ליגת הקיץ של ה-NBA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליגת הקיץ של ה-NBA
שם מלא לאס וגאס - Las Vegas Summer League
יוטה - Utah Jazz Summer League
סקרמנטו - California Classic Summer League
תחום כדורסל
ארגון התאחדות הכדורסל הלאומית
מדינות ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קנדהקנדה קנדה
קבוצות לאס וגאס - 32
יוטה - 4
סקרמנטו - 4
תקופת הפעילות אורלנדו - 2002 (הופסקה ב-2018)
לאס וגאס - 2004
יוטה - 2015
סקרמנטו - 2018 – הווה
אלופה נוכחית לאס וגאס - פורטלנד טרייל בלייזרס
מפעל גבוה ליגת ה-NBA
אתר האינטרנט הרשמי של ליגת הקיץ של ה-NBA

ליגת הקיץ של ה-NBA הוא שם כולל לתחרויות של ליגות כדורסל אמריקניות חצי מקצועניות אשר מאורגנות על ידי ליגת ה-NBA לאחר סיום העונה בליגה. הליגות מתחילות לפעול בתחילת יולי, לאחר דראפט ה-NBA, וכוללות שלושה מפעלים רשמיים, שנערכים בשלוש ערים שונות ברחבי ארצות הברית: ליגת הקיץ של יוטה ג'אז שבה משתתפות ארבע קבוצות, ליגת הקיץ של סקרמנטו שבה משתתפות ארבע קבוצות, והמפעל המרכזי, ליגת הקיץ של לאס וגאס, שבה משתתפות כל 30 קבוצות ה-NBA. ליגת הקיץ בלאס וגאס היא היחידה שנקראת באופן מילולי "ליגת הקיץ של ה-NBA", על אף ששלושתן נמצאות תחת פיקוחה של הליגה. מטרתן של הליגות היא לתת במה לשחקנים צעירים מתוך ה-NBA ומחוצה לו, על מנת שיצברו ניסיון וישתפרו לקראת תחילתה של העונה החדשה. בעבור שחקנים רבים מחוץ ל-NBA, מהווה ליגת הקיץ במה המשמשת לחשיפתם בפני סקאוטים מכל רחבי העולם. ליגת הקיץ נחשבת להתחלת הדרך ב-NBA עבור שחקנים שנבחרו בָּדראפט או כאלה המעוניינים להצטרף לליגה מבלי להיבחר בְּדראפט.

מבנה וחוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל ליגה מספר קבוצות ומספר משחקים שונה. לעומת זאת, ישנם כמה חוקים כלליים החלים על כל הליגות[1]:

  • סגלי הקבוצות נקבעים על ידי הסכמים חד פעמיים בין הקבוצות לשחקנים, והם צריכים להיסגר לפני פתיחת הליגה.
  • כל קבוצה רשאית להחתים על חוזה כל שחקן חופשי (אנ') לאחר סיום ליגת הקיץ, ללא קשר לקבוצה ששיחק בה במהלך הליגה.
  • ישנם שני סוגים של משחקים: משחקי טורניר ומשחקים שאינם חלק מהטורניר.
  • המשחקים אורכים 40 דקות כל אחד, ולא 48 כפי שנהוג ב-NBA.
  • הארכה אורכת 2 דקות. במשחקים שאינם חלק מהטורניר כל הארכה שבאה אחרי ההארכה הראשונה תסתיים בשיטת מוות פתאומי (אנגלית: "Sudden death") - הקבוצה הראשונה לקלוע סל מנצחת.

מבנה ליגת הקיץ של יוטה ג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגה זו משחקות ארבע קבוצות קבועות - יוטה ג'אז, בוסטון סלטיקס, פילדלפיה 76' וסן אנטוניו ספרס. הליגה לא מכתירה אלופה אלא מפגישה בין כל ארבע הקבוצות במשך שלושה ימים פעילים מתוך ארבעה (ישנה הפסקה של יום אחד בין יום המשחקים האחרון לשניים הראשונים), שבהם יש שני משחקים בכל יום[2].

