יוהנה ספירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהנה ספירי
Johanna Spyri
לידה 12 ביוני 1827
הירצל, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביולי 1901 (בגיל 74)
ציריך, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות זילפלד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות היידי בת ההרים עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Johann Bernhard Spyri עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהנה ספיריגרמנית: Johanna Spyri, בהגייה גרמנית שְׁפִּירִי; 12 ביוני 18277 ביולי 1901) הייתה סופרת שווייצרית, שנודעה בזכות ספרה "היידי בת ההרים". דמותה של היידי הפכה עם הזמן סמל לאהבת הטבע.

יוהנה נולדה בשנת 1827 בכפר הירצל שבשווייץ בשם יוהנה לוּאיזֶה הוֹיסֶר כבת לרופא כפרי. ב-1852 נישאה לעורך דין בשם ברנרד ספירי, וחיה עמו בציריך. דווקא בעיר, כתבה על חיי הכפר והטבע. כתביה נחשפו לציבור בשנות הארבעים לחייה. הראשון מביניהם פורסם ב-1873, נקרא "עלה על קברה של ורוני"[1], ועוסק בזוגיות אלימה.

בשנת 1881 יצא לאור ספרה "היידי בת ההרים", שזכה להערכה רבה. בשנת 1884 הספר אמנם תורגם לאנגלית והצלחתו נסקה, אך גם נפטרו בעלה ובנה היחיד. עם זאת, ספירי המשיכה ליצור וכתבה עשרות ספרים נוספים, עד מותה שלה בגיל 74.

"היידי בת ההרים", כאמור, זכה להצלחה מיידית בגרמניה ובשוויץ, אחר כך בכל אירופה ולבסוף גם בארצות הברית. את הכנסותיה מספריה תרמה לחיילים שנפצעו במלחמת צרפת–פרוסיה.

סיפור בהמשכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2010, גילה האקדמאי השווייצרי פטר ביטנר[2] ספר משנת 1830 בשם "אדלהייד, ילדת האלפים", פרי עטו של הסופר הגרמני הרמן אדם פון-קאמפ. גם ספר זה מתאר ילדה המתגוררת עם סבה בהרי האלפים, עוברת למדינה אחרת ומתגעגעת להרים. אמנם יש הבדלים ניכרים בין הסיפורים, אך בשל קווי הדמיון, רגינה שינדלר (גר'), הביוגרפית של ספירי, ציינה כי זו גדלה בבית ספרותי ובהחלט ייתכן כי שאבה השראה מפון-קאמפ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהנה ספירי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]