לואי החמישי, מלך צרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואי החמישי, מלך צרפת
Louis V
לידה 967 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במאי 987 (בגיל 20 בערך)
קומפיין, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Abbaye Saint-Corneille עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Adelaide-Blanche of Anjou עריכת הנתון בוויקינתונים
השושלת הקרולינגית
אב לותר, מלך צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אמה מאיטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך פרנקיה המערבית
2 במרץ 986 – 21 במאי 987
(שנה ו־11 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואי החמישי, מלך צרפתצרפתית: Louis V le Fainéant; ‏96721 במאי 987) אשר נודע גם בשם "העצלן", אחרון לשושלת הקארולינגים, מלך על צרפת מ-986 עד 987.

הוא נולד בקומפיין שמצפון לפריז ללותר, מלך צרפת מאשתו אמה, בתו של לותאר השני, מלך איטליה. ב- 8 ביוני 979 הכריז עליו אביו כשותף לכתרו, והוא הוכתר על ידי אדלברון, ארכיבישוף ריימס במנזר סן-קורניי בקומפיין, אך ירש את כתר צרפת רק אחרי מות אביו ב-986. ב- 980 השיא אותו אביו לאדלד, אלמנתו של רמון רוזן טולוז ודוכס הגותים, שהייתה מבוגרת ממנו בעשרים שנה, אך לא היו להם ילדים וכעבור שנתיים הם התגרשו.

ב-18 במאי 987 כינס את מועצת הפרנקים בקומפיין כדי לשפוט את אדלברון באשמת בגידה, מאחר שצידד באוטו השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה במאבקו נגד אביו לותר, מלך צרפת. אולם כעבור שלושה ימים, לפני שהספיק לערוך את המשפט, נפל מסוס ונהרג (יש סבורים כי הורעל בידי אמו) ונקבר במנזר סן-קורניי.

היות שלא היו לו ילדים, נחשב דודו שארל, דוכס לורן ליורשו. אך הכמורה ובראשה אדלברון, וגרברג (מאוחר יותר האפיפיור סילבסטר השני) טענו בהצלחה לזכותו של איג קאפה, נכדו של המלך-לשעבר רובר הראשון, לכתר צרפת. במועצת הפרנקים שהתכנסה ביוני 987 בעיר סנליס שמצפון לפריז נבחר איג קאפה למלך צרפת. הוא הוכתר על ידי אדלברון בעיר נויון (כיום בחבל פיקרדי) ב- 3 ביולי 987.

בכך הקיץ הקץ על השושלת הקארולינגית, והחל שלטונה השושלת הקאפטינגית ששלטה בצרפת, על ענפיה, עד למהפכה הצרפתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]