יוסף הכהן הרופא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף הכהן הרופא
Joseph ha-Kohen
לידה 20 בדצמבר 1496
מדינת האפיפיורמדינת האפיפיור אביניון, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1575 (בגיל 78 בערך)
הרפובליקה של ג'נובה ג'נובה, הרפובליקה של ג'נובה
תפקידים היסטוריון, רופא, רב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף הכהן (ה'רנ"ז, 20 בדצמבר 1496~ה'של"ה, 1575) היה רופא והיסטוריון יהודי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת 1496 (ה'רנ"ז) באביניון שבצרפת לאביו ר' יהושע, שבא לאביניון עם גולי ספרד. לאחר חמש שנים גורשו גם יהודי פרובנס, והם עברו לג'נובה שבאיטליה. שם למד ר' יוסף תורה והשכלה כללית. הוא שימש כרופא בערי איטליה השונות ובר"ח אלול שנת ה'רע"ח נשא לאשה את מרת פאלומה בתו של הרב אברהם בן משה הכהן רבה של בולוניה, ואחרי הנישואין ישבו יחד בנובי (אנ')[1]. נולדו לו שלושה בנים שכולם נפטרו בחייו. תלאותיו נמשכו כאשר גורשו היהודים מג'נובה והוא עמהם. חיבר ספרים ושירים רבים, בתוכם ספרו "דברי הימים למלכי צרפת ולמלכי בית אוטומאן התוגר" אשר נדפס בסביונטה בשנת שי"ד. בהקדמה לספר הוא כותב כי מטרתו היא לתאר את צרות היהודים, אך בפועל הוא עוסק ברובו בענייני העמים, והוא למעשה הספר הראשון שנכתב בעברית ועניינו היסטוריה כללית.

ספרו העיקרי הוא עמק הבכא, המתאר את קורות עם ישראל. ר' יוסף הכהן השלים חיבור זה בשנת 1575 (ה'של"ה) כשהוא בן 79. יש האומרים כי שנה זו הייתה גם שנת מותו[2], ויש המאחרים את מותו בשלוש שנים.[3]

חלק מכתביו נדפסו על ידי אחרים וחלק נשאר בכתב יד, כולל תרגומים מספרים בלטינית ובצרפתית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היסטוריון בסערות רוחו : דמותו ואופיו של ההיסטוריון יוסף הכהן בעל עמק הבכא המשתקפים מקובץ איגרותיו האישיות / ערך והתקין עם מבוא והערות אברהם דוד. ירושלים : בית דוד, תשס"ה 2004.
    • Martin Jacobs, "Joseph ha-Kohen, Paolo Giovio, and Sixteenth-Century Historiography", in Cultural Intermediaries: Jewish Intellectuals in Early-Modern Italy, ed. David B. Ruderman, Giuseppe Veltri (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2004), 67-85.
    • Martin Jacobs, "Sephardic Migration and Cultural Transfer: The Ottoman and Spanish Expansion through a Cinquecento Jewish Lens," Journal of Early Modern History 21, no. 6 (2017): 516-542.
  • יוסף הכהן, ספר דברי הימים למלכי צרפת ובית אוטומאן/ ערך, ההדיר ופירש ראובן בונפיל, ירושלים: הוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס, 2020
  • יוסף הכהן, ספר עמק הבכא/ ערך, ההדיר ופירש ראובן בונפיל, ירושלים: הוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס, 2020
  • חיי יוסף: רומן היסטורי/ ראובן בונפיל, ירושלים: הוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס, 2020

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כלשונו ב"דברי הימים", א, פיסקא תקכו (להלן "קישורים חיצוניים"): בשנה ההיא בראש חודש אלול בשנת שמנה ושבעים ומאתים וחמשת אלפים, לקחתי את פאלומה בת הרב ר' אברהם הכהן ז"ל לאשה, בהיותם בבולוניא, ונשוב אל נובי, אשר בגבולי גינובה, כי שם בית אבי זכרו לברכה, בעת ההיא".
  2. ^ בערכו באנציקלופדיה היהודית (להלן "קישורים חיצוניים"): נפטר ב-1575 או זמן קצר מאוחר יותר.
  3. ^ כך בערכו באנציקלופדיה יודאיקה, נפטר ב-1578.
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריונים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.