יוסטוס הקדוש מטריאסטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסטוס הקדוש מטריאסטה
פסל יוסטוס הקדוש במגדל הפעמונים בקתדרלה של טריאסטה
פסל יוסטוס הקדוש במגדל הפעמונים בקתדרלה של טריאסטה
לידה המאה ה־3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בנובמבר 293 או 303[1]
טריאסטה, האימפריה הרומית
מקום פולחן עיקרי איטליהאיטליה קתדרלת יוסטוס הקדוש, טריאסטה
חג 2 בנובמבר
פטרון של העיר טריאסטה, הדיוקסיה של טריאסטה, סן ג'יוסטו קנווזה (פיימונטה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הפורום הרומאי וקתדרלת יוסטוס הקדוש על הגבעה שעל שמו
חזית הקתדרלה

יוסטוס הקדוש מטריאסטהאיטלקית: San Giusto martire) היה קדוש נוצרי מעונה שחי בעיר אקוויליה בזמנו של הקיסר דיוקלטיאנוס. יוסטוס הקדוש עסק בהפצת הנצרות באזור מגוריו והיה בין ראשוני הנוצרים שנאסרו בשל סירובם להקריב קרבן לאלילים הפגאנים. לפי המסורת עינה אותו הפרפקט מנציו (Manazio) עינויים קשים במטרה להכניעו, אך ללא הועיל. לבסוף דן אותו מנציו למיתה והשליכו אל הים מול חופי טריאסטה כשהוא קשור בידיו וברגליו בשלשלאות למשקולות ולאבנים. על פי האמונה העממית, השלשלאות נמסו כבמעשה נס, וגופת הקדוש צפה ונמצאה על חופה של טריאסטה.

בטריאסטה הוקמה כנסייה שהוקדשה ליוסטוס הקדוש כבר במאה ה-5. הכנסייה הוקמה בשטח הפורום הרומי ושברי עמודים מתקופת הרומאים שימשו בבניית מגדל הפעמונים. במאה ה-14 חוברה הכנסייה אל כנסיית מריה הקדושה הסמוכה לה על ידי בניית האולם המרכזי של הכנסייה הנוכחית אשר חיבר בין שני המבנים הקיימים. הכנסייה המאוחדת נקראת מאז קתדרלת יוסטוס הקדוש. הגבעה עליה ניצבת הקתדרלה נקראת על שמו של הקדוש (Colle di san Giusto) וכך גם הטירה הסמוכה לקתדרלה.

הנצחת הקדוש באומנות מוגבלת לעיר טריאסטה ובמיוחד לקתדרלה שעל שמו, ותמונתו העתיקה ביותר היא ככל הנראה הפסיפס שבאפסיס של קתדרלה זו והמתוארך למאה ה-12. בקתדרלה מצוי גם דיוקנו של יוסטוס הקדוש על גבי בד משי השמור בין אוצרות הכנסייה.

יום חגו של יוסטוס הקדוש הוא ה-2 בנובמבר בטריאסטה, וה-23 במרץ בסן ג'יוסטו קנווזה (San Giusto Canavese) שליד טורינו. היונה נחשבת לסמלו של הקדוש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא קדושים נוצרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.