מבנה ליגת הקיץ המקצוענית של אורלנדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגה זו שיחקו שמונה קבוצות משתנות ושתיים קבועות - אורלנדו מג'יק בצבע כחול ובצבע לבן, שהן מארחות הטורניר. במשך ששת הימים הראשונים של התחרות כל קבוצה שיחקה חמישה משחקים, וביום האחרון, הנקרא "יום האליפות", התקיימו משחקי דירוג על מקומות 1, 3, 5, 7 ו-9 בין הקבוצות שסיימו את ששת הימים הראשונים במיקום שעליו משחקים או מקום אחד מתחתיו. בסופו של יום זה הוכתרו אלופה ו-MVP של הטורניר. הליגה חדלה להתקיים בקיץ 2018.

מבנה ליגת הקיץ של לאס וגאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגה זו משחקות 32 קבוצות NBA משתנות ונבחרת של שחקנים מקבוצות שונות בליגת הפיתוח של ה-NBA. בחמשת הימים הראשונים כל קבוצה משחקת שלושה משחקים במסגרת הטורניר, ואז נערך דירוג לפי שיטה מיוחדת שבה מקבלים נקודה על כל רבע שנוצח על ידי הקבוצה. הקבוצות שמדורגות במקומות 9–24 בסיום שלושת המשחקים הראשונים משחקות בסיבוב הראשון בשיטה שבה הקבוצה המדורגת במקום 9 משחקת נגד מקום 24, 10 משחקת נגד 23 וכן הלאה. לכל סיבוב נוקאאוט שכזה (ישנם חמישה בסך הכל, כולל חצי הגמר והגמר) מוקדש יום אחד[3].

הקבוצות שמדורגות במקומות 1–8 נכנסות ישר לסיבוב השני, כשנשארות 16 קבוצות שמשחקות באותה שיטה, כשהמנצחות בסיבוב הראשון מדורגות לפי המיקום הגבוה יותר מהדירוג של הקבוצות ששיחקו אחת נגד השנייה בסיבוב הראשון. ברבע הגמר הקבוצות משחקות באותה שיטה, כך גם בחצי הגמר ובגמר. לאחר הגמר מוכרזים האלופה, ה-MVP של הליגה וה-MVP של האליפות. בליגה זו משוחקים גם משחקים שלא במסגרת הטורניר, כדי לממש את מטרתו המקורית של הטורניר – צפייה של סקאוטים ותצוגת יכולות משחק של כל השחקנים[3].

היסטוריה של המפעלים השונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגות קיץ התקיימו באמריקה במשך שנים רבות, הבולטות שבהן שלא נתייחס אליהן כאן היו בדטרויט, לוס אנג'לס, בוסטון, אטלנטה, ניו יורק וסן אנטוניו. ליגות אלו אף פעם לא התקיימו באופן מסודר וגם לא תחת פיקוחה הרשמי של ליגת ה-NBA, עד הקמת ליגת הקיץ של לאס וגאס, שהייתה הליגה הראשונה הנתמכת על ידי הנהלת ה-NBA והקומישינר שלה וגם מוכרת רשמית על ידי הליגה ומאורגנת על ידה. להלן ההיסטוריה של הליגות אשר משוחקות כיום תחת מסגרת ליגות הקיץ של ה-NBA.

ליגת הקיץ של יוטה ג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגה זו היא ליגת הקיץ הראשונה שנוסדה בענף הכדורסל בארצות הברית בהקשר של ה-NBA. הוקמה כמפעל שנקרא טורניר הרי הרוקי (אנגלית: Rocky Mountain Revue) כשהכוונה היא למעין תערוכת כישרונות שמתקיימת בצורת ליגה. מפעל זה התקיים לראשונה בקיץ של 1984, ואורגן על ידי קבוצת יוטה ג'אז מה-NBA. שם המפעל הושפע ממיקומה של יוטה בסמיכות להרי הרוקי במרכז ארצות הברית, שגם הופיעו בסמלה של יוטה ג'אז בין 1996 ל-2016. בשנותיו הראשונות שימש הטורניר כמפעל קשרי קהילה של הקבוצה, שבו השתתפו קבוצות כדורסל של קולג'ים מהאזור. המשחקים התקיימו באולמות של תיכונים וקולג'ים באזור ובאולמה של יוטה, הדלתא סנטר. לקראת עונת 1990 הוזמנו שלוש קבוצות NBA להשתתף במפעל עם סגלים משלהן, יחד עם הג'אז. במהלך כ-20 השנים שלאחר מכן השתתפו בין 4 ל-16 קבוצות NBA בטורניר בכל קיץ, כשמשתתפות בה לעיתים קבוצות מחוץ לליגה, כמו נבחרת הכדורסל של איראן ובורג'יו קבאלגרי, כמו גם נבחרות מליגת הפיתוח של ה-NBA. המפעל המשיך להתקיים עד שנת 2008, שלאחריה נסגר בגלל חוסר במשתתפים. לבסוף המפעל הוקם מחדש בעונת 2015 תחת מסגרת ליגות הקיץ של ה-NBA, כטורניר משני בו משחקות ארבע קבוצות על פני ארבעה ימים הנקרא "ליגת הקיץ של יוטה ג'אז".

