ליאם פוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, שגיאות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, שגיאות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ליאם פוקס
Liam Fox
פוקס, 2016
פוקס, 2016
לידה 22 בספטמבר 1961 (בן 62)
מזרח קילבריד, סקוטלנד
מדינה בריטניה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת
השכלה University of Glasgow Medical School (1983) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה השמרנית
בן או בת זוג Jesme Baird (17 בדצמבר 2005–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.liamfox.co.uk/
מזכיר המדינה לענייני סחר בינלאומי
13 ביולי 201624 ביולי 2019
(3 שנים)
תחת ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי
מזכיר ההגנה של בריטניה
12 במאי 201014 באוקטובר 2011
(שנה ו־22 שבועות)
תחת ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שר ההגנה פוקס בפגישה עם מקבילו האמריקאי רוברט גייטס בלונדון, 2010
פוקס עם חיילים בריטים בקנדהאר, 2010

ליאם פוקסאנגלית: Liam Fox; נולד ב-22 בספטמבר 1961) הוא פוליטיקאי בריטי - סקוטי מהמפלגה השמרנית שכיהן כמזכיר המדינה לענייני סחר בינלאומי וכנשיא לשכת הסחר(אנ') במועצה המלכותית.

פוקס כיהן כמזכיר ההגנה של בריטניה בממשלתו של דייוויד קמרון. הוא התפטר מתפקידו לאחר שעורר מחלוקת ציבורית, בה נטען כי הוא אפשר למקורבו אדם ווריטי, יועץ בחברה ביטחונית לבקר עמו במספר ביקורים ממלכתיים על חשבון משרד ההגנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאם פוקס נולד ב-22 בספטמבר 1961 בעיירה מזרח קילבריד(אנ') שבסקוטלנד בבית שהשתייך לכנסייה האירית[1]. הוא למד רפואה באוניברסיטת גלאזגו(אנ') והשלים את לימודיו הגבוהים ב-1983. בזמן לימודיו בראשית שנות השמונים, הוא נתמנה לנשיאות האגודה השמרנית באוניברסיטת גלאזגו(אנ') ולאחר מכן התקדם בתפקידים במפלגה השמרנית.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניסיון הראשון שלו להיבחר לפרלמנט ב-1987 הסתיים בכישלון. לאחר מכן, ב- 1992 הוא נבחר לפרלמנט של הממלכה המאוחדת מטעם מחוז בחירה צפון סמרסט North Somerset בבחירות הכלליות בבריטניה ביוני 1993, פוקס מונה להיות העוזר פרלמנטרי של מזכיר הפנים מייקל הווארד. בשנים 1996–1997 הוא עבד במשרד החוץ וחבר העמים.

התמודדות על ראשות המפלגה השמרנית 2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2005, פוקס הודיע כי בכוונתו להתמודד על ראשות המפלגה השמרנית. הקמפיין שלו דגל בעיקר במדיניות פנים הכוללת רפורמות נרחבות ברווחה. במהלך ההצבעה הראשונה בבחירות המקדימות, ב-18 באוקטובר 2005, הוא צבר מספיק תמיכה (42 קולות) כדי להתמודד בהצבעה השנייה שנערכה יומיים לאחר מכן[2]. בהצבעה השנייה הוא סיים במקום השלישי עם 51 קולות במקום השלישי אחרי דייוויד קמרון (90 קולות) ודייוויד דייוויס(אנ') (57 קולות). קמרון מינה את פוקס לכהן כמזכיר ההגנה בממשלת הצללים של המפלגה השמרנית בעת שלטון מפלגת הלייבור.

התמודדות על ראשות המפלגה השמרנית 2016[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף יוני 2016, פוקס הודיע כי הוא מתכוון להתמודד להנהגת המפלגה השמרנית בשנית, אחרי שדייוויד קמרון התפטר לאחר משאל העם על חברות הממלכה המאוחדת באיחוד האירופי, שבו פוקס תמך בעזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי[3]. במהלך ההכרזה על מועמדותו, הוא אמר כי בריטניה צריכה לעמוד בהתחייבותה לעזוב את האיחוד האירופי עד 2019[4]. הוא הבטיח להגדיל את תקציב הכוחות המזוינים של בריטניה, ואמר כי "צריך לשפר את יכולת הלוחמת רשת של הצי המלכותי הבריטי[5]. פוקס הודח מהפריימריז עוד בסיבוב הראשון לאחר שהפסיד וסיים במקום האחרון עם 16 קולות[6].

בממשלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכיר ההגנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוקס מונה לתפקיד מזכיר ההגנה בממשלתו הראשונה של ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון ב-12 במאי 2010[7]. באותו סוף שבוע הוא טס לאפגניסטן יחד עם שר החוץ ויליאם הייג ובכירים אחרים על מנת לבדוק את שלומם של חיילי בריטניה. באותו ביקור הוא קרא לנסיגת הכוחות הבריטים מהאזור כמה שיותר מהר[8].

במהלך מלחמת האזרחים בלוב אמר פוקס כי לוב עלולה להתפצל לשתי מדינות (תומכי קדאפי ומתנגדי קדאפי). עוד הוא אמר כי מועמר קדאפי שחרר את זעמו שלו באמצעות צבא לוב על ידי שליחת מטוסי קרב וכוחות קרקע על מנת לתקוף את מתנגדיו ברחבי לוב[9].

הוא הוביל את "מבצע אלאמי" (Operation Ellamy), חלקה של בריטניה בתקיפה הצבאית הבינלאומית בלוב.

התפטרותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2011 פוקס גרם לשערורייה לאחר שהוא הותיר לחברו הקרוב להתלוות אליו שלא כדין בעבודתו[10]. ב-14 באוקטובר הוא התפטר מתפקידו לאחר שנחשד בטובות הנאה[11]. הוא הודה כי מקורבו ומי שהיה שושבינו, אדם ווריטי התלווה אליו בהזדמנויות רבות לביקורים רשמיים אף על פי שווריטי לא החזיק בסיווג ביטחוני כלשהו. פוקס כתב במכתב התפטרותו כי "בטעות טשטשתי את הגבולות בין ענייני האישיים לבין פעילותי בממשלה. ההשלכות למעשיי ברורות. אני מצטער על כך מאוד"[12]. שר התחבורה של בריטניה, פיליפ האמונד, מונה במקומו לתפקיד שר ההגנה.

מזכיר הסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- 2016 נערך בבריטניה משאל העם על חברות הממלכה המאוחדת באיחוד האירופי. פוקס תמך בפרישה מהאיחוד, ובעקבות נצחון התומכים בפרישה, ראש הממשחלה דייוויד קמרון התפטר מתפקידו. פוקס ושלושה חברי פרלמנט נוספים התמודדו על התפקיד. פוקס עבר את הסיבוב הראשון אך כשל בשני. בסופו של דבר זכתה תרזה מיי בראשות המפלגה השמרנית ועלתה לשלטון. פוקס מונה על ידה לתפקיד מזכיר המדינה לענייני סחר בינלאומי[13].וכיהן בתפקיד עד 2019. בבחירות הכלליות שנערכו באותה שנה שב ונבחר מטעם אותו מחוז בחירה לפרלמנט, כשקיבל 32,801 קולות, שהיוו 52.9% מקולות המצביעים, אולם לא חזר לכהן בממשלה.

פוקס וישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוקס הוא תומך גלוי של מדינת ישראל והוא חבר בידידי ישראל במפלגה השמרנית[14] בשנת 2006 הוא אמר: "אויביה של ישראל הם אויבינו שלנו. זהו קרב שבו כולנו או שכולנו נופלים"[14]. בחודש מאי 2011, ציין כי ההתנחלויות הישראליות אינן חוקיות ומכשול לשלום[15].

ב-2011 ביקר פוקס בישראל ואף נשא דברים בפורום שרי ביטחון בכנס הרצליה, בהשתתפות שרי הביטחון של צ'כיה והונגריה והשר להגנת העורף, מתן וילנאי, והשרים דנו יחדיו באתגרים האסטרטגיים המשותפים למדינותיהם[16].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאם פוקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]