראל, נמנה עם מייסדי קבוצת הכדורגל שמשון תל אביב ונבחר כיו"ר מועצת עיריית תל אביב. בנעוריה השתתפה בהיכל התרבות בתחרות כישרונות צעירים של מעריב לנוער, ושרה את השיר "ערב של שושנים" כאשר אחיה ליווה אותה על הגיטרה, והם זכו במקום השני בתחרות.

את שירותה הצבאי עשתה בלהקת פיקוד מרכז, לאחר שצדי צרפתי, ידיד המשפחה, שכנע אותה להיבחן. במסגרת הלהקה ביצעה עם אושיק לוי את השיר "כנרת", שכתבה רחל המשוררת והלחינה נעמי שמר. בלהקה גם הכירה את דוד טל (במקור היה שמו דוד רוזנטל), שהפך לבן-זוגה.

לאחר שחרורה החלה להופיע עם טל, תחילה כחלק מ"רביעיית הטיילת" ואחר כך בתור צמד שנשא את השם "חדוה ודוד". השיר המוכר של הצמד מתקופה זו הוא "אני חולם על נעמי" למילים של תרצה אתר ולחן של דוד קריבושי, אשר זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר הבינלאומי הראשון ביפן שהתקיים בנובמבר 1970. הצמד הפיק סינגל, שנמכר שם ב-2 מיליון עותקים. בהמשך הוציאו ביפן עוד שמונה אלבומים, בעקבותיו יצאו לסבב הופעות בארצות הברית וביפן. בין להיטיהם הנוספים נמנים "שיר השניים", "גוגולי גוגולי", "שם שועלים", "דבש " ו"רוח סתיו".

בשנת 1973 התפרק הצמד. עמרני נישאה לאורולוג היהודי-אמריקאי ד"ר דדלי דנוף[1], שהכירה בסוף שנות ה־60, כשהופיעה בתיאטרון "פאלאס" בברודוויי במסגרת להקת הפולקלור שהקימו הכוריאוגרף יונתן כרמון וגברי לוי. הלהקה יצאה לסיבוב הופעות באירופה ובארצות הברית, שיועד ליהודי התפוצות. דנוף הגיע מאוחר יותר לאחת המסיבות שארגנו המפיקים. לאחר הנישואים השתקעה עמרני בלוס אנג'לס שבארצות הברית. מאוחר יותר סייעה עמרני להוריה לעבור סמוך אליה.

עמרני הרבתה להשתתף בתחרויות פסטיבל הזמר והפזמון וקדם האירוויזיון.

להצלחה בולטת במיוחד זכתה הופעתה בשנת 1978 בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר "בלב אחד" שכתב חיים חפר והלחין דובי זלצר בו שולב הביטוי בערבית ("סלאם עליכום"). השיר הגיע למצב של תיקו בהתמודדות על המקום הראשון, והפסיד לשיר "אבניבי" שביצע יזהר כהן שזכה בתחרות האירוויזיון, רק משום שקיבל פחות הצבעות למקום הראשון.

שנה לאחר מכן, ב-1979, הופיעה עמרני בשנית בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר "שנינו יחדיו"(משה טימור/שמעון קופלנסקי) שהגיע למקום השלישי, והפסיד לשיר "הללויה" שביצעה להקת "חלב ודבש", שגם הוא זכה באירוויזיון עצמו באותה שנה.

בשנת 1981 השתתפה עמרני בקדם אירוויזיון עם השיר "בוא אלי" שהגיע למקום התשיעי בתחרות. באותה השנה הוציאה את אלבום הסולו הראשון שלה בשם "אישה" שכלל מלבד שירי הפסטיבלים והקדם גם את שיר הנושא, וכן את השיר "אל על" והשיר "ילדי" שהוקדש לבתה אוראל.

אלבומה "אחינו בני תימן" יצא בשנת 1993 בהפקתו המוזיקלית של אילן וירצברג. באותה שנה הופיעה עם דוד טל כצמד "חדוה ודוד" במסגרת פסטיבל ערד.