ליגת הקיץ המקצוענית של אורלנדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליגה הראשונה שהשתתפות קבוצות NBA בה היוותה חלק ממטרתה המקורית הייתה ליגת הקיץ המקצוענית של אורלנדו, שנוסדה בקיץ שלאחר עונת 2000/2001 ב-NBA. הליגה הייתה אחת משלוש הליגות המרכזיות של תחילת שנות ה-2000, כשהשתיים האחרות היו הליגה שביוטה ועוד ליגה בבוסטון. הליגה באורלנדו התחילה להכתיר אלופות רק בעונת 2013, כשהראשונה שבהן הייתה קבוצת ליגת הקיץ של אוקלוהמה סיטי ת'אנדר. בסיום עונת 2017/2018 התחרות הופסקה, ובמקומה נוסדה ליגת הקיץ של סקרמנטו, תחת הכותרת "ליגת הקיץ קליפורניה קלאסיק" (באנגלית: California classic summer league).

ליגת הקיץ של לאס וגאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגת הקיץ של לאס וגאס הוקמה ביוזמתו של סוכן השחקנים והמנהלים וורן לגארי, שדחף להקמת ליגת קיץ מרוכזת ורשמית של ה-NBA. לגארי שוחח על הרעיון להקים ליגה בלאס וגאס עם סגן הנשיא של הליגה לענייני כדורסל, שבתורו העביר זאת לקומישינר ה-NBA דאז, דייוויד סטרן, שסירב בתוקף לרעיון. לאחר ארבע שנים של ניסיונות כושלים של לגארי לשכנע את העומד בראש ה-NBA, הוא הצליח להיפגש איתו בפברואר 2004 ולשכנע אותו לתת אור ירוק למיזם, מה שלבסוף אכן קרה, עקב טיעוניו של לגארי בנוגע למס הנמוך בלאס וגאס ובנוגע לפוטנציאל התיירותי והכישרוני שטמון בעיר. סיבה משמעותית נוספת לאשרור קיום הליגה באזור שמהותו כאזור הימורים ושעשועים פוגעת בתדמית הליגה היה סוף-שבוע האולסטאר שהיה מתוכנן להתקיים בעיר בשנת 2007[4]. לעונה הראשונה של הליגה הצליח לגארי לגייס שש קבוצות, שארבעה מהמנהלים הספורטיביים שלהן יוצגו על ידו: בוסטון, קליבלנד, פיניקס, דנבר, וושינגטון ואורלנדו, שהחזיקה בבחירה מספר 1 בדראפט 2004, דווייט הווארד, שאכן שיחק באותה שנה בלאס וגאס - דבר שהעלה את קרנה של הליגה החדשה. החסות הראשונה של הליגה הייתה מחברת ריבוק. המשחקים התקיימו באולם הקוקס פביליון (אנגלית: Cox Pavilion) באוניברסיטת נבדה בלאס וגאס (UNLV).

