חנה רדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חנה רדו
חנה רדו, צילום: חן שקליאר
חנה רדו, צילום: חן שקליאר
לידה 14 ביוני 1959 (בת 64)
כרכור, ישראל
מדינה ישראל
מקום מגורים תל אביב, ישראל
ידועה בשל מקימת מקאן ואלי
מקצוע אשת עסקים
תפקיד סמנכ"לית מקאן תל אביב
בן זוג רוני רדו

חנה רדו (נולדה ב-14 ביוני 1959) היא יזמת עסקית וחברתית, יו"ר ומייסדת העסקים החברתיים: סופרסונס[1]- מיזם לשוויון חברתי בנקודות ההשפעה, מדבר תשעשרה במצפה רמון, לב תשעשרה בצפת, נגב תשעשרה בנגב המערבי, טק 19 בירוחם וספרינג וואלי בעמק המעיינות. בעברה שימשה כ-CFO, כ-COO וכמשנה ליו"ר בקבוצת מקאן תל אביב והקימה את מקאן וואלי במצפה רמון מיד לאחר המחאה החברתית בישראל 2011. כיום רדו עומדת בראש קבוצת העסקים החברתיים "קבוצת תשעשרה"[2], ומקדמת תעסוקה איכותית לנשים בפריפריה הגאוגרפית הרחוקה של ישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדו נולדה וגדלה בכרכור כבת בכורה להורים ניצולי שואה, במשפחה של שבעה ילדים שבהם שלישיית אחים. היא נשואה לרוני, דוקטור לזואולוגיה, אותו הכירה אחרי הצבא, כשעבדה בספארי, ולהם שלושה ילדים ושלושה נכדים. חנה למדה בבית הספר החקלאי בפרדס חנה ובילדותה ובנעוריה עסקה בעבודות חקלאיות אלו במקביל ללימודים ולעזרה בעבודות הבית[3]. אביה, דוד צ'צ'קס אקסלברד, מילא תפקיד משמעותי בחינוכה ולימים היא כתבה עליו ספר ושמו "ארבעה מעגלי חיים".

במהלך שירותה הצבאי מילאה תפקידים שונים, הצטיינה בקורס מפקדות ובקורס קצינות, ובתפקידה האחרון הייתה מפקדת מחלקה בקורס קצינות. השתחררה מצה"ל בדרגת סגן.

לאחר סיום שירותה הצבאי רדו עשתה תואר BSc בביולוגיה ותעודת הוראה באוניברסיטת תל אביב. היא עבדה כמורה ובמקביל למדה תכנות. לאחר מכן עשתה תואר שני במנהל עסקים עם התמחות במימון, גם הוא באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1988 הקימה רדו עם סמי הירס את מיסטר אייס, המפעל הראשון ליצירת קוביות קרח בארץ. בין השנים 1996–2000 עבדה בשטראוס במספר תפקידים, תחילה כמנהלת הכספים של סלטי אחלה בניהולה של עפרה שטראוס ובשנת 2000 ניהלה את יישום סאפ בשטראוס, שהיה היישום השני בארץ לתוכנת ה-ERP הנפוצה. בתפקידה האחרון בקבוצה כיהנה כמנהלת הכספים של חטיבת המכירות.

בשנת 2000 הצטרפה לקבוצת הפרסום מקאן, תחילה כ-CFO ולאחר מכן כ-COO. בתפקידה האחרון בקבוצה כיהנה כמשנה ליו"ר מקאן תל אביב, אילן שילוח.

בשנת 2012, במסגרת עבודתה במקאן, יזמה וייסדה את מקאן וואלי, סוכנות לניו מדיה במצפה רמון מתוך מחשבה על יצירת מקומות תעסוקה בפריפריה: ”לאחר המחאה החברתית ב-2011 הבנתי שצריך לעשות משהו כדי לבנות לדורות הבאים מדינה עם עוד אפשרויות ולזה חיברתי את אהבתי הגדולה למצפה רמון”[4]

מיזמים לקידום תעסוקה איכותית לנשים בפריפריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדו מקדישה את חייה לשני תחומים עיקריים: קידום נשים לעמדות מפתח ולצומתי הכרעה וקידום תעסוקה איכותית לנשים בפריפריה הגאוגרפית של ישראל. כך הקימה בשנת 2016 את מדבר 19, מיזם תעסוקה איכותית לנשים במצפה רמון, שלימים הפך למיזם הראשון בקבוצת המיזמים החברתיים של רדו, קבוצת תשעשרה. החברה מעניקה שירותי אדמיניסטרציה, הכוללים שירות לקוחות בתמיכה מרחוק, מזכירות אישית, טלמיטינג, אישורי הגעה, תמיכה טכנית. על פי העובדות במדבר 19, מקום התעסוקה הזה שינה את חייהן וחיי משפחותיהן[5].

