טאוריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טאוריס על מפה מלונדון, שנת 1770 לערך.

טאוריס או טאוריסהיוונית: Ταυρίς או Ταυρίδα, בלטינית: Taurica) הוא שמו העתיק של אזור חצי האי קרים.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

היוונים קראו לארץ על שם תושבי הארץ - הטאורי, שנהגו להתגורר באזור ההררי של חצי האי, ורק מאוחר יותר התיישבו בחופי חצי האי.

המיתולוגיה היוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המיתולוגיה היוונית, איפיגניה נלקחה לטאוריס מאאוליס על ידי האלה ארטמיס שהצילה אותה מאביה (של איפיגניה), אגממנון שרצה להקריב אותה. בטאוריס שימשה איפיגניה ככהנת במקדש ארטמיס עד שברחה עם אחיה אורסטס.

ערך מורחב – איפיגניה בטאוריס

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטאוריס התיישבו עמים רבים ובהם הסקיתים שישבו באזורים הדרומיים ההרריים של חצי האי. מתיישבים יווניים הקימו מושבות לחופי חצי האי בהם העיר כרסונסוס (כיום סבסטופול). הרודוטוס מספר כי תושבי טאוריס שנאו את היוונים ונהגו להרוג את המתיישבים היוונים שבאו אל הארץ.

במהלך המאה השנייה לפנה"ס הפך חלקה המזרחי של טאוריס לחלק מממלכת הבוספורוס, ובמהלך המאה הראשונה לפנה"ס נכבשה על ידי האימפריה הרומית.

מקור השם המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הטטרים כבשו את חצי האי הם שינו את שמו לקרים - השם המודרני של האזור, שמקורו בשם העתיק הטטרי Qırım (וביוונית: קירימאה - Κριμαία).

הממשל הרוסי והסובייטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיפוח קרים בשנת 1783 על ידי האימפריה הרוסית, ניסו השלטונות להחיות את השם העתיק של קרים וקראו לממשל המקומי גוברניית טאורידה (טאברידה), אולם שם זה לא היה פופולרי, ובמרבית המסמכים הרשמיים נותר השימוש בשם "קרים".

לאחר מהפכת אוקטובר בשנת 1917 שונה שם הממשל של חבל הארץ לרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית טאורידהרוסית: Советская Социалистическая Республика Тавриды) לזמן קצר, בטרם נכבש חצי האי על ידי כוחות מעצמות המרכז בשנת 1918. בשנת 1921 שב חצי האי להיות תחת שליטה סובייטית, וחצי האי חולק בין הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של קרים לבין הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית.

שימוש מודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום לא נעשה כל שימוש רשמי בשם טאוריס, אולם מספר מוסדות משמרים שם זה, בהם האוניברסיטה המרכזית של קרים הנקראת "האוניברסיטה הלאומית טאורידה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]