כריתת רחם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריתת רחם
תחום גינקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 267273 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D007044
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היסטרקטומיהאנגלית: Hysterectomy) הוא ניתוח לכריתת הרחם, שלרוב מתבצע על ידי גינקולוג. הסרת הרחם מונעת מהאישה את האפשרות להרות וכמובן שאינה מקבלת יותר את מחזור הוסת. כמעט תמיד ניתוח כריתת רחם כולל גם הסרה של החצוצרות (באנגלית salpingectomy). במקרים בהם כריתת הרחם נעשית בגלל ממאירות הניתוח יכלול גם הסרה של השחלות.

בכל שנה מתבצעים למעלה מ-600 אלף ניתוחים מסוג זה בארצות הברית לבדה, ושליש מהנשים צפויות לעבור ניתוח זה עד גיל 60.[1]

סיבות לביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריתת רחם מתבצעת בכמה מקרים, הנפוצים שבהם הם מיומות (גידולים שפירים), סרטן רחם , וצניחת איברי האגן לאחר גיל המעבר (צניחת רחם, בלט השלפוחית וצניחת החלחולת). סיבות נוספות הן ממאירות אחרת באיברי האגן ובמקרים נדירים סיבוכים בלידה.

בשנת 2024 פורסם כי בהודו נאלצות נערות עניות לעבור כריתת רחם כדי שווסת והריון לא יפריעו להן בעבודתן הקשה בשדות הסוכר, המספקים סוכר לקוקה קולה ולפפסיקו[2].

. ההיסטרקטומיה מתבצעת לעיתים גם כחלק מניתוח להתאמה מגדרית.

מהלך הניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן כמה שיטות שונות לכריתת רחם, בהן שתיים עיקריות. השיטה הראשונה היא כריתת הרחם דרך חתך בבטן התחתונה. השיטה השנייה היא חתך בקצהו העליון של הנרתיק, כאשר לאחר הכריתה תופרים את קצוות העור. בשנים האחרונות, לאחר פיתוח שיטת הלפרוסקופיה, נוהגים להשתמש גם בלפרוסקופ לכריתה מיוחדת זו. כאשר הניתוח מסתיים, במקרה של ניתוח פתוח, מחברים נקז לניקוז הנוזלים באזור החתך.

לעיתים כורתים את הרחם כולו כולל צוואר הרחם (כריתה שלמה), ולפעמים כורתים את הרחם ומשאירים את צוואר הרחם (כריתה תת שלמה). ההחלטה מתקבלת על פי סיבת הניתוח ודרך הניתוח. במקרים של ממאירות כמעט תמיד תהיה כריתה מלאה של הרחם.

כריתת רחם בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019 בוצעו בישראל 5600 ניתוחי כריתת רחם, כאשר שליש מהם בוצעו בעקבות גידול ממאיר. [3] כריתת רחם עשויה להקנות על פי תקנות הביטוח לאומי לנכות, אחוזי נכות בשיעור חמישים אחוזים לנשים מתחת לגיל חמישים, ושלושים אחוזים לנשים מעל לגיל חמישים.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Hysterectomy". National Women’s Health Information Center. 2006-07-01. אורכב מ-המקור ב-2007-07-13. נבדק ב-2007-06-07.
  2. ^ ניו יורק טיימס, נישואי קטינות, חובות ועיקור כפוי: כך מנצלות קוקה קולה ופפסי את פועלות הסוכר בהודו, באתר הארץ, 9 באפריל 2024 (קישור פתוח)
  3. ^ מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נתונים על ניתוחי כריתת רחם בישראל, ‏אוגוסט 2023
  4. ^ כריתת רחם, באתר זכותי
ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.