לורטה לין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורטה לין
Loretta Lynn
לורטה לין, 2005
לורטה לין, 2005
לידה 14 באפריל 1932
בוצ'ר הולו, קנטקי, ארצות הברית
פטירה 4 באוקטובר 2022 (בגיל 90)
הוריקיין מילס, טנסי, ארצות הברית
שם לידה Loretta Webb עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Hurricane Mills עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19602022 (כ־62 שנים)
עיסוק זמרת
סוגה קאנטרי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים דקה רקורדס, זירו רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Oliver Lynn (10 בינואר 194822 באוגוסט 1996) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
lorettalynn.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לורטה ליןאנגלית: Loretta Lynn;‏ 14 באפריל 19324 באוקטובר 2022) הייתה זמרת קאנטרי אמריקאית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורטה ווב, נולדה למלווין ולקלרה־מארי (לבית ראמי), ילדה שנייה מתוך שמונה ילדים. שמה של לין ניתן לה על שמה של כוכבת הקולנוע לורטה יאנג. אביה של לורטה נפטר ב-22 בפברואר 1959, ולא זכה לראות בכוכבה דורך, שנה לאחר מכן, כשפרסמה את להיטה הראשון "אני נערת הונקי־טונק". שלושה מאחיה של לין התפרסמו בשדה מוזיקת הקאנטרי: אחותה הצעירה ביותר ברנדה־גייל (התפרסמה כקריסטל־גייל), אחותה פגי־סו, ואחיה ג'יי לי. זמרת הקאנטרי פאטי לבלס, שנולדה בשם פטרישיה ראמי היא קרובת משפחה של לין מצד אמה, כמו גם ונוס ראמי, מיס אמריקה לשנת 1944.

לין גדלה בעיירת הכורים בוצ'ר הולו, היום חלק מוואן ליר במבואות העיר פיינטסוויל שבמחוז ג'ונסון בקנטקי שבארצות הברית. מוצא אמה של לין היה סקוטי־אירי וצ'רוקי. אביה היה כורה פחם, זבן וחוואי. שבעת אחיה הם: מלווין ווב הבן, הרמן, ג'יי לי, דונלד, פגי ווב רייט, בטי רות' וברנדה גייל.

לין נישאה לאוליבר ונטה "דוליטל" לין ב-10 בינואר 1947. אוליבר היה בן עשרים ואחת באותה עת ולורטה בת חמש עשרה. בניסיון להתנתק מגורלם כמשפחת כורים, עבר הזוג הצעיר לעיירה קאסטר שבצפון מזרח מדינת וושינגטון, בהיותה של לין בחודש השביעי להריונה.

בגיל 19 היו ללין כבר שלושה ילדים, ובגיל 20 ילדה את בתה הרביעית קלארה־מארי. ב-6 באוגוסט 1964 ילדה תאומות בשם פגי ג'ין ופטסי איליין. פטסי איליין נקראה על שם זמרת הקאנטרי פטסי קליין.

שניים מששת ילדיה של לין נפטרו עוד בחייה. בנה ג'ק בני, נפטר ב-2 ביולי 1984 בגיל שלושים וארבע עת ניסה לחצות את מעבורת הנהר ג'ק ליד החווה המשפחתית בטנסי. בתה הבכורה, בטי סו, נפטרה ב-29 ביולי 2013, בגיל ששים וארבע, מסיבוכים של נפחת.

ללין 21 נכדים שנולדו בין השנים 1961–2002. טרם נישואיה שרה לין בקביעות בכנסיות ומופעים מקומיים בבוצ'ר הולו וכן במסגרת משפחתית. לאחר נישואיה חדלה לין לשיר בציבור.

חמישים שנות נישואיה ל"דו" (אוליבר לין), עד מותו בשנת 1996, ידעו זעזועים רבים. באוטוביוגרפיה שלה משנת 2002, "עדיין מספיק אשה", ובריאיון לחדשות CBS באותה שנה, סיפרה לין אודות בגידותיו התכופות של בעלה, ועל נטישתו פעם בעת שכרעה ללדת. לין ובעלה התקוטטו תכופות, אולם לין טענה שהוא "מעולם לא הכה אותי בלי שהחזרתי לו מנה אחת אפיים". לין הגדירה את נישואיה כ"אחד מסיפורי האהבה הקשים ביותר".

בשנת 2006 עברה לין ניתוח בכתפה אחרי שנפצעה בנופלה. במהלך הניתוח עברה החייאה על ידי רופאיה. הניתוח הושלם בהצלחה במועד מאוחר יותר.

הסרט בתו של כורה פחם משנת 1980 נושא את שמו של אחד מלהיטיה הגדולים ומגולל את סיפור חייה. בתפקיד לין שיחקה סיסי ספייסק. על תפקידה זכתה ספייסק בפרס האוסקר.

לין נפטרה ב-4 באוקטובר 2022 בגיל 90.[1]

פרסים והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לין הייתה האישה זוכת הפרסים המרובים ביותר במוזיקת הקאנטרי. פרסיה כוללים ארבעה פרסי גראמי, שבעה פרסי המוזיקה האמריקאית, שמונה פרסי BMI, שלושה עשר פרסי מוזיקת הקאנטרי, שמונה פרסי אגודת מוזיקת הקאנטרי, ועשרים ושש בחירות הקהל בפרסי מיוזיק סיטי ניוז. היא הייתה האישה הראשונה במוזיקת הקאנטרי לקבל אלבום זהב ב-1967 עבור אלבומה "‏(With Lovin' on Your Mind) ‏Don't Come Home A' Drinkin'".

בשנת 1988 הוכנסה לין להיכל התהילה של מוזיקת הקאנטרי, וב-8 באוגוסט 2013 הוענקה לה מדליית החירות הנשיאותית על ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורטה לין – פרסים