בעונה הבאה הליגה העלתה את כמות הצופים שלה מכ-8,000 לכ-20,000, ולליגה נוספו 12 קבוצות נוספות. בעונת 2006 כמות הצופים עלתה לכ-27,000, והליגה חתמה לראשונה על הסכם חסות עם שותפה מסחרית רשמית של ה-NBA, חברת טושיבה. עונת 2007 היוותה קפיצת מדרגה מסחרית מבחינת הליגה, לאחר שכשקבוצת ניו יורק ניקס הצטרפה לליגה נחתם הסכם זכויות שידור של המשחקים עם ערוץ הטלוויזיה שלה, MSG Network. בנוסף ל-MSG גם גוף השידור הרשמי של הליגה, NBA TV, שידר מלאס וגאס באותה עונה. בנוסף, המשחקים התרחבו לאולם המרכזי בקמפוס, מרכז תומאס ומאק (אנגלית: The Thomas & Mack Center). הליגה הלכה והתפתחה, עד שבעונת 2013 מספר הצופים הגיע לכ-62,000, ומספר הקבוצות ל-22. על פי לגארי, נכון לשנת 2014, עלויות התפעול הכוללות של הליגה מגיעות לכמיליון דולרים, וההשפעה הכלכלית שלה על העיר לאס וגאס מסתכמת בכ-30 מיליון דולרים. מאז עונת 2015 משתתפות בליגה 24 קבוצות, שמשחקות 67 משחקים על פני אחד עשר ימים[4]. מאז עונת 2015 מקבלת הליגה חסות מחברת סמסונג. האלופה לעונת 2015 הייתה קבוצת ליגת הקיץ של סן אנטוניו ספרס, שאימנה בקי האמון, שבעונת ה-NBA שקדמה לליגה הפכה לאישה הראשונה שמשמשת בתפקיד עוזרת מאמן ב-NBA[5].

אלופות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

MVP ליגת הקיץ של וגאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה לאום שחקן עמדה קבוצה
2012
ארצות הבריתארצות הברית
דמיאן לילארד (MVP משותף) רכז פורטלנד טרייל בלייזרס
ארצות הבריתארצות הברית
ג'וש שלבי (MVP משותף) רכז ממפיס גריזליס
2013
ליטאליטא
יונאס ולנצ'יונאס סנטר טורונטו ראפטורס
2014
ארצות הבריתארצות הברית
גלן רייס ג'וניור קלע וושינגטון ויזארדס
2015
ארצות הבריתארצות הברית
קייל אנדרסון סמול פורוורד סן אנטוניו ספרס
2016
ארצות הבריתארצות הברית
ג'ריאן גרנט רכז שיקגו בולס
2017
ארצות הבריתארצות הברית
לונזו בול רכז לוס אנג'לס לייקרס
2018
ארצות הבריתארצות הברית
ג'וש הארט קלע לוס אנג'לס לייקרס

תוצאות לפי עונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה ליגה אלופה תוצאת הגמר סגנית ה-MVP של הליגה ה-MVP של הגמר
2013 אורלנדו אוקלהומה סיטי ת'אנדר 85–77 יוסטון רוקטס ג'רמי לאמב[א]
לאס וגאס גולדן סטייט ווריורס 91–77 פיניקס סאנס יונאס ולנצ'יונאס איאן קלארק
2014 אורלנדו פילדלפיה 76' 91–75 ממפיס גריזליס אלפריד פייטון[א]
לאס וגאס סקרמנטו קינגס 77–68 יוסטון רוקטס גלן רייס ג'וניור ריי מקאלום
2015 אורלנדו ממפיס גריזליס 75–73 (הארכה) אורלנדו מג'יק (לבן) ארון גורדון[א]
לאס וגאס סן אנטוניו ספרס 93–90 פיניקס סאנס קייל אנדרסון ג'ונתן סימונס
2016 אורלנדו אורלנדו מג'יק (לבן) 87–84 (הארכה) דטרויט פיסטונס ארינזה אונואקו[א]
לאס וגאס שיקגו בולס 84–82 (הארכה) מינסוטה טימברוולבס ג'ריאן גרנט טיוס ג'ונס
2017 אורלנדו דאלאס מאבריקס 83–81 (הארכה) דטרויט פיסטונס -
לאס וגאס לוס אנג'לס לייקרס 110–98 פורטלנד טרייל בלייזרס לונזו בול קייל קוזמה
2018 סקרמנטו גולדן סטייט ווריורס מיאמי היט -
לאס וגאס פורטלנד טרייל בלייזרס 91–73 לוס אנג'לס לייקרס ג'וש הארט קיי.ג'יי מקדניאל
  1. ^ 1 2 3 4 ליגת הקיץ של אורלנדו מכתירה MVP אחד בלבד

