כריסטופר קאודוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריסטופר קאודוול
Christopher Caudwell
לידה 20 באוקטובר 1907
הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנדהממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בפברואר 1937 (בגיל 29)
ספרד (1931)ספרד (1931) ארגנדה דל ריי (אנ'), ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Christopher St John Sprigg עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים St Benedict's School עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק משורר, מבקר ספרות, פוליטיקאי, מומחה ספרות, עיתונאי, פילוסוף, סופר, מבקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטופר קאודוולאנגלית: Christopher Caudwell;‏ 1907 - 12 בפברואר 1937), הוא כינויו של כריסטופר סנג'ין ספריג, פילוסוף ומרקסיסט אנגלי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאודוול נולד בלונדון למשפחה דלת אמצעים, והחל לעבוד לפרנסתו בגיל 15 כעיתונאי. במסגרת עבודתו השלים את השכלתו בכוחות עצמו, בקריאה מרובה בתחומים רבים ושונים כספרות, סוציולוגיה, פילוסופיה ופיזיקה. הוא הצליח להתפרנס מכתיבתו, ואף צבר מוניטין כסופר מתח לרוב תחת שמות בדויים.

ב-1934 גילה את המרקסיזם, והדבר הביא לפריחה אינטלקטואלית, ולשטף של כתיבה בנושאים שונים. תוך חודשים ספורים כתב את ספרו הראשון "אשליה ומציאות", וניסה לפרסמו בשם הבדוי "כריסטופר קאודוול" שהיה שם משפחתה של אמו, וזאת, לדבריו, על מנת שלא לפגום במוניטין שיצאו לו כסופר מתח. עד מותו לא הצליח לפרסם את כתביו הפילוסופיים, ואלו נערכו ויצאו לאור רק לאחר מותו. בשנים ספורות הצליח ליצור ולכתוב בכמות שמעטים מצליחים לכתוב כל חייהם.

בדצמבר 1936 יצא להילחם במלחמת האזרחים בספרד, והצטרף לבריגדות הבינלאומיות. בפברואר 1937 נהרג בקרב חרמה.

בכתביו ניסה קאודוול ליצור חיבור בין צורות המחשבה הבסיסיות ובין המציאות הכלכלית המכתיבה אותן לטענתו. כך למשל, בספרו "המשבר בפיזיקה" הראה כיצד, לדעתו, התאוריות הפיזיקליות החדשניות משקפות את המציאות הכלכלית של התקופה והמקום בהן נוצרו.

קאודוול היה חלק מקבוצת פילוסופים מרקסיסטים בריטים, בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים, עליה נמנו אף דמויות כפילוסופים מוריס קורנפורת וג'ון לואיס וכן הגנטיקאי ג'ון הלדיין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]