בשנת 2017 רדו הובילה את הקמת ספרינג וואלי, מרחב עבודה למקצועות הנותנים פתרונות דיגיטליים בעמק המעיינות[6], במטרה לייצר מקומות תעסוקה באזור.

בפברואר 2018 הקימה רדו את לב תשעשרה בצפת, חברה המעניקה שירותי ראיית חשבון, הנהלת חשבונות, חשבות שכר, גבייה, תזרים מזומנים ועוד. שנתיים לאחר הקמתה ובשיא משבר הקורונה החברה העסיקה 28 נשים שמעניקות שירותים ללמעלה מתשעים לקוחות, רובם המכריע ממרכז הארץ. עבור מרבית העובדות, לב תשעשרה מהווה את מקום העבודה הראשון שלהן, כתוצאה ממיעוט הזדמנויות תעסוקה באזור.

בשנת 2020, בין סגר א' ל-ב' הקימה רדו את "נגב תשעשרה" באופקים ובשנת 2021 את סוכנות הדיגיטל "לינק תשעשרה" בשדרות בשיתוף פעולה עם בנק הפועלים, משרד נגב גליל וראשי המועצות באזור. בנגב תשעשרה 35 עובדים המעניקים שירות לקוחות בתמיכה מרחוק, מזכירות אישית, טלמיטינג, אישורי הגעה, תמיכה טכנית, שירות לקוחות מסורתי ודיגיטלי, אדמיניסטרציה, BI, בקרת נתונים מהמשרדים באופקים לחברות המובילות במשק. בלינק תשעשרה ניתנים שירותי הקמת אתרי אינטרנט, עיצוב גרפי, ניהול מדיה דיגיטלית ועוד. כמו כן מתמחה הסוכנות בתהליכי דיגיטציה לעסקים קטנים ובינוניים. במסגרת פרויקט נגב תשעשרה צפויים לקום עוד 6 מיזמי תשעשרה אשר יעסיקו כ־300 עובדים.

בדצמבר 2021 הקימה רדו את הזרוע הטכנולוגית של הקבוצה – "טק תשעשרה" בירוחם. החברה עוסקת בשני תחומים עיקריים - מכניקה ותוכנה. בתחום המכניקה הפעילות העיקרית היא מידול (תכנון ויצירת אבות-טיפוס מכנים) ובתחום התוכנה פיתוח תוכנה (Frontend) ובקרת איכות תוכנה. בעתיד החברה מתכננת להיכנס לתחום של עריכת מעגלים חשמליים (Physical design).

בחברה יועסקו מהנדסים ואנשי תוכנה בני המקום וכן אנשים ללא ניסיון, אך בעלי אוריינטציה טכנולוגית שיעברו הכשרה מוכוונת השמה על ידי טק תשעשרה בשיטת on the job training האופיינית לקבוצת תשעשרה.

מיזמי הקבוצה מובילים להכנסת אוכלוסיות חדשות ולא מיומנות למעגל התעסוקה, ליצירת קהילה עם ערבות הדדית, דאגה לעובדת ולמשפחתה ולהעלאת הביטחון הכלכלי של הנשים ובני משפחותיהן.

בראש כל המיזמים עומדות מנכ"ליות נשים שעזבו, כמו רדו, תפקידים בכירים במשק הישראלי על מנת לקדם נשים ברחבי הארץ.

בנובמבר 2023, עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", הקימה רדו יחד עם קרן מיראז' ישראל, מועצה אזורית אשכול והנהלת קיבוץ סעד את המיזם הארצי "710 מערב"[7]. המיזם הוקם במטרה לסייע למפונים ומפונים מהנגב המערבי שאיבדו את פרנסתם בעקבות המלחמה והזוועות שעברו, למצוא תעסוקה חדשה ויציבה באמצעות מענה ארצי אחד הוליסטי, שיעניק מעטפת של ליווי מקצועי וסוציאלי, הן עבור המפונים והן עבור המעסיקים בשוק במשבר.

קידום ייצוג נשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום האישה הבינלאומי, בשנת 2015, הקימה רדו את ארגון סופרסונס במטרה לקדם שוויון מגדרי בצומתי השפעה והכרעה בישראל. רדו משמשת עד היום כנשיאת הארגון ופועלת רבות ליצירת שוויון מגדרי ולחיזוק מעמד האישה בישראל ובעולם. רדו חותרת ליצירת נוכחות נשית שוויונית ומאוזנת בצמתי השפעה והחלטה בישראל בדירקטוריונים, במינויים ממשלתיים, בכנסים ובתהליכי קבלת החלטות במשק ובחברה.

רדו מרצה ומשתתפת בפאנלים שונים בנושאי ציונות חברתית, יזמות ושוויון מגדרי ומרצה ב-TED נשים החל משנת 2013[6].