ישראלים בליגת הקיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגה השתתפו מספר ישראלים לאורך השנים, הראשון מבניהם היה מאיר טפירו שהופיע במדי המיאמי היט בליגת הקיץ של אורלנדו (2003) ושנה מאוחר יותר גם יניב גרין זכה לכבוד כשהופיע בליגת הקיץ של מינסוטה במדי הדטרויט פיסטונס.[6] אחריהם הופיעו גם יותם הלפרין במדי סיאטל סופרסוניקס (2006, ליגת הקיץ ביוטה) וליאור אליהו (2007 במדי יוסטון רוקטס ו-2012, עם המינסוטה טימברוולבס), שון דאוסן (וושינגטון ויזארדס ב-2016[7] וברוקלין נטס ב-2018), איגור קולשוב (מינסוטה ב-2018[8]) ויובל זוסמן (קליבלנד קאבלירס ב-2019[9]) שהופיעו כולם בליגת הקיץ של לאס וגאס. עמרי כספי (סקרמנטו קינגס 2009 ו-2010), גל מקל (דאלאס מאבריקס 2013 ו-2014) וטי ג'יי ליף (אינדיאנה פייסרס ב-2017 ו-2018) הופיעו בליגת הקיץ לאחר שחתמו על חוזים מובטחים בקבוצותיהם.

שחקנים ישראלים נוספים שהופיעו בליגות הקיץ השונות: דייוויד בלו בליגת הקיץ של לונג ביץ' במדי סקרמנטו ב-2004 ובמדי ממפיס גריזליס בליגת הקיץ של לאס וגאס ב-2007, סילבן לנדסברג ב-2010 (סקרמנטו) וב-2012 (מינסוטה) וטי ג'יי קליין במדי המילווקי באקס ב-2018 ו-2019.

בליגת הקיץ של 2021 שיחקו ים מדר ומקס היידגר, מדר עבור הבוסטון סלטיקס והיידגר עבור האטלנטה הוקס, בעוד הווישנגטון וויזארדס החליטו כי דני אבדיה לא יישתתף בליגת הקיץ. ב-2022 הופיע גבי צ'אצ'אשוילי במדי אלופת ה-NBA גולדן סטייט ווריורס, לאחר שעבר מחנה מקדים,[10] בעוד ים מדר ויתר על הזימון שקיבל מבוסטון.[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליגת הקיץ של ה-NBA בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ליגת הקיץ: חוקים ופורמט, האתר הרשמי של ליגת הקיץ של ה-NBA, פורסם ב-11 ביוני 2014
  2. ^ פירוט על ליגת הקיץ של יוטה ג'אז, האתר הרשמי של יוטה ג'אז, 16 במאי 2016
  3. ^ 1 2 ליגת הקיץ של לאס וגאס 2015: חוקים, פורמט ושוברי שוויון, האתר הרשמי של ליגת הקיץ של ה-NBA, פורסם ב-12 ביוני 2015
  4. ^ 1 2 ג'רלד זוורלינג, איך וורן לגארי הפך את לאס וגאס למוקד ליגות הקיץ של ה-NBA, אתר בליצ'ר ריפורט, 16 ביולי 2014
  5. ^ בקי האמון שוב עשתה היסטוריה: הוליכה את סן אנטוניו לזכייה בליגת הקיץ, באתר וואלה!‏, 21 ביולי 2015
  6. ^ רועי וינברג, ‏שומע, מדר? ליגת הקיץ של ה-NBA יוצאת לדרך, באתר ONE‏, 8 באוגוסט 2021
  7. ^ מערכת וואלה! ספורט‏, פתיחה פושרת: שון דאוסון פתח את ליגת הקיץ בווגאס עם 6 נקודות, באתר וואלה!‏, 10 ביולי 2016
  8. ^ מערכת וואלה! ספורט‏, איגור קולשוב ישחק בליגת הקיץ במדי מינסוטה, באתר וואלה!‏, 24 ביוני 2018
  9. ^ תומר איזנמן, ‏יובל זוסמן יחל הלילה את ליגת הקיץ עם קליבלנד, באתר ONE‏, 1 ביולי 2019
  10. ^ עמרי מנהיים, ‏לצד קומינגה: צ'אצ'אשווילי בסגל הווריירס, באתר ערוץ הספורט, 29 ביוני 2022
  11. ^ יעקב מאיר, ים מדר יישאר עם הנבחרת ולא ייצא לליגת הקיץ עם בוסטון, באתר ישראל היום, 24 ביוני 2022