ב-1995 יצא לאור אלבום אוסף של שירי "חדוה ודוד" בשילוב שירים מקוריים של חדוה עמרני, בהפקה משותפת עם ”פונוקול" ובסוף שנות התשעים ערכה חברת הליקון אלבום אוסף נוסף מהלהיטים הרבים והגדולים של "חדוה ודוד”.

בשנת 2000 הקליטה גרסת דיסקו ללהיטה הוותיק "איזה ריקוד" ("שנינו יחדיו"). הביצוע הזה נכלל בפרויקט הדאנס הישראלי "סאברס".

ב-2007 יצא לאור אלבום נוסף בשם "השיר הנכון" שהופץ על ידי "התו השמיני". באלבום נמצאים שירים שעמרני כתבה בעצמה ושירים שנכתבו עבורה על ידי גדולי המלחינים והפזמונאים בארץ, ביניהם השיר "רק פה" שכתב אהוד מנור, מספר שבועות לפני מותו הפתאומי.

בארצות הברית יצאו לאור מספר אלבומי סולו של עמרני, ביניהם "אקסודוס - לקט שירים ישראליים" המושרים באנגלית, ואלבום אוסף נוסף בשם "הלהיטים הגדולים של ישראל", ו"ישראל שלי" שהוקלט בהופעה חיה מקונצרט של עמרני באוניברסיטה היהודית של לוס אנג׳לס.

בשנת 2016 חברה עמרני למנהלה האישי והאומנותי אלון אמיר עמו הוציאה מספר שירים. השיר הראשון יצא לאור בספטמבר 2016 העונה לשם "פשוט להיות", אשר נכתב על ידי מרב סמן טוב והולחן על ידי אייל מזיג. בזכות הצלחתה של עמרני ביפן, השיר הוקלט על ידה גם ביפנית, ואף זכה לגרסה בצרפתית על ידי זוכת האירוויזיון אן-מארי דוד. בעקבות הצלחת השירים הוציאה לאור אלבום מהופעה חיה, בה אירחה את יובל כספין. מיד לאחריו יצאו לאור השירים "כוכב של לילה", "כמו (אבל לא)", "דרך" ו"בוא נעשה טעות".

באוגוסט 2020 הוציאה את השיר "הדברים הכי טובים הם בחינם" למילים של מרב סמן טוב ואלון אמיר, לחן של ברק ביטון ומרב סמן טוב, ובעיבוד והפקה מוזיקלית של אייל מזיג.

בשנת 2022 יצא מיני אלבום של עמרני בהפקתו האומנותית של אלון אמיר עם עיבודים של אייל מזיג, ובו חמישה שירים – ארבעה קאברים ושיר אחד מקורי, הנושא את שם האלבום – "על גג העולם", אותו כתבו אלון אמיר ואייל מזיג. שאר השירים באלבום הם "נוסעת בעקבות האהבה", "קח אותי", "קצת משוגעת" ו-"תל אביב בלילה". האלבום הוקלט עם תזמורת חיה ובאווירת שנות החמישים.

לעמרני ולבעלה שני ילדים. היא מחלקת את זמנה בין בוורלי הילס, קליפורניה וישראל, ובהופעותיה היא שרה בשפות שונות, ביניהן אנגלית, ספרדית, יפנית, תימנית, צרפתית, גאורגית ויידיש.

תקליטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקליטי אריך-נגן, אלא אם מצוין אחרת.

  • "אני אוהב לשיר" - אלבום לילדים, RCA
  • "יומו של ילד" - אלבום לילדים, RCA
  • "חדוה" - מיני-אלבום (ארבעה שירים), 1967[2]
  • "קולה של ישראל", 1976
  • "ולנטינו" - סינגל (שני שירים), 1978
  • "ילדי" - סינגל (שני שירים), 1979
  • "אשה" - אלבום סולו בעברית, 1981
  • "אחינו בני תימן", 1993
  • "חדוה ודוד – אני חולם על נעמי": אלבום אוסף של מיטב להיטיה ולהיטי הצמד "חדוה ודוד", פונוקול, 1993
  • "השיר הנכון", תקליטור, 2007
  • "חדוה עמרני - הופעה חיה במוזאון תל אביב", מדיה דיגיטלית, 2018
  • "על גג העולם", 2022

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]