יערה שחורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יערה שחורי
שחורי במרץ 2020
שחורי במרץ 2020
שחורי במרץ 2020
לידה 28 ביוני 1977 (בת 46)
תל אביב-יפו, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כתיבה סיפורת ושירה
בן או בת זוג גיא בן-נר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
* פרסי שר התרבות והספורט בתחום היצירה הספרותית העברית
* פרס היצירה לסופרים עבריים על שם לוי אשכול (פרס ראש הממשלה) (עבור "שנות החלב", 2015)
* פרס ברנשטיין (עבור "אקווריום, 2017)
* הרשימה הקצרה של פרס ספיר (עבור "שנות העשרים", 2020)
* פרס עגנון לאמנות הסיפור (2022)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יערה שחורי (נולדה ב-28 ביוני 1977) היא סופרת משוררת, עורכת ודוקטור לספרות עברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחורי נולדה בתל אביב בשנת 1977 וגדלה בקיבוץ אפק. היא בעלת תואר דוקטור מהחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים, בעבודת הדוקטורט שלה התמקדה בפן האימהי ביצירת חיים נחמן ביאליק. עבודת התזה שלה בתואר השני, שאותה כתבה בחוג לתורת הספרות באוניברסיטת תל אביב, עוסקת באינטרטקסטואליות בשירתה של דליה רביקוביץ'.

שחורי היא עורכת ספרי מקור בהוצאת כתר ספרים, שם גם החלה את דרכה המקצועית כעורכת תחום הקלאסיקה של ההוצאה בשנת 2007. בסדרת הקלאסיקה והקלאסיקה המודרנית שערכה ראו אור ספרים של טרומן קפוטה, סימון דה בובואר, וירג'יניה וולף, אלפרד דה מיסה, קייט שופן, מרגריט דיראס ועוד. בעבר הייתה גם עורכת הפרוזה במפעל קסת לספרות ביכורים השייך למרכז הספר והספריות.

שחורי הייתה בין יוזמי ועורכי "אדומה - אנתולוגיה לשירה מעמדית" ו"לצאת - אסופת שירה נגד המלחמה בעזה". שתי האסופות יצאו במסגרת המגזין הפוליטי "אתגר", שבו שימשה חברת מערכת. שחורי אחראית על גילוי שירים גנוזים של המשוררת יונה וולך, שנמצאו במחברותיה וביומניה. השירים התפרסמו בספר "זאת היונה - השירים, המחברות הגנוזות, הראיון" אשר ערכו הלית ישורון ויאיר קדר ויצא לאור בהוצאת מודן ב-2013. בספר הופיע גם מאמר פרי עטה על אותם שירים אחרונים של וולך.

לאורך השנים התפרסמו שיריה וסיפוריה בכתבי עת כ"הו!", "גרנטה","שבו", "אתגר", "מטעם", "המוסך" ועוד. בנוסף כתבה רשימות רבות של ביקורת ספרות ותרבות, אשר התפרסמו בבמות כעיתון הארץ, וואלה!, nrg ועוד. ב-2010 התפרסם ספרה הראשון, "אצבע, שן, כנף", ספר שירה, בהוצאת עם עובד. ספר הפרוזה "שנות החלב", שבו שלוש נובלות וסיפור קצר אחד, התפרסם בהוצאת כתר ב-2013. הרומן "אקווריום" ראה אור במאי 2016, גם הוא בכתר. ב-2019 ראה אור ספרה "שנות העשרים" בהוצאת כתר. ב-2022 ראה אור ספרה ״שעת השקרנים״ בהוצאת כתר.

שחורי נשואה לאמן גיא בן נר ולשניים בת משותפת. מתגוררת בתל אביב.

התקבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר הביכורים שלה "שנות החלב" עורר תשומת לב ביקורתית רבה וזיכה אותה בפרסים הבאים:

בשנת 2017 זכתה בפרס ברנשטיין לרומן עברי מקורי לשנת תשע"ז על ספרה "אקווריום". חבר השופטים כלל את פרופ' ניצה בן דב ופרופ' זיוה שמיר. מנימוקי השופטות: "לפנינו כעין רשומון המתעד את העולם מתוך זוויות ראייה ייחודיות ומתוך ריבוי של נקודות תצפית. ריבוי זה מעניק לספר את מורכבותו, ומעניק לקוראו עמדה של שופט-חוקר המשתתף בבניית המציאות המתוארת. יערה שחורי הצליחה לתאר בחרט אמן את עולמן של שתי הילדות המתבוננות בעולם בראייה ילדית, וגם אם אחד מחושיהן החשובים ניטל מהן, הן מפצות על אבדנו באמצעות חיזוקם של החושים האחרים."

כמו כן בשנת 2017 זכתה במלגה מטעם קרן פולברייט, קרן חינוך אמריקה-ישראל, לצורך השתתפות בתוכנית הכותבים הבינלאומית בבית הכותבים באיווה סיטי, איווה, ארצות הברית.

בנובמבר 2022 זכתה שחורי בפרס עגנון לאמנות הסיפור לשנת תשפ״ג.[1] מנימוקי השופטים ענבל גזית, עמוס נוי ושלומית נעים נאור: ״יערה שחורי מתגלה כסופרת מרכזית, המשמיעה קולו של דור שלם. כתיבתה הבוטחת, עושרה הלשוני והיכרותה המעמיקה עם אבני היסוד של התרבות העברית והכללית ניכרות ביצירותיה השונות.... ספריה שופכים אור על חוויות יסוד ייחודיות ואנושיות המלמדת אותנו מהו להיות אדם, כאן בישראל״.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכּתביה:

על "אצבע, שן, כנף"

על "שנות החלב"

על "אקווריום"

על "שנות העשרים"

על "שעת השקרנים"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]