לאנג לאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאנג לאנג
לידה 14 ביוני 1982 (בן 41)
שניאנג, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכון קרטיס למוזיקה, הקולג' המלכותי למוזיקה, Central Conservatory of Music עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת סינית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים סוני קלאסיקל, דויטשה גרמופון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Gina Alice Redlinger עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • צלב מסדר ההצטיינות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה (2012)
  • פרס אקו-קלאסיק: נגן השנה (2010)
  • פרס אקו-קלאסיק: נגן השנה (2004)
  • דוקטור לשם כבוד מהקולג' המלכותי למוזיקה (2011)
  • פרס אקו-קלאסיק: נגן השנה (2015)
  • קצין מסדר האמנויות והספרות (2013)
  • פרס ליפציג הבינלאומי ע״ש מנדלסון (2010)
  • Global Citizen Awards (2017)
  • פרסי QQ Music עריכת הנתון בוויקינתונים
www.langlangofficial.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לַאנְגּ לַאנְגּסינית: 郎朗, פין-יין: Láng Lǎng), הוא פסנתרן סיני שנחשב על ידי אחדים לאחד המוערכים, המקצועיים והמוכשרים בעולם במאה ה-21. עם זאת, קיימים המבקרים את נגינתו, בטענה שהיא מתאפיינת ביכולת טכנית על חשבון עומק ומוזיקליות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנג נולד ב-14 ביוני 1982 בעיר שן-יאנג אשר בסין. משמעות השם "לאנג לאנג" בסינית היא "אדם מבריק". הוא החל ללמוד פסנתר בגיל שלוש תחת הדרכתו של הפרופסור גּ'וּ יַא-פֶן. לאחר המהפכה התרבותית בסין נהייתה המוזיקה הקלאסית פופולרית מאוד. לאנג העיד על עצמו שגר בשכונה ענייה למדי ושכניו בתחילה שנאו אותו על כך שהיה ה"שעון המעורר" שלהם כשהחל לנגן בחמש בבוקר, אך התרגלו עם הזמן. בגיל חמש הוא ניצח בתחרות הפסנתר של שניאנג וניגן את הרסיטל הפומבי הראשון שלו.

בגיל תשע התקבל לקונסרבטוריון למוזיקה המרכזי של בייג'ינג, ולמד תחת הדרכתו של הפרופסור גַּ'או פִּינְגְּווֹ. הוא העיד שהוריו ויתרו על משרות טובות על מנת לעבור איתו לבייג'ינג. בגיל 11, זכה בפרס הראשון על ביצוע אמנותי בתחרות הרביעית לפסנתרנים צעירים בגרמניה.

ב-1995, כשהיה בן 13, ניגן לאנג את כל 24 האטיודים של שופן באולם הקונצרטים של בייג'ינג וזכה בפרס הראשון. בתחרות הבינלאומית ע"ש צ'ייקובסקי למוזיקאים צעירים ביפן, ביצע את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 2 של שופן עם התזמורת הפילהרמונית של מוסקבה בקונצרט בשידור חי בטלוויזיית NHK. בגיל 14 היה נגן סולו בקונצרט ההשבעה של הסימפונייה הלאומית של סין, ששודר חי ברשת CCTV שם נכח הנשיא ג'יאנג דזה-מין ובשנה שלאחר מכן הוא החל את לימודיו עם גרי גראפמן במכון קרטיס למוזיקה בפילדלפיה.

קריירת ביצוע והקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצת הדרך של לאנג לאנג הגיעה ב-1999, כשהיה בן 17, בהחלפה דרמטית של הרגע האחרון (על ידי אייזק שטרן) במקום אנדרה ווטס החולה, ב"גלת המדינה" של פסטיבל רוויניה, שם ניגן את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 1 של צ'ייקובסקי עם התזמורת הסימפונית של שיקגו (בניצוחו של כריסטוף אשנבאך). השיקגו טריביון הכריז עליו ככישרון הקלידים המרגש והגדול ביותר מזה שנים רבות. ב-2001 הופיע לראשונה ב"קרנגי הול" עם יורי טמירקאנוב, לפני אולם מלא מפה לפה, נסע לבייג'ינג עם התזמורת של פילדלפיה במסע בה היא חוגגת 100 שנים להיווסדה, שם ביצע מול קהל של 8,000 איש בהיכל האנשים הגדול. בלונדון ביצע את הופעתו הראשונה בקונצרטי הפרומס. בעקבות כך נכתב בטיימס של לונדון:

לאנג לאנג סחף בסערה את רויאל אלברט הול המלא עד דוחק ... זהו סיכוי גדול להיסטוריה בהיווצרותה.

בשנת 2003 הוא חזר ל-BBC Proms לקונצרט "הלילה הראשון" עם ליאונרד סלטקין. אחרי הרסיטל הראשון שלו בפילהרמונית של ברלין, ה"ברלינר צייטונג" כתב:

לאנג לאנג הוא מבצע מוזיקלי יוצא מגדר הרגיל אשר מגעו האמנותי תמיד לשירותה של המוזיקה.

התזמורות והמנצחים עמם הופיע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנג לאנג ניגן עם רבות מהתזמורות הגדולות של העולם: הסימפונית של בוסטון, פילהרמונית של ניו יורק, תזמורת קליבלנד, התזמורת הסימפונית של דטרויט, התזמורת הסימפונית של מונטריאול, תזמורת פילדלפיה, הפילהרמונית של לוס אנג'לס, התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו, הפילהרמונית של ברלין, הפילהרמונית של לונדון, תזמורת פריז, הפילהרמונית של הונג קונג, הסימפונית של סידני, התזמורת הפילהרמונית הישראלית, והתזמורת הפילהרמונית של סנקט פטרבורג.
הוא ניגן עם מנצחים רבים, ביניהם: דניאל בארנבוים, שארל דיטואה, כריסטוף אשנבאך, ואלרי גרגייב, מאריס יאנסונס, ג'יימס לוויין, לורין מאזל, זובין מהטה, סיימון ראטל, וולפגנג זאוואליש, יורי טמירקאנוב, מייקל טילסון תומאס ופרנץ ולזר-מסט.

לאנג לאנג מקליט בלעדית בעבור חברת ההקלטות הנודעת "דויטשה גרמופון".

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף גילו הצעיר זכה לאנג לאנג בפרסים רבים במהלך הקריירה שלו והופיע באולמות רבים, כולל בישראל. הוא הופיע עם גרגייב ועם התזמורת של קירוב באולם הגדול של הקונסרבטוריון של מוסקבה בביצוע ששודר חי בטלוויזיה הלאומית הרוסית. בביצועו ב-2004 עם סר סיימון ראטל והתזמורת הפילהרמונית של ברלין בוולדבוהן נכחו 23,000 איש ושודר בכל העולם בטלוויזיה. בקיץ 2002, הוא היה מקבל הפרס הראשון של מענק ליאונרד ברנשטיין בפסטיבל שלזוויג-הולשטיין, כהוקרה על כישרונו יוצא הדופן במוזיקה.
מלבד הקריירה שלו במוזיקה, הקדיש עצמו לאנג לחלוק מוזיקה עם צעירים והוכר לאחרונה בשל מאמציו על ידי קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים (UNICEF) אשר מינו אותו לשגריר מרצון-טוב הבינלאומי החדש והצעיר ביותר. בתפקיד זה, לאנג לאנג יארגן תמיכה ויתמוך בקרנות להישרדותם ואיכות חייהם של ילדים קטינים בכל העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאנג לאנג בוויקישיתוף