יוהאן נסטרוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן נסטרוי
Johann Nestroy
לידה 7 בדצמבר 1801
וינה, ממלכת הבסבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 במאי 1862 (בגיל 60)
גראץ, האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Währinger Ortsfriedhof עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Akademisches Gymnasium עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.nestroy.at
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן נסטרויאוסטריץ: Johann Nestroy‏; 7 בדצמבר 1801 - 25 במאי 1862) היה מחזאי, פזמונאי, שחקן ובמאי אוסטרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוהאן נסטרוי היה זמר, שחקן ומחזאי במסורת האוסטרית הפופולרית הקלה של תקופת הבידרמאייר. הוא נולד בווינה, שם למד כסטודנט למשפטים, בין השנים 1817 - 1822, לפני שנטש את לימודיו כדי להיות זמר. הוא הצטרף לתיאטרון am קרנטנרטור, והחל את קריירת השחקן שלו בתפקיד Sarastro בחליל הקסם, 1822. לאחר שנה בתפקידי זימרה בווינה, נסע לאמסטרדם, שם הופיע בתפקידי זמרי בריטון, במשך כמה שנים בתיאטרון הגרמני המקומי. בין השנים 1825 - 1831 הוא שר ושיחק על הבמות בברנו, בגראץ, בפרשבורג ברטיסלאבה, בקלגנפורט ובערים נוספות.

נסטרוי שב למולדתו וינה והחל לכתוב מחזות, וכן המשיך לבצע תפקידים על הבמות. הקריירה שלו כמחזאי זכתה להצלחה מיידית. בשנת 1833 היה מחזהו ללהיט גדול. עד מהרה הפך נסטרוי לדמות מובילה בתרבות ובחברה האוסטרית. הוא כתב קרוב ל-80 קומדיות בין השנים 18301850. השפעתו ניכרת ביצירותיו של המחזאי הבריטי טום סטופרד. אדולף מילר כתב מוזיקה לכ-40 קומדיות של נסטרוי.

יוהאן נסטרוי נפטר בעיר גראץ באוסטריה. על שמו של נסטרוי קרויה כיכר בווינה, תחנה בלולאת הכבישים המהירים של העיר וגשר חדש במערכת התחבורה שם.

פרס התיאטרון החשוב ביותר ליוצרים כותבי גרמנית נקרא על שמו "פרס נסטרוי", זהו פרס שנתי לתיאטרון גרמני. הטקס השנתי להענקתו נערך בווינה ומועבר ברשתות הטלוויזיה דוברת הגרמנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן נסטרוי בוויקישיתוף