ביולי 2018 מחתה רדו על כך שלכנס שאורגן על ידי העיתון כלכליסט הוזמנו "מאה אחוז גברים". בתגובה, טענו בכלכליסט כי רדו מנסה לבצע "תרגילי יחצנות עלובים לעצמה ולעסק שלה", נוסח התגובה של כלכליסט עורר ביקורת רבה בקרב הציבור. כיממה לאחר מכן, ולאחר מאות תגובות שליליות נגד כלכליסט ברשתות החברתיות, פרסם העיתון התנצלות[8].

בדצמבר 2018 השתתפה רדו בפאנל "כמה עולה שוויון" במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס. בשנת 2021 היא הוכתרה בין 50 הנשים המשפיעות של גלובס. כמו כן קיבלה בשנת 2021 אות אבירות לנשים פורצות דרך בתחומן המהוות מודל לחיקוי בקרב נשים ונערות בארץ ובעולם ממרכז פרס לשלום ולחדשנות.

במעמד קבלת הפרס אמרה רדו: "מביטות בנו מרחוק, עשרות נשים מקבוצת 19 ומאות סופרסונות ברחבי הארץ. הן מעניקות לי כל יום אנרגיה כי בזכותן אני מבינה שיש לנו נשים מצוינות, חכמות, מקצועניות, שנסתרות מן העין רק כי הן נשים או כי הן גרות בצפת, אופקים, שדרות, רהט, מרר או מצפה רמון. הנשים הללו הן חלק מהעתיד של מדינתנו, הן חלק מ"הסטארטאפ – ניישן" ואנחנו ממעטים לספור אותן - ההפסד כולו שלנו. במעמד הזה אני פורסת את חלומי – שנגיע ל-51% נשים בכנסת, בחברות הציבוריות והגדולות ונביא לשוויון מגדרי. ושאקים עד שנת 2025 19 מיזמי "תשעשרה" בפריפריה של ישראל בהם יעבדו אלפי נשים מוכשרות מרחבי הארץ".

יש שמגדירים אותה כ"אישה החזקה של עולם הפרסום הישראלי" כאשר במהלך שנות פעילותה הרבות בתחום היא עסקה בעיקר בתחומים שמאחורי הקלעים. בין היתר החלה רדו לחקור נתונים המראים ייצוג נשים נמוך עד בלתי קיים במרחב הציבורי. רדו: "התעמקתי בנתונים ונפתחו לי העיניים. הסכר נפרץ. רק עשרה אחוזים מהמנכ"לים בבתי חולים הם נשים, יש שלוש נשים בממשלה של 22 שרים. השכר של נשים נמוך ב־30 אחוז משכר של גברים באותה המשרה. מתוך 150 מקבלי השכר הגבוה בהיי־טק, ישנן רק שלוש נשים. נתונים כאלה גומרים אותי. אני לא מצליחה לישון בלילה"[3].

בנוסף לפעילות סופרסונס לקידום נשים לתפקידי מפתח הקימה רדו גם קהילה שהפכה למאגר דיגיטלי של למעלה מ-3,000 נשים מובילות בישראל שיכולות להיות דוברות בכנסים, פורומים מקצועיים, הרצאות וראיונות תקשורתיים. ג'ון קרני, ראש מחלקת הדיגיטל של מקאן באירופה, פנה לרדו כדי לייסד סופרסונס עולמית, בשלב הראשון באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. עד כה הוקם פורום סופרסונס בניו יורק.

באפריל 2014 נחקרה רדו יחד עם אחיה, אריה צ'צקס, בחשד לשימוש במידע פנים של חברת קומפיוג'ן. השניים נחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים. במאי 2016 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד צמד האחים. ח'אלד כבוב גזר במרץ 2017 את דינו של צ'צקס לעבודות שירות. השופט ח'אלד כבוב הטיל עליה ביצוע של 250 שעות לטובת הציבור והחליט להימנע מלהרשיעה, תוך שהוא מסתמך, בין היתר, על פועלה החברתי. על הסיבות שהובילו אותו להחלטה כתב כבוב: "נסיבותיה האישיות חריגות ויוצאות דופן של הנאשמת שבפני. פועלה החברתי, תרומתה לחיזוק הפריפריה במדינת ישראל, התגייסותה המוחלטת לטובת אינטרסים חברתיים... הגדרת הנאשמת כמנהיגה, מובילה וסוחפת אנשים שמדביקה אותם בעשייה ובחזונה יחד עם גיבוי של מקאן אריקסון היא הגדרה שיוחסה לה על ידי כל אותם עדי אופי שהעידו בפניי". לבסוף, הוא סיכם כי האיזון הראוי במקרה זה בין האינטרס האישי של רדו לציבורי מצדיק הימנעות מהרשעה. "עניינה של הנאשמת הוא אכן חריג ויוצא דופן שמצדיק שימוש בסמכות בית המשפט להימנע מהרשעת הנאשמת חרף הודאתה בביצוע עבירה של שימוש במידע פנים"[9]

מקאן וואלי במצפה רמון מבט מהחזית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חנה רדו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]